• Fru Massu

får man lönen i efterskott?

just ju har jag ett projektjobb som sträcker sig från januari till sista juni.. jag fick lön för de 19 dagar jag jobbade i januari i januari... hur blir det med juni, kommer jag då få junilönen i juni eller juli?
    Jag kommer efter juni att börja ett nytt jobb i början av juli, ett sommarvikariat än så länge.. kommer jag få den lönen i juli då som i januari eller kommer den i februari?

kanske lite klurigt men fråga om ni inte förstår.

jag gör död till liv åt dig
  • Svar på tråden får man lönen i efterskott?
  • Gladskit

Har du månadslön så betalas den normalt ut innevarande månad, dvs du fick lönen för januari i januar och således kommer du att få din lön för juni utbetald i juni månad. Har man timlön däremot så kommer den ofta i efterskott månaden därpå.

• Fiyali

Alla jobb är olika.
    Förmodligen så får du i Juni betalt för den 1-19 juni och sen för resterandedagar i juli.

Det andra jobbet kan ha andra riktlinjer.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fru Massu

så om jag troligtvis kommer jobba som vikarie för någon som jobbar 100% eller 75% så får jag det i juli, alltså som mitt första jobb? för att jag antar att de som jobbar 100% eller 75% är månadslöns-anställda

• Fiyali
    rodriiguez skrev 2010-03-01 20:45:35 följande:
    så om jag troligtvis kommer jobba som vikarie för någon som jobbar 100% eller 75% så får jag det i juli, alltså som mitt första jobb? för att jag antar att de som jobbar 100% eller 75% är månadslöns-anställda
    Ja då får du lönen i den månad som du jobbar in den :) minus 10 dagar som skjuts till nästa månads spec
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fru Massu

trevligt :)

• Gladskit
    Fiyali skrev 2010-03-01 20:48:35 följande:
    Ja då får du lönen i den månad som du jobbar in den :) minus 10 dagar som skjuts till nästa månads spec
    Fast det där med minus tio dagar behöver inte gälla. Där jag jobbat tidigare och för de företag där jag sköter lönerna idag betalas hela lönen ut innevarande månad, förutsatt att du är månadsavlönad.
  • Tjatte
    rodriiguez skrev 2010-03-01 20:45:35 följande:
    Att man jobbar 75 eller 100% har nödvändigtvis inget med månads- resp timlön att göra.
    FML
  • Fiyali
    Gladskit skrev 2010-03-01 21:13:26 följande:
    Fast det där med minus tio dagar behöver inte gälla. Där jag jobbat tidigare och för de företag där jag sköter lönerna idag betalas hela lönen ut innevarande månad, förutsatt att du är månadsavlönad.
    Självklart, men TS själv sa att hon fick betalt för de 19 dagar hon arbetade i juni, så då drog jag slutsatsen att hon fick lön 20-19.
  • Fru Massu
    Fiyali skrev 2010-03-01 21:18:36 följande:
    Självklart, men TS själv sa att hon fick betalt för de 19 dagar hon arbetade i juni, så då drog jag slutsatsen att hon fick lön 20-19.
    nja fast jag började jobba 13 januari och då var det bara kvar 19 dagar på januari månad annars får jag för alla 30-31 dagar
  • jassikan

Varierar när man får lön beroende på arbetsplats inte om man får månadslön eller timlön. Har varit med om att få månadslön både i för- och efterskott.
    De vanligaste typerna av förskotts- och efterskottslön är ju att man bryter vid månadsskiftet.
    En del får förskottslön, betalning för 1:a -31:a januari den 25:e januari. Och ev. sjukdom etc. regleras på nästkommande lön.
    Andra får efterskottslön, betalning för 1:a-31:a januari den 25:e februari.

När du slutar på ett jobb ska du även få ev. semesterersättning senast en månad efter att du slutat (om du inte får den utbetald redan nu vill säga).

• Fru Massu
    jassikan skrev 2010-03-07 12:22:44 följande:
    Varierar när man får lön beroende på arbetsplats inte om man får månadslön eller timlön. Har varit med om att få månadslön både i för- och efterskott.De vanligaste typerna av förskotts- och efterskottslön är ju att man bryter vid månadsskiftet. En del får förskottslön, betalning för 1:a -31:a januari den 25:e januari. Och ev. sjukdom etc. regleras på nästkommande lön.Andra får efterskottslön, betalning för 1:a-31:a januari den 25:e februari. När du slutar på ett jobb ska du även få ev. semesterersättning senast en månad efter att du slutat (om du inte får den utbetald redan nu vill säga).
    tack då vet jag :) börjar iof mitt nya jobb redan 19/3 som timmis och sen som heltid eller 75% när jag slutar mitt nuvarande jobb. ska bli så himla spännande.
Svar på tråden får man lönen i efterskott?