• Babalu

Matstol till 3-4åring som välter Tripp Trapp

Hej.
    Har 2 vildar till ungar som båda två under loppet av 2 dagar har ramlat baklänges och vält sina Tripp Trapp stolar och slagit i bakhuvudet. Detta är inte första gången. De ställer sig upp, hänger över bordet, sträcker sig efter kritor, gungar och drar upp knäna och sätter sig snett på stolen.

Jag har försökt förklara, fostra och till slut kommit till slutsatsen att jag inte står ut med stolarna. Tror mer på en stol med liten sits där det liksom blir tvunget att sitta ordentligt.

Så- min fråga då. Finns här någon som haft problem med att stolarna välter? Har ni några bra tips på någon stol som är stadig och svår att "sitta fel på" till barn över 3?

Ni som har barn under 3- jag hade heller inga problem innan dess med Tripp Trappen, så era tips kommer jag inte lyssna på

• Svar på tråden Matstol till 3-4åring som välter Tripp Trapp
  • Champagne

Vi har tre sådana här stolar till våra barn. http://www.kullastolen.se/kullastolen/ (Den minsta sitter dock i plaststol från IKEA då hon är för liten än för en riktig stol). Jag har målat dem och målat dit deras namn. Bilder finns i mitt galleri.

• Babalu

Har ni råkat ut för att barnen ramlat från en barn-pinnstol eller kullastol?

Bonanza, ja egentligen, varför inte. Har ingen aning när barn förväntas kunna sitta på "riktiga" stolar?

• strojes
    Babalu skrev 2010-03-02 10:27:39 följande:
    Har ni råkat ut för att barnen ramlat från en barn-pinnstol eller kullastol? Bonanza, ja egentligen, varför inte. Har ingen aning när barn förväntas kunna sitta på "riktiga" stolar?
    Alla våra tre tjejer sitter på vanliga stolar, äldsta är 5 år och två yngsta är 2 år drygt.
  • Champagne

Mina barn har aldrig ramlat ner när de suttit på kullastolen. Däremot har de sluntit när de varit på väg av den, men de hinner ju inte slå sig på den korta biten ner Jag hade själv en sån stol när jag var liten.

• johandra

Ja precis,varför inte en vanlig stol? Dom är ju så pass stora att dom borde klara det? Vår snart 4-åriga tjej sitter på vanlig stol sen snart ett år tillbaka...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • mamma39

Jag kan berätta att min 11-månaders tjej höll på att välta sin Tripptrapp häromdagen :( Hon tog spjärn med fötterna mot matbordet och eftersom stolen stod på en matta så gled den inte bakåt utan välte bakåt. Tack vare min sambos snabba reflexer hände ingen olycka, phu... Jag tänker köpa en sele för hon klättrar ur stolen på två sekunder, trots bygeln. Men sele funkar ju inte till en 3-4 åring :)

• Babalu

Får nog börja och prova med en vanlig matstol. Ni som har Kullastolen eller Ikeas barn-pinnstol, hur länge har de haft dem? Känns ju onödigt att köpa en barntol till killen som snart blir 4a om man ändå brukar byta i 5årsåldern....

• Babalu

Förresten, letade efter återförsäljare till Kullastolen, men de hade inga specificerade på hemsidan.. Ingen som råkar veta var man kan köpa en sådan i Malmö-Lund området?

Svar på tråden Matstol till 3-4åring som välter Tripp Trapp