• Naimisen

Vad ska tvättas innan användning?

Hej.

Jag undrar lite vad jag behöver tvätta innan bebisen kommer?
    Alla nya lakan och kläder självklart. Men behöver man även tvätta de nya kuddarna, madrass skydd. spjälsängs skydd och filtarna?
    Hur många gånger bör de tvättas? Behöver man sköljmedel?
    Kram
  • Svar på tråden Vad ska tvättas innan användning?
  • blinkalilla

Jag tvättade rubbet med parfymfri tvätt och sköljmedel

• LillaFlingan

jes allt bör tvättas!:) sköljmedel är inget måste, men det gör ju tygerna mjukare om inte annat.. :)

• sarsparis

Allt som kan tvättas bör tvättas. textilier innehåller mycket överskotts kemikalier som försvinner vid tvätt.

Sköljmedel anvädner vi aldrig någonsin, det sliter ut textilier i förtid.

• 2barnsmorsa

Jag har tvättat allt. även  gossedjur, madrass, och spjälskydd.
    Även mina amningslinne och Amningskläder...

i parfrymsfritt tvätt och sköjmedel.

• minnap
    Naimisen skrev 2010-03-01 17:29:15 följande:
    Hej. Jag undrar lite vad jag behöver tvätta innan bebisen kommer? Alla nya lakan och kläder självklart. Men behöver man även tvätta de nya kuddarna, madrass skydd. spjälsängs skydd och filtarna? Hur många gånger bör de tvättas? Behöver man sköljmedel? Kram

kommer tvätta allt som kan tvättas,inklusive begangnade babykläder jag fått av kompisar :)
  • mapo51

Vi har tvättat allt, i början med parfymfritt tvättmedel, men sonen har så känslig hy så vi fick sluta med det och tvätta om allting utan sköljmedel för sonen fick utslag över hela bröstet och ryggen.
    Sköljmedel kan fällas ut om man blir varm eftersom de finns kvar i kläderna efter tvätten.

• Niillis

hur tvättar man spjälskyddet egentligen? blir de inte kasst då?

BF 2010-06-21
  • 2barnsmorsa
    Nilla21 skrev 2010-03-04 13:50:21 följande:
    hur tvättar man spjälskyddet egentligen? blir de inte kasst då?
    Jag vet dock inte vad du har för spjälskydd.
    Men jag har två olika. Ett från disney (nallephu) och ett som jag fått av en kompis vet inte vart det är köpt. Men jag tvättade båda. I*nget hände. Men så tänkte jag strycka lite lätt på dem så det blir lite släta..
    de lär ju säkert ngn gång under alla år behövas tvätta ändå...ngn spya eller kladd kommer säkert på dem
  • Niillis
    2barnsmorsa skrev 2010-03-04 14:35:18 följande:
    Jag vet dock inte vad du har för spjälskydd. Men jag har två olika. Ett från disney (nallephu) och ett som jag fått av en kompis vet inte vart det är köpt. Men jag tvättade båda. I*nget hände. Men så tänkte jag strycka lite lätt på dem så det blir lite släta..de lär ju säkert ngn gång under alla år behövas tvätta ändå...ngn spya eller kladd kommer säkert på dem
    har inte köpt något än... men antar att man kanske inte ska torktumla det då kanske den förlorar formen?
    Det också vad ska man torktumla o kan torktumla o vilket ska inte?
    BF 2010-06-21
  • 2barnsmorsa
    Nilla21 skrev 2010-03-04 15:00:23 följande:
    har inte köpt något än... men antar att man kanske inte ska torktumla det då kanske den förlorar formen?Det också vad ska man torktumla o kan torktumla o vilket ska inte?
    nä jag torktummlande inte mina utan hängde de på tork bara.
  • Naimisen

Tack för svaren! Nu är allt här hemma tvättat, och det gick alldeles utmärkt.

Alla kläder och lakan gick att stoppa i torktumlarn. Men kuddar, spjälskydd, överdrag till skötbordsdynan och madrasskydd skulle plan torkas. 
    Men det stod på skötselråden, så det är väl bara att följa dom. 
    Har spjälskydd från Ikea, och det är lika fint nu efter tvätten med. 
Svar på tråden Vad ska tvättas innan användning?