• SplusM

8-månaders som sover RIKTIGT dåligt

Vår dotter på 8 månader sover dåligt, och då menar jag RIKTIGT dåligt...

Det känns som att något är fel och det är mycket påfrestande.
    I många trådar här på FL skriver många att deras barn sover dåligt och vaknar 3-4 ggr per natt. Vår dotter vaknar ca 15 ggr per natt! Det här har pågått i två månader och det känns hopplöst att det inte verkar bli bättre.
    Det hela började när jag slutade amma och började med välling vilket är två månader sedan. Vi funderar på om det kanske beror på någon form av intolerans mot mjölprotein eller laktos. På grund av det har vi från och med igår börjat ge enbart mjölkfri välling och exkluderat andra mjölkprodukter såsom mellanmål med frukt och yoghurt. Trots att magdropparna som finns att köpa på Apoteket är till för mindre barn bestämde vi oss för att ge det en chans och se om det hjälper.
    En natt kan se ut som nedan:
    19:00 - Somnar efter att ha druckit välling
    19:30 - Vaknar 
    19:45 - Somnar igen efter att ha skrikit
    20:30 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    21:13 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    21:30 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    22:00 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    00:10 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    00:40 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    00:45 - Vaknar, somnar om direkt att ha fått nappen och/eller blivit omstoppad
    00:46 - Vaknar igen... Får komma över till vår säng, orkar inte längre.
    Knölar och har sig. Till slut får hon välling, dricker 150ml. 
    Skriker och kommer inte till ro.
    02:00 - Somnar igen
    02:00 - 07:50 - Vaknar 8 ggr trots att hon ligger i vår säng
    Någon som kan ha en idé om vad det kan bero på och/eller varit med om något liknande problem?
  • Svar på tråden 8-månaders som sover RIKTIGT dåligt
  • luckyme83

min fråga är om hon alltid sovit lika dåligt...?
    min son har haft vissa perioder då han vaknat massor på natten....

• jossposs

båda mina barn har haft jätte jobbiga perioder vid just åtta månader vad gäller sömnen. De har sovit jätteoroligt och har vaknat massor av gånger på nätterna. Vi får "Hoppas" att de är nån slags utvecklingsfas så att det snart går över.. lycka till!!

• SplusM
    luckyme83 skrev 2010-03-01 21:10:29 följande:
    min fråga är om hon alltid sovit lika dåligt...? min son har haft vissa perioder då han vaknat massor på natten....
    Nej innan jag slutade amma sov hon hela natten. Ibland kunde hon vakna någon gång men då somnade hon om hon fick nappen.
  • luckyme83
    SplusM skrev 2010-03-01 21:13:31 följande:
    Nej innan jag slutade amma sov hon hela natten. Ibland kunde hon vakna någon gång men då somnade hon om hon fick nappen.
    kan ju vara den här 8 månadersfasen...min son sov hur dåligt som helst när han var runt 8 månader..vaknade minst 2 gånger per timme...vi hade honom i vår säng ett par veckor..och sedan gick det bättre att ha honom i egen säng igen...
    man orkar ju inte gå upp så många gånger per natt, så då är det bättre att ha dom bredvid sig...
  • canmamma

Jag känner igen mig med yngsta sonen. Han är nu 16 månader och i natten till idag sov han två perioder nääääästan två timmar, vilket är en stor förbättring. Hans vanliga sömncykler är runt halvtimmen, priecis som din dotters verkar vara, och han behöver hjälp att somna om. Vi samsover för det är det enda sättet jag kan orka med. Och jag går och lägger mig löjligt tidigt för att kunna hinna med att få ihop tillräckligt med sömn själv. Vi har nyligen börjat med omega 3 tillskott för att se om det gör någon skillnad, men jag tror egentligen att det mest är att vänta ut det hela. Sonen är frisk och växer och utvecklas som han ska och har hur mycket energi och ork som helst under dagarna. HAN lider med andra ord inte av någon sömnbrist. Hans läkare (och jag håller med) tycker därför att det inte finns någon orsak till oro. Tufft är det dock...

• maxlis

vår son vaknade flera gånger i timmen när han var mellan 8 månader och 10 månader. Sedan vände det av sig själv och han började sova i två-tre timmars pass. Har hört om många här på FL som har barn som strular med sömnen vid den åldern. 

