• Netta

Smärta efter gallstensoperation

Jag fick problem med gallsten i nov ifjol. Fick kraftiga anfall, var tvungen att uppsöka akuten och fick Ketogan-injekioner samt Diklofenak utskrivet. Fick flera anfall och blev opererad i slutet av januari.

Efter operationen har jag haft tre anfall som varit värre än anfallen innan operationen. Varit tvungen att åka in akut, med ambulans två ggr eftersom jag svimmat av smärta. Blivit inlagd alla gånger och legat ca 1 dygn med Ketogan-injektioner var 4 timme, sedan har smärtan försvunnit.

Nya ultraljud och magnetröntgen visar ingenting, men mina levervärden påverkas vid varje anfall. Nu är jag hemma med Ketogan stolpiller utskrivna. Har inte hittat något som utlöser anfallen. Jag känner mig minst sagt uppgiven. Vågar knappt åka någonstans eller göra något, eftersom anfallen kommit som blixt från klar himmel.

Någon som har tips och råd och erfarenheter?

• Svar på tråden Smärta efter gallstensoperation
  • Jezamine

Tog de bort hela blåsan el enbart stenar?
    Även om hela blåsan är borttagen kan man få kramp från gallgångarna.Jag får fortf anfall ibland om jag slarvar med viss mat.

Avstängd tills vidare
  • Netta

De tog bort hela blåsan.

Vad är det för mat som du behöver vara försiktig med?

• Jezamine
    Netta skrev 2010-03-01 14:56:43 följande:
    De tog bort hela blåsan.Vad är det för mat som du behöver vara försiktig med?
    Hm..fortfaradne kan jag ej äta för mycket av ex.stekt mat ex potatis,korv,fläsk (går inte alls)
    dressingar/röror med majonäs/grädde,vispad grädde på tårtor el i semlor,kassler,stekt ägg,apelsinjuice går inte alls.Ja det finns säkert mer..om jag tänker efter.Jo salladsdressing med olja...är svårt också
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Äter du Diklofenak? Det kan ge magsmärtor.Kanske inte precis gallstensanfall.Men
    det är inte bra för magen iaf.

Liksom alla läkemedel kan Diklofenak Mylan orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, minskad aptit, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag, förhöjda levervärden.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Avstängd tills vidare
  • Netta

Nej, jag äter inte Diklofenak hela tiden. Bara vid behov och det är typ en gång i veckan.

• Jezamine
    Netta skrev 2010-03-01 18:56:41 följande:
    Nej, jag äter inte Diklofenak hela tiden. Bara vid behov och det är typ en gång i veckan.
    Hur mycket tar du då?
    Avstängd tills vidare
  • Netta

en eller två 50 mg, för att inse att de inte hjälper och jag får åka in akut i stället. :( Suck!

• Jezamine
    Netta skrev 2010-03-01 19:40:23 följande:
    en eller två 50 mg, för att inse att de inte hjälper och jag får åka in akut i stället. :( Suck!
    Det kan räcka.
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Smärta efter gallstensoperation