• pumpkinhead

Sover på dubbelvikta öron som bara blir mer och mer utstående. vad göra?

ja som rubriken lyder... finns det nåt tips eller hade öronen ställt sig ut ändå. skulle kännas bättre om man kunde göra nåt iaf, dels för utseendets skull i framtiden men främst för att det inte ser speciellt skönt ut att sova så här. hon vaknar ibland och är jätteledsen och tar sig för öronen. vet inte om det är en trötthetsgrej eller om det faktiskt är obehagligt efter att ha legat flera timmar på örat

• Svar på tråden Sover på dubbelvikta öron som bara blir mer och mer utstående. vad göra?
  • Zezana

Hon kan inte sova på rygg ? Har ni någon kudde i sängen så det blir mjukt vid huvudet ? Vete tusan vad man kan göra ärligt talat.. kanske kan fråga på BVC..

• pumpkinhead

hon sover på en av våra kuddar för o komma upp lite och få mjukare för bakhuvudet men nu har hon ju börjat vrida sig själv. och hon vill gärna ligga på sidan, gärna samma sida och det syns ju också tyvärr både på huvud och öra. pratade med dom på bvc men bm tog nog inte mig ritkigt på allvar. just nu håller vi på och flyttar och byter bvc så jag har ingen ny tid inbokad än

• Fiyali

var noga med att vika in de. Jag hade en noja för att min skulle få det så jag var alltid jätte noga med bland annat babymössor och dylikt att vika in de :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • pumpkinhead

jag är inne o viker o viker men jag väcker ju henne varje gång. och sedan tar det några minuter så har hon vikt in de igen. hon sover ju hej vilt hahaha! finns det några mössor som inte är mer än lite spets kanske. hon blir så varm om huvudet när hon sover som det är

• theosen

Jag har en vän som tejpade öronen på sin lille pojk. De höll på så tills gossen var ca tre månader tror jag. Men nu har han ändå utstående öron, men han är så söt ändå. =)

• pumpkinhead

har tänkt på tejp me men hon har så mycket hår hahaha! och det känns lite elakt om man kan hitta nån tunn tunn mössa hon kan ha istället. men jag vet inte vart jag ska leta! har ni några tips?

hon är väldigt väldigt söt med sina öron men det känns inte snällt att veta om de inte går tillbaka att man inte ens försökte motverka att det blev värre

• Kicki

Jag hade samma problem med min lilla förut. Det började redan på BB att hon bara ville ligga på ena sidan och hennes öra vek sig alltid. I början tänkte jag inte så mycket på det men sen började det örat bli mer utstående än det andra och hennes huvud blev plattare på den sidan. Jag tejpade hennes öra ett tag efter råd av BVC men det var ju inte särskilt skoj och inte lätt heller med tanke på hennes hår och så där. Jag la kuddar bakom henne på kvällen så att hon inte skulle lägga sig på den sidan. Hennes öra blev mycket större än det andra och vi fick en tid på öron näsa hals kliniken och fick prata med en överläkare där. Jag var orolig för att vi skulle behöva operera hennes öra för att få det rätt men överläkaren tittade på det och sa att det kommer bli bättre när hon blir äldre och huvudet växer. Nu blir hon 1 år om 2 veckor och man ser det inte alls längre så läkaren hade ju rätt och det är vi såklart jätteglada över! Mitt råd är att försöka få henne att sova på olika sidor eller på rygg, ta kuddar bakom henne eller på sidorna och lägg "rätt" örat innan hon somnar. Prova att ha en tunn mössa på henne när hon ska sova, det funkade inte för oss då hon hatar mössor men det är ju värt ett försök. Hårband som täcker öronen för att hålla dom på "plats" under dagarna är oxå bra.

Lycka Till!

• pumpkinhead

ja hårband, att jag inte ens tänkt på det!! hennes öron viker sig ju när hon sitter i babysittern och så på dagen me!

• Agent 355
    pumpkinhead skrev 2010-03-01 22:08:15 följande:
    hon är väldigt väldigt söt med sina öron men det känns inte snällt att veta om de inte går tillbaka att man inte ens försökte motverka att det blev värre
    förstår ditt resonemang. min lille ville alltid ligga på samma sida där hans huvud redan var lite plattare än på andra sidan. vi hade ett fasligt sjå.

bara en tanke, men kanske skulle det gå att göra ett "pannband" med lämplig del av sönderklippt damstrumpa? annars hudtejp från apoteket, det är inte så svårt att få bort från håret.
  • pumpkinhead

ja pannband va ja inne på lite med men det känns som om det kanar av lättare än en mössa. men det är ju värt ett försök helt klart

• Fiyali
    pumpkinhead skrev 2010-03-01 22:08:15 följande:
    har tänkt på tejp me men hon har så mycket hår hahaha! och det känns lite elakt om man kan hitta nån tunn tunn mössa hon kan ha istället. men jag vet inte vart jag ska leta! har ni några tips? hon är väldigt väldigt söt med sina öron men det känns inte snällt att veta om de inte går tillbaka att man inte ens försökte motverka att det blev värre
    Man kan ju köra med ett pannband :) Och sy dit något själv som går från pannbandet upp i ett kryss över "skallen" så att det inte kan kasa ner.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali

Om man ser till att det inte kan kasa ner kan hon ju använda pannbandet även på natten :)

• fjärilita

men alltså vet ngn om det ens funkar?

• Fiyali
    fjärilita skrev 2010-03-02 09:01:04 följande:
    men alltså vet ngn om det ens funkar?
    Nej självklart funkar det inte for life. Öron består av bråsk som växer hela livet, men däremot om man låter det växa fel som liten så blir det ju fel, sen kan ju bråsken växa fel ändå om det envist vill det :)
  • tebax

om det inte har gått för lång tid kan man använda sig av kirurg-tejp. Men i vissa fall har det gått för lång tid och då är det för sent.

• Juniphé

Samma med vår son, men bara högerörat som viker sig. Och råkar han ligga på vänsterörat så tar han själv tag i höger och viker det haha!

Vi försöker lösa det med en nattmössa. En vanlig tunn bomullsmössa utan knytning.

Svar på tråden Sover på dubbelvikta öron som bara blir mer och mer utstående. vad göra?