Vi provade omega 3 men såg ingen skillnad. Ett tips som verkar fungera för en del barn är att inte ge för mycket fullkorn/fiber på kvällen/natten. Tex att prova 6 månaders välling istället för 8 månaders. En kompis barn som är över två år äter fortfarande 6 månaders vällingen, så fort hon försöker byta sort så blir det sömnproblem. 
    Lycka till och håll ut - det blir bättre!
  • SplusM
    luckyme83 skrev 2010-03-01 21:17:15 följande:
    kan ju vara den här 8 månadersfasen...min son sov hur dåligt som helst när han var runt 8 månader..vaknade minst 2 gånger per timme...vi hade honom i vår säng ett par veckor..och sedan gick det bättre att ha honom i egen säng igen... man orkar ju inte gå upp så många gånger per natt, så då är det bättre att ha dom bredvid sig...
    Visst kan det vara någon form av fas men det har hållit på så pass länge nu.
    8 månadersfasen borde väl rimligtvis börja vid just 8 månader och inte vid 6 månaders ålder? Det känns som att det enda sättet är att ha henne bredvid sig för att kunna sova själv. Det är tråkigt bara att hon faktiskt börjat sova i eget rum men att nu få backa till ruta ett.
  • luckyme83
    SplusM skrev 2010-03-01 21:35:53 följande:
    Visst kan det vara någon form av fas men det har hållit på så pass länge nu.8 månadersfasen borde väl rimligtvis börja vid just 8 månader och inte vid 6 månaders ålder? Det känns som att det enda sättet är att ha henne bredvid sig för att kunna sova själv. Det är tråkigt bara att hon faktiskt börjat sova i eget rum men att nu få backa till ruta ett.
    ja eller så har hon haft flera faser som har avlöst varandra...förstår att det känns tråkigt att backa tillbaka till ruta ett..men snart så kommer det nog vända igen...

förresten hur somnar hon på kvällarna ?
    min son har börjat somna om själv om han vaknar på nätterna..han somnar numera i sin säng på kvällen(tidigare somnade han i min famn och jag lade ner honom i hans säng )
    jag har hört att om barnet tex somnar i famnen och sedan vaknar av att den ligger i sin säng kan bli orolig och undra hur den kom dit...
  • SplusM
    canmamma skrev 2010-03-01 21:19:11 följande:
    Jag känner igen mig med yngsta sonen. Han är nu 16 månader och i natten till idag sov han två perioder nääääästan två timmar, vilket är en stor förbättring. Hans vanliga sömncykler är runt halvtimmen, priecis som din dotters verkar vara, och han behöver hjälp att somna om. Vi samsover för det är det enda sättet jag kan orka med. Och jag går och lägger mig löjligt tidigt för att kunna hinna med att få ihop tillräckligt med sömn själv. Vi har nyligen börjat med omega 3 tillskott för att se om det gör någon skillnad, men jag tror egentligen att det mest är att vänta ut det hela. Sonen är frisk och växer och utvecklas som han ska och har hur mycket energi och ork som helst under dagarna. HAN lider med andra ord inte av någon sömnbrist. Hans läkare (och jag håller med) tycker därför att det inte finns någon orsak till oro. Tufft är det dock...
    Ja det där med halvtimmes sömncykler låter bekant, men finns det inget man kan göra för att ändra dem? Dottern är också pigg och glad på dagarna men går inte riktigt upp i vikt som hon borde. Ja tufft är det verkligen men verkar inte som om hon är unik iaf.
  • SplusM
    luckyme83 skrev 2010-03-01 21:41:31 följande:
    ja eller så har hon haft flera faser som har avlöst varandra...förstår att det känns tråkigt att backa tillbaka till ruta ett..men snart så kommer det nog vända igen... förresten hur somnar hon på kvällarna ? min son har börjat somna om själv om han vaknar på nätterna..han somnar numera i sin säng på kvällen(tidigare somnade han i min famn och jag lade ner honom i hans säng ) jag har hört att om barnet tex somnar i famnen och sedan vaknar av att den ligger i sin säng kan bli orolig och undra hur den kom dit...
    Hon somnar alltid i sin säng själv utan större problem. Ja jag hoppas de vänder snart men börjar nästan tappa hoppet. 
  • luckyme83
    SplusM skrev 2010-03-01 21:44:45 följande:
    Hon somnar alltid i sin säng själv utan större problem. Ja jag hoppas de vänder snart men börjar nästan tappa hoppet. 
    jag hoppas det oxå..för din skull.. kämpa på !
  • Läntandelavendel

Hej ts!
    Förlåt men höll nästan på o skriva grattis till att det "bara" hållt på så kort tid..här har vi haft det sådär sen starten, dvs 8 mån....
    "skämt" åsido, i ditt fall tror jag verkligen det handlar om separationsfasen som kanske blev ännu jobbigar för din lilla pga att hon inte ammades längre heller.
    har hon sovit bra innan så kommer det nog lösa sig snart, efter 10 mån ngn gång ska denna fas vara över... Lycka till!

