Hur står man ut??
Historien är egentligen så mycket längre än det jag tänker skriva nu, skulle nog kunna skriva en hel bok om det senaste dryga året sen jag och min sons mamma gick isär i nov 2008.
14 Augusti 2009 fick jag ett samtal från Socialtjänsten. Dom hade fått in en anonym anmälan som rörde Jonathans, min son, hemförhållanden hos sin mamma. Den rörde främst hennes, då alldeles nya, sambo främst.
Under utredningens gång kom det fram mer och mer. Summan av kardemumman visade sig vara en kille på 29 år som har ett löpande brottsregister de senaste 14 åren, varav den senaste domen var rättsspykiatrisk vård i 5,5 år som han hade avtjänat i maj 2009. Han har ADHD och ett bevisat narkotikamissbruk. Han är under 2009 skäligen misstänkt för bl.a. olaga innehav av kniv på allmän plats, narkotikabrott, stöld och häleri, vilket är väldigt milda misstankar sett till vad han tidigare blivit dömd för ska tilläggas.
Utredningen avslutades officiellt 14 December, men i verkligheten blev den klar först i slutet av januari 2010, Socialtjänsten hade inte erfarenhet av ett liknande fall tidigare och mycket bollades med deras jurister för att se vad dom fick ta med och inte sett till sekretessen. Slutklämmen blev att man ansåg att Jonathans mamma var i behov av boendestöd för att klara den bristfälliga hemmiljö man hade konstaterat vid det första oanmälda hembesöket, samt att Jonathan måste skyddas från hennes sambo. Hon verkade helt oförstående till detta och jag vände mig till en advokat och fick då skickat in en stämningsansökan till tingsrätten för att få till ensam vårdnad. Helt plötsligt tackade hon ja till boendestöd och kom på idéen att sambon bara skulle bo där de veckor hon inte har sin son. Då verkade soc toknöjda vilket irriterade mig, för jag ser inte hur det skulle vara en hållbar situation att han inte skulle vara där alls när hon har våran son.
Nu har hon dessutom ringt upp soc och tackat nej till boendestöd då hon anser sig ha det rent och fint hemma igen. Men hon sätter inga gränser alls för vår son, soc har även observerat detta, att Jonathan tillåts göra massa bus utan att hon säger till eller ens reagerar. I fredags hämtade hon Jonathan på dagis, trots att jag, efter inrådan från min advokat, har haft honom på heltid sen fyra veckor tillbaka. Nu kräver hon att vi återgår till varannan vecka för att hon ska lämna tillbaka Jonathan.
Jag känner bara att jag inte vet vad jag ska göra längre, processen i tingsrätten tar minst 2,5 månad till och detta funkar inte under tiden.
Har säkert glömt att skriva ner massa viktiga fakta, men känner bara att jag vill höra folks tankar om detta och hur jag ska hantera det? Börjar bli outhärdligt..