• Troll72

reg. partnerskap resp äktenskap

Hej alla! Håller på att förbereda en föreläsning om sexologi under livsloppet och stötte på en fråga som jag inte kan finna svaret på men som jag blev nyfiken på om jag kanske kan få svar här.

Vari ligger skillnaderna mellan reg. partnerskap och äktenskap? Är det helt jämställda begrepp egentligen?

Exempelvis om man inom vården inte får besöka, delta eller bistå om man "bara" är registrerad partner?

Någon som vet?

• Svar på tråden reg. partnerskap resp äktenskap
  • Troll72

Tack för länken! Den gav mig dock inte så mycket mer än det jag redan vet...tänkte mer om någon vet hur det fungerar mer i praktiken.

Tycker juridik är svårt att läsa eftersom det är så abstrakt och icke tillämpat. Skulle vilja ha mer konkreta saker att utgå från.

Eller du kan kanske hjälpa mig att tolka vad som faktiskt står där? {#lang_emotions_smile}

• Troll72

Tack igen! {#lang_emotions_embarassed} Som sagt: juridik är inte min starka sida.

Men ÄR det så här i verkligheten med? Att man som gay och reg. partner är jämställd med en som är heterosexuell och gift och behandlas som sådan?

Någon inom vården som har erfarenheter att berätta om...eller någon som själva är gay med erfarenheter?

• Anonym (googlaren)

Hmmm. Okay, du vill veta att om man har ett reg. partnerskap med någon, ur det då funkar om den ena hamnar på sjukhus?

Naturligtvis är man då "närmast anhörig", precis som om man varit gift. Kanske kan man bli' bemött med ett ? av sjukhuspersonal, men det är ju lätt att kolla upp, för alla i "myndighetsposition", så det innebär alltså inte att man skall behöva gå runt med "vigselpapperna" hela tiden.

• Troll72

ja, hamnar på sjukhus är ett exempel.

Vet tex att det inte är ok för gaymän att lämna blod på ett helt år om de haft ny sexuell relation, för andra (lesbiska, hetero som har sexuella kontakter som inbegriper analsex) tror jag det är tre månaders karantän

...och det skulle ju kunna påverka en vårdsituation med en partner tänker jag. Om personen i fråga behöver en blodtransfusion/transplantation och paret har haft sex med andra inblandade under året...har den reggade partnern då ändå möjlighet att hjälpa?

(För att förtydliga lite så det är lättare att svara på det jag är ute efter. Föreläsningen kommer bland annat ta upp hur det är att åldras som homosexuellt par eller som singel gay, hur vi byggt upp vår vård och omsorg utifrån heteronormen.)

• Troll72

jo, den har jag läst.

Jag har bland annat ställt frågan till några gayvänner jag har men inte ens de kan svara. Antar att de är för unga och friska och har för begränsad erfarenhet av vården.

Jag har koll på ämnet som jag ska föreläsa i generellt sett men tycker alltid det ger mer att få färska erfarenheter och specifika exempel som jag kan ta upp och låta studenterna diskutera och reflektera över, testa sina attityder...men i detta ämnet är det verkligen svårt att få tag i såna.

Säger en hel del om hur sorgligt tabubelagt detta är antagligen. Har även kontakt med läkare, sjuksköterskor och sjukgymnaster och det är VÄLDIGT lite av dessa frågor som tas upp under deras utbildning men även senare i praktiken. Det är verkligen hysch hysch och privatsak in absurdum...

• Anonym (googlaren)

Håller med om att det är helt korkat att vi inte har kommit längre, på den punkten. Men då får du ju försöka att ställa de fågor du vill ta' upp, dem som du udrar över, när du föreläser. För det finns ju trotsallt reglar som är juridiskt understötta. Har du kontakt med RFSL?

Det handlar ju om att ändra attityder, och det är inte det lättaste. Nu skall jag lämna tråden, och hoppas för dig att någon kommer med flera synpunkter och råd. Lycka till.

• Troll72

Ja, har kontakt med både RFSU och RFSL men har faktiskt inte pratat med någon där just nu så tack för att du påminde om den kanalen! Och ja, attityderna som måste förändras, helt klart!

Tack för samtalet! Ha en bra dag!

• sahara sahara

Tänk på att homosar också får ingå äktenskap numera. De som redan är registrerade partners får välja om de vill fortsätta vara det, eller om de vill omvandla det till äktenskap, men inga nya partnerskap kan registreras.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden reg. partnerskap resp äktenskap