• PolarnOPyret

    Nån som har 3 hemnummer?

    Blev i söndags uppraggad av en 3 försäljare som pratade om 3 hemnummer.
    Du får alltså ditt hemnummer kopplat till en mobil, som du dessutom fick gratis.
    Det blir för oss nästan 100:- billigare i fasta avgifter i månaden och vi ringer gratis till alla fasta telefoner, dock finns det en uppkopplingsavgift på 0,69kr/samtal.

    Lät intressant då vi annars har Telia på den fasta telefonen och det kostar mer än det smakar tycker jag.
    Så jag och min man bestämde oss för att köra på det.

    Men när man nu läser på lite bättre (var sista dagen på ett speciellt erbjudande i söndags så vi fick lov att bestämma oss snabbt......brukar låta så, fan va dum man känner sig) så ser jag att när vi ringer någon så ser dom inte vårt hemnummer utan det mobilnummer som abbonemanget är kopplat till.
    Detta kan man ju förvarna de närmaste om, men resten av folket man ringer då?

    Och sen kan man tydligen inte registrera sig i NIX-registret nu.
    Har väl att göra med att man ju ringer från 1 nummer och vill registrera ett annat?

    Har vi gjort bort oss tror ni?
    Är det nån annan här som redan har den här tjänsten och kan dela med sig av era egna erfarenheter?

    Har vi nån rätt överhuvudtaget att ångra oss?
    Mobilen är ju redan uppackad och använd så den är det ju kört med.

  • Svar på tråden Nån som har 3 hemnummer?
  • Cornellia

    Jag förstår inte problemet? Det är juh som vanligt när man ringer från mobiltelefoner??

    Vanliga mobiler kan ju inte heller lägga till sig i NIX, och varför är det ett problem att dom ser mobilnumret, det går väl antagligen att ringa till det oxå?

    Vi har iaf aldrig haft någon fast telefon, och det fungerar utmärkt.

  • prinsesstårtan

    har ingen fast telefon men fattar inte hela den här 3 kampanjen.... vill man inte ha en hemtelefon så är det ju bara att svsluta och bara ha mobilen.. varför ska man ha hemnr? känns som att det är världens pr knep.... betala för en ändring som i praktiken inte är en ändring... 3 skrattar nog högt åt oss....

  • PolarnOPyret

    Problem och problem?
    Det är nytt för oss och jag ville mest kolla om nån har erfarenhet av just den här tjänsten.

    Anledningen till att vi fortsatt vill ha ett fast telefonnummer är för att barnen (som är för små för mobiler anser vi) lätt ska kunna ha kontakt med sina kompisar + att vårt fasta telefonnummer nu finns med på så många olika ställen så det känns enkelt att även fortsättningsvis ha kvar det.
    Och det känns bra att ha ett nummer där man kan nå hela familjen.

    Men det är alltså ingen här som har erfarenhet av 3 hemnummer?

  • Myten

    Dessutom är det i mitt tycke helt värdelöst att bara en person ska gå runt med "familjens" fasta nummer.


    Har man bredband via fasta telefonen så blir det med dyrare när fasta telefonen tas bort.
    Att ha det fasta numret till mobilen kan nog vara bra för en ensamstående som inte har för höga krav på bredband och därför klarar sig med ett mobilt bredband. Annars är det en rätt värdelös tjänst.
  • Cornellia
    Myten skrev 2010-03-02 18:11:54 följande:
    Dessutom är det i mitt tycke helt värdelöst att bara en person ska gå runt med "familjens" fasta nummer. Har man bredband via fasta telefonen så blir det med dyrare när fasta telefonen tas bort. Att ha det fasta numret till mobilen kan nog vara bra för en ensamstående som inte har för höga krav på bredband och därför klarar sig med ett mobilt bredband. Annars är det en rätt värdelös tjänst.
    Det finns juh andra riktiga bredband som inte har något med telefonen (själv har jag aldrig bott någonstans där man måste ha telefon för att ha bredband)
  • Cornellia
    Cornellia skrev 2010-03-02 18:23:47 följande:
    Det finns juh andra riktiga bredband som inte har något med telefonen (själv har jag aldrig bott någonstans där man måste ha telefon för att ha bredband)
    Det finns juh andra riktiga bredband som inte har något med telefonen ATT GÖRA (själv har jag aldrig bott någonstans där man måste ha telefon för att ha bredband)
  • Myten
    Cornellia skrev 2010-03-02 18:23:47 följande:
    Det finns juh andra riktiga bredband som inte har något med telefonen (själv har jag aldrig bott någonstans där man måste ha telefon för att ha bredband)
    Men som jag precis skrev "har man bredband via den fasta telefonen". Om du sedan har bredband via fiber, kabeltv eller grannens w-lan så är det självklart att det inte påverkas. Eller?
  • Cornellia
    Myten skrev 2010-03-02 18:32:58 följande:
    Men som jag precis skrev "har man bredband via den fasta telefonen". Om du sedan har bredband via fiber, kabeltv eller grannens w-lan så är det självklart att det inte påverkas. Eller?
    Men varför skulle det då vara en värdelös tjänst, om man har krav på sitt bredband?
  • Myten
    Cornellia skrev 2010-03-02 18:35:42 följande:
    Men varför skulle det då vara en värdelös tjänst, om man har krav på sitt bredband?
    Det är tyvärr fortfarande en ganska liten del av de svenska hushållen som är utrustade med någon annan anslutningsväg än telejacket. Men har man ett bra bredband via t.ex. fiber så är det väl lugnt.
    Även om jag har svårt att förstå poängen med ett fast telefonnummer till mobilen. Det skulle väl i så fall vara för att släktingar ska kunna ringa billigare till en från sin fasta telefon, men annars ser jag inte mycket nytta med det.
    Ett fast hemtelefonnummer är i mina ögon "familjens" nummer. Där vet man att alla kan nås för att det finns i hemmet. Att då ha det telefonnumret kopplat till en mobil som en i familjen är ute och springer med känns just värdelöst.
Svar på tråden Nån som har 3 hemnummer?