• airam

te mot kolik??

hej vår dotter har kolik på kvällen, såg nånstans en mamma som drack te som var bra mot kolik vet ni vad det är jag menar, typ med anis, fänkål och kummin tror jag kram mia

• Svar på tråden te mot kolik??
  • Tillalamm

Tror att det kallas amningste - och innehåller bland annat fänkål, kummin och anis. Går att köpa i de flesta hälsokostbutiker. Jag tyckte dock att det var dyrt och köpte istället kryddorna separat på ica. Mycket billigare.

• airam
    Tillalamm skrev 2010-03-01 15:44:54 följande:
    Tror att det kallas amningste - och innehåller bland annat fänkål, kummin och anis. Går att köpa i de flesta hälsokostbutiker. Jag tyckte dock att det var dyrt och köpte istället kryddorna separat på ica. Mycket billigare.
    var det en tsk av varje? och är det bara att koka upp och sen låta det dra och hur änge i så fall?
  • Tillalamm

Jag blandade kryddorna i en burk och använde 1-2 tsk per kopp. Kokte upp och lät dra i 10 min ca.

• airam
    Tillalamm skrev 2010-03-01 16:06:24 följande:
    Jag blandade kryddorna i en burk och använde 1-2 tsk per kopp. Kokte upp och lät dra i 10 min ca.
    oki tack så hemskt mycke
  • Teskedsmamman
    Kumminavkok för gasiga och spända bebismagar:
    Koka ett te på 2 msk kummin och ½ l vatten och låt det dra i tio minuter. Detta kan man ge till bebisen 1-2 tsk före varje måltid. Kan sparas i kylskåp ett dygn om det är täckt med lock.

Magknipste, för mamma att dricka så bebis mage blir bra:
    1 tsk hel fänkål,
    1 tsk anis
    1 tsk kummin.
    Koka upp 2 dl vatten, dra ifrån värmen, lägg i kryddblandningen, låt dra ca 5 minuter, sila och förvara i kylskåp. Hållbarheten är 1 dygn.
    - ge barnet 2 tsk före varje matning.
    - för bäst resultat bör även mamman dricka av fänkålstéet.
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Tillalamm
    Teskedsmamman skrev 2010-03-01 17:34:12 följande:
    Kumminavkok för gasiga och spända bebismagar: Koka ett te på 2 msk kummin och ½ l vatten och låt det dra i tio minuter. Detta kan man ge till bebisen 1-2 tsk före varje måltid. Kan sparas i kylskåp ett dygn om det är täckt med lock.
    Super!
  • airam

jag blandade alla 3 kryddorna i en burk igår kväl och drack en kopp av det, inte alls äckligt tycker jag. köpte minifom droppar igår också så nu får vi hoppas att majas lilla mage mår bättre snart 

• Teskedsmamman
    airam skrev 2010-03-02 11:04:05 följande:
    jag blandade alla 3 kryddorna i en burk igår kväl och drack en kopp av det, inte alls äckligt tycker jag. köpte minifom droppar igår också så nu får vi hoppas att majas lilla mage mår bättre snart 
    Om inte minifom hjälper så öka antal droppar med 5 st/gång och vänta 2-3 dagar för att se resultat.

Jag var uppe i 25dr/gång innan jag fick resultat på mina killar... Minifom verkar lokalt i tarmen och kan doseras upp till 50dr/gång innan man behöver kolla med BVC.
  • kulan2010
    Teskedsmamman skrev 2010-03-01 17:34:12 följande:
    Kumminavkok för gasiga och spända bebismagar: Koka ett te på 2 msk kummin och ½ l vatten och låt det dra i tio minuter. Detta kan man ge till bebisen 1-2 tsk före varje måltid. Kan sparas i kylskåp ett dygn om det är täckt med lock. Magknipste, för mamma att dricka så bebis mage blir bra: 1 tsk hel fänkål, 1 tsk anis 1 tsk kummin. Koka upp 2 dl vatten, dra ifrån värmen, lägg i kryddblandningen, låt dra ca 5 minuter, sila och förvara i kylskåp. Hållbarheten är 1 dygn. - ge barnet 2 tsk före varje matning. - för bäst resultat bör även mamman dricka av fänkålstéet.
    Måste man välja ett av teerna eller kan man både dricka magknipsteet och ge barnet 1-2 tsk av bägge sorterna?
  • Teskedsmamman
    kulan2010 skrev 2010-03-02 13:12:39 följande:
    Måste man välja ett av teerna eller kan man både dricka magknipsteet och ge barnet 1-2 tsk av bägge sorterna?
    Om mamman dricker teet och barnet får kumminavkoket så är man på rätt väg, sjölv har jag aldrig gett magknipsteet har jag aldrig gett ungarna för kumminavkoket har räckt bra.
  • airam
    Teskedsmamman skrev 2010-03-02 12:50:47 följande:
    Om inte minifom hjälper så öka antal droppar med 5 st/gång och vänta 2-3 dagar för att se resultat.Jag var uppe i 25dr/gång innan jag fick resultat på mina killar... Minifom verkar lokalt i tarmen och kan doseras upp till 50dr/gång innan man behöver kolla med BVC.
    okej, va bra då vet jag hoppas slippa öka utan det ska hjälpa med de 10 ,
Svar på tråden te mot kolik??