• Freja

2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?

Jag har två barn på 2 och 4 år. Varenda dag så fort de kommer hem från dagis så vill de direkt se på tv eller film. Jag själv tycker det är jätteskönt för då sitter de där i lugn och ro och jag kan fixa med mat och allt sånt som ska göras efter hemkomst.
    Men samtidigt vill jag ju inte att de sitter där vareviga dag och tittar på film och tv...det känns inte bra.
    Hur mycket får era barn se på film eller tv?
    Men jag vet att fyraåringen är ganska så trött efter nästan en hel dag på dagis och är det då kanske hennes sätt att koppla av? är det kanske för mkt begärt att efter att ha lekt hela dan på dagis fortsätta leka hela eftermiddagen/kvällen dessutom?
    Man kan ju bara gå till sig själv: jag vill ju också ta det lugnt efter en hel jobbdag och sätta mig och slappa inte fortsätta jobba med saker hemma. (hoppas ni förstår vad jag menar).

vad tycker ni?
    är det okej att de tittar på tv varenda dag efter dagis. eller ska jag dra ner på det och kanske att de bara får se varannan dag eller så och ta smällen med klängiga och tjatiga barn??

• Svar på tråden 2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?
  • earlybird

Varför skulle inte det vara ok? Vill de sitta och ta det lite lugnt efter dagis så är väl det jättebra.

• Siriva

Jag har en son på tre år och vi kommer från dagmamman vid ca 16.00.

Han vill ofta se på dvd när han kommer hem, just för att han är trött.
    Men han sitter ju inte vid filmen "inaktiv". Han far omkring och inspireras av filmen och ska härma och leka det som de leker i filmen. Jag brukar dessutom ta mig tid att sitta med en stund så vi får en mysig stund tillsammans.
    JAg tycker inte att det är fel. Jag tror att man som förälder själv känner ganska väl vad som är lämpligt just för mitt barn.
  • Freja

Nånstans så tycker jag det är okej men jag känner också motsatsen. det är ju så att det uppfattas som dåligt om man sätter sina barn framför tv:n jämt...
    Mina är inte så aktiva utan de sitter som ljus och tittar även 2-åringen (!) men hon ser och lär av storasyster tror jag.

• earlybird
    Freja skrev 2010-03-02 09:09:51 följande:
    Nånstans så tycker jag det är okej men jag känner också motsatsen. det är ju så att det uppfattas som dåligt om man sätter sina barn framför tv:n jämt...Mina är inte så aktiva utan de sitter som ljus och tittar även 2-åringen (!) men hon ser och lär av storasyster tror jag.
    Men att sätta sina barn framför tvn en stund efter dagis tycker inte jag gör något. Varför ta en fight över en sådan "skitsak" bara för att "det uppfattas som dåligt"? Du gör inget fel!
  • nian74

Min son är likadan. Han är två år och har blivit helt kär i teletubbies. Varje dag när vi kommer hem från dagis vill han sitta och mysa och titta på sina älskade teletubbisar.
    Jag sätter på filmen och han tittar lite, leker lite, tittar lite till osv. Det är nog skönt att varva ner lite efter dagis.
    Men tv:n får inte stå på hur länge som helst, när filmen gått ett varv sätter vi på barnmusik eller tar ett bad tex.
    Jag har några kompisar som så gott som ALLTID har tv:n på med barnprogram, deras treåring sitter där hela tiden medan föräldrarna gör annat - det känns däremot inte okej. Lite balans i livet är väl det bästa...

• Mimmi P
    Freja skrev 2010-03-02 09:09:51 följande:
    Nånstans så tycker jag det är okej men jag känner också motsatsen. det är ju så att det uppfattas som dåligt om man sätter sina barn framför tv:n jämt... Mina är inte så aktiva utan de sitter som ljus och tittar även 2-åringen (!) men hon ser och lär av storasyster tror jag.
    Fast sitter de där "jämt" då? Hur lång tid sitter de där? Om ni kommer hem och de sen spenderar hela eftermiddagen/kvällen framför tvn kanske det blir lite mycket. Annars skulle jag tycka att det var ok. Dagarna på dagis kan ju vara ganska uttröttande så jag kan förstå om de vill sitta ner en stund och ta det lugnt. 
  • Vintersjäl

Jag har också en 2-åring som sätter sig själv framför teven efter att han kommit hem ifrån dagis. Det är alltså inte JAG som bänkar honom där utan han bänkar sig själv framför någon av hans favoritfilmer
    Jag ser absolut inget fel med det!

Precis som dig TS så tycker jag det är skönt att få laga mat ifred. Jag är ensamstående med min son och han har sedan födseln varit extremt närhetstörstande och ska bäras på konstant. Stunderna då han sitter framför en film är enda gången min rygg får vila från att bära ett barn på 14 kg, och jag tar tacksamt emot den "hjälpen" då det inte är alltför lätt att laga mat med en 2-åring på höften...

Jag skulle däremot aldrig själv sätta honom framför teven men när han går dit frivilligt så får han sitta där en stund och titta

• Freja

Ja det är nog så att tvn sätts på vid tre när vi kommer hem och då kollar de på en film eller på barnkanalen och sen sitter dom där tills vi ska äta kl runt 6...så det blir rätt många timmar. men sen får de inte se mer på sina program utan då ska vi kolla på nyheterna typ och lite sånt. de lägger sej vid 7.

• tessi3h

Vi är oftast ute ngn timme efter förskolan sen får mina pojkar titta en stund på TV eller film om de vill men inte alltid de frågar,ibland gör de annat. Min yngsta på snart 2 år är inte så intresserad faktiskt. Då lagar jag middag och sen äter vi tillsammans och efter det ser stora killen på Bolibompa. Så 4 årinen ser nog 1-2 timmar om dagen på tv. Mer än så vill jag inte att han tittar utom ibland när han är sjuk.

• Trulis78

Mina tjejer gör likadant, de är snart två och snart fyra. Jag får också lite dåligt samvete men samtidigt är de trötta efter dagis och det blir en lugn stund då jag kan laga mat och de får varva ner. Vi tittar inte något mer på tv efter maten sen. Hm, man kan inte vara perfekt antar jag!

Svar på tråden 2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?