• Niinis

någon mer med bebis som använder napp som inte är för dennes ålder utan för yngre?

min dotter älskar MAM napparna, men har använt den som är från 0-6mån ett bra tag nu (hon blir 7 mån närmaste dagarna här) nu ska jag åter igen köpa nya nappar, ska jag köpa samma igen? den upp till 6 mån? har MAM nappar från 4 mån och uppåt som är större men de vill hon inte ha. gör det nåt om de använder mindre nappar?

• Svar på tråden någon mer med bebis som använder napp som inte är för dennes ålder utan för yngre?
  • Min högsta önskan

Risken med att använde mindre nappar är att de kan få in hela dom i munnen.. Inte bra..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • skånetös78

Min dotter är 15 månader nu och använder fortfarande nappar som är avsedda för 0-3 mån! Att hon skulle kunna få in dessa i munnen är absolut ingen risk, men det beror ju såklart på vad det är för sorts napp.

*Linnea 7/11-08*
  • Niinis
    Min högsta önskan skrev 2010-03-02 10:43:40 följande:
    Risken med att använde mindre nappar är att de kan få in hela dom i munnen.. Inte bra..
    är det verkligen så? för själva utdelen är lika stor på en del mamnappar (de som är upp til 6 mån och de som är från 6 mån och framot) och där är det bara nappdelen (den de suger på) som är större.
  • Niinis
    skånetös78 skrev 2010-03-02 10:46:48 följande:
    Min dotter är 15 månader nu och använder fortfarande nappar som är avsedda för 0-3 mån! Att hon skulle kunna få in dessa i munnen är absolut ingen risk, men det beror ju såklart på vad det är för sorts napp.
    skönt att höra! får man vill ju inte ta bort deras favorit napp heller:(
  • Niinis

hur ofta bör man byta ut nappen? dottern använder den bara kanske 3 timmar per dag.

• P Alejandra

Hej,

Jag känner igen mig i det du skriver. Min son är 7 månader och 2 veckor och han började med nappen 4+ när han var 6 månader, och den nappen som är för 0-6 mån. Men fram tills dess hade han den som är för 0-4 månader och fast än jag försökt ge honom större napp så vägrade han, han spottade ut den eller gjorde sura minen som om han ville spy haha. Den var lixom för stor.
    Har ingen aning om vad det kan bero på. Han har nyligen börjat med den 4+ och den funkar nu, och då e han 8 månader om två veckor.
    men jag vet heller inte om det är så att det skadar dem om de har för små nappar?
    Det enda jag vet är att om man använder napp alltför länge när de har fått sina tänder så kan de växa snett.

Men du är inte ensam om detta alla fall {#lang_emotions_smile}
    hoppas bara det inte är något de kan ta skada av.

• Lotlas

Min dotter vägrade att ta något annat än prematurnappar i början och fram tills hon var ungefär 8 månader. Sedan fattade hon snabbt galoppen och nu tar hon "stora" nappar också (hon är 13 månader).

Vi kokar napparna minst en gång i veckan och byter dem efter ungefär en månad. De blir ju inte så sunkiga av att användas, men av att ligga på golvet, i fickor och liknande....

• Min högsta önskan
    Niinis skrev 2010-03-02 10:47:18 följande:
    är det verkligen så? för själva utdelen är lika stor på en del mamnappar (de som är upp til 6 mån och de som är från 6 mån och framot) och där är det bara nappdelen (den de suger på) som är större.
    skånetös78 skrev 2010-03-02 10:46:48 följande:
    Ja min lille använder Esskas nappar, och där är själva nappdelen ungefär likastor oavsett ålder, medand ytterdelen är betydligt mindre på de fär nyfödda..
    Han fick in nästan hela nappen i munnen en gång, och då bytte jag storlek direkt!

Men MAM´s nappar är visst inte likadana har jag nu förstått, och då borde det ju inte ha någon betydlese vilken hon anävnder!
    Niinis skrev 2010-03-02 10:48:25 följande:
    hur ofta bör man byta ut nappen? dottern använder den bara kanske 3 timmar per dag.
    Jag brukar byta nappar ca varannan månad.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • EliLeoMa
    Niinis skrev 2010-03-02 10:48:25 följande:
    Man ska med jämna mellanrum dra i gummidelen för att se att den är intakt så den inte lossnar och hamnar i halsen. Jag kokar lillans napp med jämna mellanrum (i en kopp i micron, 4min). Hon har använt napp i snart två månader, och jag har bytt en gång och ska snart byta igen. vet inte vad rekomendationen är men kollar man nappen och kokar den så kan man ju byta när man själv känner att det är dags.

