• Kitty baby

    Svamp på och i brösten vid amning.

    Lillan fick torsk i munnen när hon var 1,5 vecka, vi fick tips av bvc att pensla med bikarbonatlösning...hjälpte inte utan det blev mer svamp i munnen. Fick då mycostatin utskrivet som vi penslat henne med nu i två veckor. Jag fick även svamp på bröstvårtor och penslade/baddade med bikarbonat och sedan mycostatin när vi fick det utskrivet. Det hjälpte inte på mig och efter några dagar fick jag otroligt ont i brösten och amning blev en katastrof. Till slut fick jag rådet att ta diflucan 150 mg engångsdos (hade hemma då jag haft mycket svamp i underlivet) och smärtan släppte inom ett par dagar. Nu har det gått över en vecka sedan jag tog tabletten men det har inte blivit helt bra, vårtorna är irriterade och brösten ilar och bränner även om det ej gör lika ont som tidigare - amning är obehaglig och smärtsam.

    Läste under vårdprogrammet för SLL att man ev kan behöva förlänga behandlingen - bör jag ta ytterligare en tablett? Finns det några risker med att ta diflucan igen tror du?

  • Svar på tråden Svamp på och i brösten vid amning.
  • Farmaceuten

    Hej,
    jag tycker du ska prata med den som ordinerat dig Diflucan, i vissa fall kan man behöva upprepa behandlingen. Det är ju viktigt att du kan utföra amningen utan smärta , jag förmodar att du fått tips från BVC om tekniker som gör det mindre smärtsamt, om inte kontakta din BVC för individuella råd som gör att du slipper obehag. Du har säkert också fått tips om luftning och insmörjning för bästa resultat.

    Farmaceuten Maria

Svar på tråden Svamp på och i brösten vid amning.