• Anonym (p)

Praktikplats genom Arbetsförmedlingen - måste man gå med på det?

Ja, måste man det? Min handläggare ringde igår och tyckte att jag skulle börja på en praktikplats som en jobbcoach hos arbetsförmedlingen kanske skulle kunna ordna till mig. Måste jag gå med på det? Förlorar jag min a-kassa om jag säger att det inte känns intressant för mig? Anledningen till att jag inte vill detta är att min ekonomi redan är dålig som den är. Att ta en praktikplats skulle innebära ännu mer kostnader, dagisplatskostnaden höjs samt att jag måste ta mig till och från praktikplatsen.

Dessutom ska jag ha barn om 6 månader och känner därför inte att en praktikplats kommer att ge mig något. Jag kommer knappast bli erbjuden att jobba kvar eftersom det är en omöjlighet.

• Svar på tråden Praktikplats genom Arbetsförmedlingen - måste man gå med på det?
  • Fiyali

Du förlorar din A-Kassa ja.
    Stod själv inför ett liknande dilemma, men jag valde att gå fattig och gravid, då mannen hade nätt och jämt så han kunde försörja oss. Skulle valt annorlunda idag, men hade inte spelat någon roll eftersom jag ändå varit så dålig under graviditeten!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (p)
    Fiyali skrev 2010-03-02 09:22:58 följande:
    Du förlorar din A-Kassa ja. Stod själv inför ett liknande dilemma, men jag valde att gå fattig och gravid, då mannen hade nätt och jämt så han kunde försörja oss. Skulle valt annorlunda idag, men hade inte spelat någon roll eftersom jag ändå varit så dålig under graviditeten!
    Fast jag måste ju ha kvar a-kassan om jag vill behålla min sgi...
  • frogande

Ring AF och hör med dem. Men som reglerna är idag så skulle jag tro att du kommer att bli tvingad, annars förlorar du din a- kassa.
    Det tas ju ingen som helst hänsyn till om människors ekonomi blir drabbad om de byter jobb eller tar praktik, eller så.
    Jag vet personer som tvingas pendla 15 mil/ dag med bil och som får stå för de dyra omkostnaderna själva.
    Men ring AF du, du kan ju ringa och fråga helt anonymt och bara så där i allmänhet.

• Anonym (p)
    frogande skrev 2010-03-02 09:26:55 följande:
    Ring AF och hör med dem. Men som reglerna är idag så skulle jag tro att du kommer att bli tvingad, annars förlorar du din a- kassa.Det tas ju ingen som helst hänsyn till om människors ekonomi blir drabbad om de byter jobb eller tar praktik, eller så.Jag vet personer som tvingas pendla 15 mil/ dag med bil och som får stå för de dyra omkostnaderna själva.Men ring AF du, du kan ju ringa och fråga helt anonymt och bara så där i allmänhet.
    Det är verkligen helt sjukt, att man ska behöva betala för att få jobba gratis! Känns som att man kommer bli väldigt deprimerad och bitter av det...

Hoppas att de inte hittar någon praktikplats till mig, eller om de nu gör det så hoppas jag att det är inom gång- eller cykelavstånd. Men sån tur har man nog inte.
  • tvillingarna svensson
    Anonym (p) skrev 2010-03-02 09:36:01 följande:
    Det är verkligen helt sjukt, att man ska behöva betala för att få jobba gratis! Känns som att man kommer bli väldigt deprimerad och bitter av det...Hoppas att de inte hittar någon praktikplats till mig, eller om de nu gör det så hoppas jag att det är inom gång- eller cykelavstånd. Men sån tur har man nog inte.
    Kanske kan du själv föreslå praktikplatser inom närområdet som verkar intressanta, då kanske det blir lite roligare iaf =) Lycka till =)
    Underbara älskade Max & Lisa
  • Anonym (p)
    Ina81 skrev 2010-03-02 09:38:39 följande:
    jag fick välja plats själv
    Hur menar du då? Fick du själv ringa runt till företag, eller hade AF en lista till dig att välja bland?
  • Anonym (p)
    tvillingarna svensson skrev 2010-03-02 09:39:46 följande:
    Kanske kan du själv föreslå praktikplatser inom närområdet som verkar intressanta, då kanske det blir lite roligare iaf =) Lycka till =)
    Ja, det kan jag ju förstås göra. Men roligt kan jag faktiskt inte säga att jag tycker att det känns, det känns som att jag ska bli slav...men men...6 månader måste jag kunna stå ut...kanske...
  • Anonym

Af satte mej i ett roligt dilemma.... Jag hittade ett ställe själv där jag fick praktisera i tre månader för att sen vara garanterad ett fast jobb. I samma veva hittade af en praktik åt mej som inte skulle leda till jobb. Jag tänkte att dom kanske skulle förstå att jag självklart valde den som gav mej ett jobb, men det gjorde dom inte. Blev utskriven från af och förlorade min a-kassa. Men lika bra det, nu har jag iallafall ett fast jobb.
    Tycker deras system är rätt stört ärligt talat.

• LizzieT
    Anonym skrev 2010-03-02 10:12:03 följande:
    Af satte mej i ett roligt dilemma.... Jag hittade ett ställe själv där jag fick praktisera i tre månader för att sen vara garanterad ett fast jobb. I samma veva hittade af en praktik åt mej som inte skulle leda till jobb. Jag tänkte att dom kanske skulle förstå att jag självklart valde den som gav mej ett jobb, men det gjorde dom inte. Blev utskriven från af och förlorade min a-kassa. Men lika bra det, nu har jag iallafall ett fast jobb. Tycker deras system är rätt stört ärligt talat.
     Seriöst? Trodde AF var till för att hjälpa, inte stjälpa :S helt sjukt!
    Det finns dom som har det värre än du.
Svar på tråden Praktikplats genom Arbetsförmedlingen - måste man gå med på det?