• P Alejandra
    Lotlas skrev 2010-03-02 10:51:39 följande:
    Min dotter vägrade att ta något annat än prematurnappar i början och fram tills hon var ungefär 8 månader. Sedan fattade hon snabbt galoppen och nu tar hon "stora" nappar också (hon är 13 månader).Vi kokar napparna minst en gång i veckan och byter dem efter ungefär en månad. De blir ju inte så sunkiga av att användas, men av att ligga på golvet, i fickor och liknande....
    Det finns jätte bra små "lådor" eller vad man kan kalla det, finns att köpa på Babyland, en liten burk med krok man kan ha hängandes på skötväskan där man förvarar napparna. Slipper man ha dem i fickorna eller andra ställen {#lang_emotions_smile}

Praktiskt å bra,{#lang_emotions_wink} när min son tappar nappen när man är ute så ser jag till att byta ut den med den rena nappen som ligger i "burken", så tvättar man dem när man kommer hem sen.
  • Niinis
    EliLeoMa skrev 2010-03-02 10:56:04 följande:
    Man ska med jämna mellanrum dra i gummidelen för att se att den är intakt så den inte lossnar och hamnar i halsen. Jag kokar lillans napp med jämna mellanrum (i en kopp i micron, 4min). Hon har använt napp i snart två månader, och jag har bytt en gång och ska snart byta igen. vet inte vad rekomendationen är men kollar man nappen och kokar den så kan man ju byta när man själv känner att det är dags.  
    ush har glömt kolla och dra den där nappdelen::( måste börja göra det igen, gjorde det när hon var mindre. då ska nya nappar inhadlas idag då;)och det blir samma storlek som innan (0-6mån) tack för alla svar!
  • Lotlas
    P Alejandra skrev 2010-03-02 10:57:20 följande:
    Det finns jätte bra små "lådor" eller vad man kan kalla det, finns att köpa på Babyland, en liten burk med krok man kan ha hängandes på skötväskan där man förvarar napparna. Slipper man ha dem i fickorna eller andra ställen Praktiskt å bra, när min son tappar nappen när man är ute så ser jag till att byta ut den med den rena nappen som ligger i "burken", så tvättar man dem när man kommer hem sen.
    Jo, vi brukar lägga nytvättade nappar i fodralen som MAM's nappar kommer i. Men det är inte alltid man har en sådan till hands när man plockar ur en napp ur munnen på barnet, eller när man hugger en i sista sekunden när man ska ut...
  • gravid84
    Niinis skrev 2010-03-02 10:40:23 följande:
    min dotter älskar MAM napparna, men har använt den som är från 0-6mån ett bra tag nu (hon blir 7 mån närmaste dagarna här) nu ska jag åter igen köpa nya nappar, ska jag köpa samma igen? den upp till 6 mån? har MAM nappar från 4 mån och uppåt som är större men de vill hon inte ha. gör det nåt om de använder mindre nappar?

Här har vi det exakt likadant! De större napparna tar han men mycket sämre och när han är ledsen och behöver napp så är det inte aktuellt med den större nappen. Vi har fortsatt att köpa den mindre nappen.
  • skånetös78

Min mamma har jobbat som barnskötare hela sitt liv och jag frågade henna om det kunde vara skadligt att min dotter använde nappar som var avsedda för spädbarn. Hon säger att det bara är bra om de vill ha små nappar eftersom de tar mindre plats i munnen och därför stör tandutvecklingen mindre!
    Så ni som har barn som bara vill ha "bebisnappar" behöver inte oroa er!

*Linnea 7/11-08*
  • Niinis
    skånetös78 skrev 2010-03-02 20:35:55 följande:
    Min mamma har jobbat som barnskötare hela sitt liv och jag frågade henna om det kunde vara skadligt att min dotter använde nappar som var avsedda för spädbarn. Hon säger att det bara är bra om de vill ha små nappar eftersom de tar mindre plats i munnen och därför stör tandutvecklingen mindre!Så ni som har barn som bara vill ha "bebisnappar" behöver inte oroa er!
    låter mkt bra!!!
  • SVE

Min dotter är snart 6 mån men vill inte ha större men hon får lära sig det snart för hon får in hela i munnen ser de ut som.

• GammE
    EliLeoMa skrev 2010-03-02 10:56:04 följande:
    Glöm inte testdra nappen innan ni ger den till ert barn!
    Jag hade köpt 2 nya nappar och kokade dom som vanligt innan, drog sen i den ena varpå hela sugdelen lossnade från skölden!
    Jag pratade med konsumentkontakt och dom bad om ursäkt och skulle kolla upp det vidare. Hursom hells hade det kunnat gå illa- så glöm inte dra i napparna iallafall ganska ofta!
    Min lilla använder Mam 0-6 mån Hon är 7 månader och vill helst inte ha någo nannan napp. Använder dom ungefär 1 månad, kokar dom ca 1 gång i veckan.
Svar på tråden någon mer med bebis som använder napp som inte är för dennes ålder utan för yngre?