Hur mycket sover din 11-månaders? Dag och natt
Jag undrar lite hur sömnvanorna ser ut för era 11-månaders, samt hur ni lagt om dem... Min dotter, 11 mån, sover inte så bra och vi behöver ändra nåt nu!

Jag undrar lite hur sömnvanorna ser ut för era 11-månaders, samt hur ni lagt om dem... Min dotter, 11 mån, sover inte så bra och vi behöver ändra nåt nu!
puffar..... ingen???
Mat
Båda mina har börjat sova en gång vid 10 månader cirka.
Min yngsta är 10 månader nu....vaknar också i ottan men barn i den åldern är oftast morgonmänniskor....bara att inse
Han äter gröt när han vaknar, sedan något mellanmål vid 08-08.30, sedan när han börjar bli gnällig vid 09.30 (då vi tidigare sov) så äter vi lunch = tidigt. Oftast vid 10, sällan senare. Då blir det full rulle på honom igen i 1½-2 timmar. Sedan sover han (oftast 2 timmar, bland 2½). Somnar vid 19-19.30. Sover för tillfället oftast hela nätter eller har ett kort uppvak efter en timme sedan han somnat. Vaknar oftast mellan 05-06. Idag vaknade han 06.20 .....men det var nog bara olycksfall i arbetet tror jag
Somnar vid 19.30 ungefär. Vaknar 0-2ggr per natt, ibland vaken upp till två timmar, ibland somnar om med lite hjälp. Vaknar för dagen mellan 5.45-7.00, oftast 6.05.
Sover en gång på dan, somnar efter lunch någon gång mellan 10.30-12 och sover mellan 1,5-2,5 timma, oftast 1 timme och 50 minuter.
Ibland bär vi till sömns, ibland vill hon somna själv i sin säng, andra gånger klappar vi rumpan/smeker håret/eller liknande.
10 månader
Vaknar ca 8:00 och sover ca 1,5 på fm och 1 timme på efter middagen alt. 3 gånger men kortar tid. Går och lägger sig runt 20-21:00 och sover sen hela natten till 8.
Första barnet vaknade runt 6-6.30 på morgonen, sov två-tre middagslurar på 1-2 timmar var. Somnade för natten kring 20. Samma sätt att somna som ovan.
Han vaknade 2-4ggr per natt, åt en till två gånger av dessa, somnade om lätt.
Min tös är nyss fyllda 11 månader, hon sover 45 minuter på fm och 1 1/2 timme på em. Lägger henne i sin säng (där hon får somna själv) ca. 19.00 och hon sover till ca. 05.00 då jag tar henne till min säng och ammar henne så vi ligger och myser till 06.30 ungefär.
Tack för alla svar!
Drygt 11 månader. Har sedan en månad bara sovit 1 gång om dagen, 1 h efter lunch. Somnar sedan 19 och vaknar 6.30.
Hej!
1969: Har en tjej på 11 månader. Det verkar som ditt barn har lite samma rutiner som hon. Du skriver att du ger plockmat till lunch och middag. Kan du specificera. På sistone har hon varit svår med maten och jag tror att det skulle underlätta om hon kunde plocka själv.
Tycker i och för sig att det låter ganska bra...min son e 11 månader imon och han kan vakna allt mellan 3-9 gg per natt!!!Han somanr runt 19:30 på kvällen och sover till 07:30 men där emellan vaknar han flera gånger. På dagen sover han först ved 11 i ca 1 timme sen vid 15:00 i ca 1 timme....har fasta matrutiner varje dag...
Vi vet heller inte vad vi ska göra......
Jag gick in på detta forum idag för att ställa samma fråga som TS, men hittade denna tråd. Har en 11 månaders tjej som verkar vara lite som de flesta av era i samma ålder. Jag som trodde vi var ensamma! Tänkte att vid detta laget har nog ALLA andra barn börjat få ordning på sin nattsömn och rutiner. Men det jobbiga är inte bara att hon vaknar varje natt - hon vill fortfarande ha mat!
Min lilla tjej har alltid vaknat flera gånger per natt och aldrig sovit en hel natt i sträck (förutom när vi var i Thailand på semester... då var hon väl slut efter allt badande och busande hela dagarna). Hon har på senaste tiden börjat sova middag en gång per dag, ca 2 timmar. Hon vaknar mellan 6-7 på morgonen och håller igång till lunchtid. Ibland blir hon jättetrött på förmiddagen och somnar då, annars efter lunch. Vi 19-tiden börjar hon bli trött men kommer oftast inte till ro och somnar förrän vid 20. De två timmar som följer är alltid fulla av uppvak och gnäll då hon tappar nappen, stökar runt i sängen och bökar. När hon väl somnat in djupare sover hon till 2-3 och vaknar alltid och VÄGRAR att somna om utan välling. Vi har verkligen försökt att stålsätta oss och inte ge henne, försökt med vatten och att lyfta över henne till vår säng, men hon ger sig INTE! Börjar bli slitsamt. Fler sm har matglada barn som fortfarande äter på natten? Råd för hur man ska sluta?