• Anki85

mina tvillingar hade också en period vid 8 månader som var som jobbigast, men jag hade 2 på samma gång, rekordet var nog 35 gånger spring på en natt mellan kl 21-04 sen var det ytterligare ett par gånger tills det var dags att gå upp kl 7... snacka om zombievarning

men jag har inte så mkt råd att ge, förhoppningsvis är det en period som går över,
    jag försöökte få hjälp via bvc men tyvärr, vigjorde allt rätt men tjejerna sov änd¨å inte, nu är de 19 månder gamla, men fortfarande vaknar de 1 gång per natt...
    mer regel än undantag..
    hade varit skönt att få sova en hel natt utan avbrott.
    (sonen gjorde samma sak och sov sin första natt när han var 20 månader... så vi får hoppas tjejerna för det samma)'

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • SplusM
    Läntandelavendel skrev 2010-03-01 21:47:26 följande:
    Hej ts! Förlåt men höll nästan på o skriva grattis till att det "bara" hållt på så kort tid..här har vi haft det sådär sen starten, dvs 8 mån.... "skämt" åsido, i ditt fall tror jag verkligen det handlar om separationsfasen som kanske blev ännu jobbigar för din lilla pga att hon inte ammades längre heller. har hon sovit bra innan så kommer det nog lösa sig snart, efter 10 mån ngn gång ska denna fas vara över... Lycka till!
    Skönt att höra att man inte är ensam och jag inte ska klaga hon har ju sovit bra tidigare. Separationsfasen låter väl som en rimlig orsak eftersom de startade när jag slutade amma. Vad innebär separationsfasen mer än att de sover dåligt då?
  • Läntandelavendel
    SplusM skrev 2010-03-01 21:55:22 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam och jag inte ska klaga hon har ju sovit bra tidigare. Separationsfasen låter väl som en rimlig orsak eftersom de startade när jag slutade amma. Vad innebär separationsfasen mer än att de sover dåligt då?
    blir mer oroliga, inser att de kan bli lämnade etc
    kanske därför nätterna blivit extra jobbiga för er, innan kunde hon ju tanka närhet på natten också...
  • kafferast
    SplusM skrev 2010-03-01 21:03:43 följande: Vår dotter på 8 månader sover dåligt, och då menar jag RIKTIGT dåligt... Det känns som att något är fel och det är mycket påfrestande. I många trådar här på FL skriver många att deras barn sover dåligt och vaknar 3-4 ggr per natt.

Hur kan man tycka att vakna 3-4 ggr per natt är att sova dåligt??? Jag är jätteglad de nätter (morgonar) mitt barn bara vaknar 4 ggr per natt, jag tycker hon sover väldigt bra som bara vaknar 4-6 ggr/natt. Min två½-åring vaknar fortfarande flera ggr varje natt.

Hoppas du får bukt med problemen, be BVC hjälpa dig att spåra ev laktosintolerans. Ta inte åt dig av folk som tror de har problem när deras bebisar inte sover 12 timmar i sträck från början. Jag vet att det kan kännas provocerande.
  • SplusM
    Läntandelavendel skrev 2010-03-01 21:57:45 följande:
    blir mer oroliga, inser att de kan bli lämnade etc kanske därför nätterna blivit extra jobbiga för er, innan kunde hon ju tanka närhet på natten också...
    okej tack. De e väl kanske så och då får vi väl bar se till att stå ut och ge henne så mycket närhet vi kan.
  • Flickan och kråkan

Vi hade en jobbig separatopnsfas här TS. När vår yngsta var 5½ månad dök den upp och visade sig på olika sätt. Han började vakna var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom. Amning hjälpte inte, gick upp och vaggade en kvart varenda gång. Gick plötsligt bara över när han var 9 månader. Han är 10 månader nu och sover ofta hela nätter nu alternativt har något kort uppvak.

Det är URJOBBIGT när man är mitt i det. Hoppas det är separationsfasen för er med....det går ju över

• SplusM
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-02 05:52:00 följande:
    Vi hade en jobbig separatopnsfas här TS. När vår yngsta var 5½ månad dök den upp och visade sig på olika sätt. Han började vakna var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom. Amning hjälpte inte, gick upp och vaggade en kvart varenda gång. Gick plötsligt bara över när han var 9 månader. Han är 10 månader nu och sover ofta hela nätter nu alternativt har något kort uppvak. Det är URJOBBIGT när man är mitt i det. Hoppas det är separationsfasen för er med....det går ju över
    Skönt att höra att man inte är ensam och att det faktiskt går över, vi får kämpa på! Skönt att det är över för er hoppas det håller i sig
  • Faile

Det kan ju vara att vällingen blir för kraftig direkt efter amningen. Testa med antingen 6-månaders vällingen eller varför inte ersättning.
    Barn måste inte dricka välling, tvärtom är det bättre om de nöjer sig med ersättning då det är nyttigare.

Vi hade det likadant med barn nr1 men då var det ända från 3-månader.
    Vid 8 månader började vi ge Omega 3, och det hjälpte oss jättebra.
    Men som sagt, vår son var ju sådan hela tiden så det berodde inte på någon fas eller matintag. Jag skulle nog vänta 2 månader till och sedan testa omega om det inte blivit bättre. Och dessutom kolla med bvc först så inte sömnproblemen beror på någon intolerans.
    Den omega vi använde var eye q baby då den visat bäst resultat i tester.

Angående magdropparna från apoteket, vilka ger ni? Jag rekommenderar sempers magdroppar framför minifom.

Svar på tråden 8-månaders som sover RIKTIGT dåligt