• Mystic noblesse

ABS?

Vad är skillnaden på en ABS givare och ABS sensor?

• Svar på tråden ABS?
  • Pappa G

Vet inte om det är så i din bils fall,
    men SAAB uppfattar jag kallar det som sitter vid hjulen för givare, medan systemets andra avkännare kallas för sensorer..

• Mystic noblesse

Det är en volvo 855

• Mystic noblesse

Sambon skulle byta handbromsvajer och kom då tydligen åt en kabel eller något annat som har med ABS:en att göra. För innan han bytte handbromsvajer så funkade ABS:en men inte efteråt.

Sökte på ABS givare och ABS sensor och undrade då vad som är skillnaden för i mitt tycke ser dom likadana ut ungefär {#lang_emotions_dreamer} 

• Rabarbapuppa

ABS-sensorer är rimligen det stycke som sitter nere vid hjulen som "känner" av hjulets rörelse (på min Audi var det som "kolvar" som skjöts in i oket och kände av mot en kuggkrans som snurrade med hjulet)

ABS-givare är rimligen den signalomvandlare eller "signaltolkare" som skall ge informationen vidare till bilens datorsystem om hur hjulen bromsar. (på min gamla Golf sitter sensorer nere vid hjulen och givare som små kontaktstycken har jag för mig som kopplas mot datorboxen)

Felet på min Audi var att jag vid stötdämparbyte hade råkat trycka tillbaks en sensor för långt in i oket så att sensorn kände av för nära kuggkransen och gav fel värden, så min ABS kickade in även vid högst låg bromskraft på torr väg. Inte bra. Jag justerade sensorernas position och fick perfekt värde för när ABS skall kicka in eller inte.

/Puppa.

• Mystic noblesse

Ja vi hoppas ju att det är så enkelt med tanke på att den funkade innan han skruvade.

• Pappa G

När vi haft problem med ABS-systemet, så har givare (vid hjulet) bytts.
    Kostnad runt en tusenlapp ungefär.

Det här med ABS är ju en säkerhetsdetalj, och inte något jag själv trixar med.

• Robban

Olika namn på samma pryl= en givare eller sensor.
    Hjulhastighetsgivare eller hjulhastighetssensor, personligen tycker jag hjulhastighetsgivare låter mer korrekt...

• Jaccan

Precis som robban skriver.

En "pryl" med 2 uppgifter. Att känna av kuggkransens hastighet och vidarebefodra informationen i form av spänningspulser.

Svar på tråden ABS?