• SunnyBunny

När syns semesterdagarna på lönelappen?

Jag har jobbat över ett år på mitt jobb nu. Förra sommaren var jag tvungen och ta ut obetald semester. Den här sommaren borde jag väl få betald semester? Fins det nån datum då semesterdagarna rullar in, en del säger april? Jag ser idag inga betalda semesterdagar på min lönelapp...

• Svar på tråden När syns semesterdagarna på lönelappen?
  • Stormorsan

Det beror på vilket semesterår ni har.

Oftast är det nog från första april till sista mars och då borde det synas på lönespecifikationen som kommer i april.

• jassikan

Semesteråret löper från den 1:a april till den 31:a mars, exvis från 2009-04-01 - 2010-03-31. Så du borde se dina betalda semesterdagar den 1:a april.

När började du på ditt jobb? Du säger att du jobbat i över ett år. Spontant borde du ha haft någon betald semesterdag att ta ut under detta semesterår (ev. semesterdagar du tjänade ihop innan den 31:a mars 2009).

I vanligaste fall arbetar man ihop cirka 2 semesterdagar per månad.
    Men ex.vis en del frånvaro är inte semestergrundande.

När du säger att du var tvungen att ta ut obetalda, menar du då för att få den semester du ville ha eller för att företaget sa att du skulle ta ut dem?
    Enligt semesterlagen kan din arbetsgivare inte tvinga någon att ta ut obetalda semesterdagar.
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM
    4 + 8 §

• jennyc

de där beror på...vi får våra beräknade semesterdagar i januari. Pratade med mitt lönekontor igår eftersom jag ska gå på mammaledighet i augusti, då ändras mina dagar så jag skulle rälna med ungefär 2 dagar per månad för att de skulle bli rätt...krångligt de där men ring och kolla så de blir rätt

• jassikan

Enligt lagen löper semesteråret 1:a april till 31:a mars, men det går att förhandla om ex.vis 1:a januari till 31:a december i lokala avtal eller kollektivavtal.
    Men i de flesta fall följer företagen semesterlagen.

• SunnyBunny
    jassikan skrev 2010-03-02 19:47:23 följande:
    Semesteråret löper från den 1:a april till den 31:a mars, exvis från 2009-04-01 - 2010-03-31. Så du borde se dina betalda semesterdagar den 1:a april. När började du på ditt jobb? Du säger att du jobbat i över ett år. Spontant borde du ha haft någon betald semesterdag att ta ut under detta semesterår (ev. semesterdagar du tjänade ihop innan den 31:a mars 2009). I vanligaste fall arbetar man ihop cirka 2 semesterdagar per månad. Men ex.vis en del frånvaro är inte semestergrundande. När du säger att du var tvungen att ta ut obetalda, menar du då för att få den semester du ville ha eller för att företaget sa att du skulle ta ut dem? Enligt semesterlagen kan din arbetsgivare inte tvinga någon att ta ut obetalda semesterdagar. www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM 4 + 8 §
    Jag började jobba i februari förra året. Och ja jag var tvungen och ta ut 2 veckors semester förra året fast jag inte ville då jag inte hade några semsterdagar. Men min chef sa att enligt nåt avtal måste alla ta ut 2 veckor..
  • Stormorsan
    jassikan skrev 2010-03-02 19:47:23 följande:
    Semesteråret löper från den 1:a april till den 31:a mars, exvis från 2009-04-01 - 2010-03-31. Så du borde se dina betalda semesterdagar den 1:a april.
    Nej inte 1 april. Mars månads när- och frånvaro måste först registreras innan slutlig semester kan uppdateras.
  • jassikan

Helt korrekt - allt måste vara reggat innan semesterårsavslut kan göras. Så exakt datum när man kan få veta antal dagar beror på när man får lön och vilken typ av löneutbetalning man har (förskott eller efterskott).

• jassikan

SunnyBunny>
    Jag vet tyvärr inte om man kan skriva in i kollektivavtal eller lokala avtal om att arbetstagaren måste ta ut semester även om den är obetald.
    Men det låter lite udda då ev. avtal inte får försämra villkoren i semesterlagen.

En del har ju exempelvis avtal som ger högre procentuellt semesterersättning eller fler semesterdagar.
    En del företag ger även arbetstagaren rätt till så kallad förskottssemester, betald semester från första sommaren, men med vissa förbehåll om att man måste betala tillbaka om man slutar inom en viss tid.

Vilken typ av anställning har du? Är det tillsvidare, visstid eller visstid som avslutats och påbörjats igen?
    Har du fått något papper på det eller fått veta vilket avtal det skulle vara?

Det ska stå på ditt anställningsavtal hur många semesterdagar du har rätt till, men semesterrätt och betald semester är inte samma sak.

Om du började i februari så borde du åtminste haft någon/några dagar betald semester.
    Här finns några olika beräkningsmallar:
    https://www.unionen.se/Templates/Page____29990.aspx
    De kanske kan hjälpa dig med att räkna ut antalet dagar.

Men hade du bara en kort visstidsanställning så är det en annan femma.

Här finns info om att man inte får försämra semeterlagen:
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM
    2 § /Upphör att gälla U:2010-04-01/ Avtal är ogiltigt i den mån det innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag upphäves eller inskränkes. Detta gäller dock ej, om annat framgår av lagen.
       Avvikelse från 3, 9, 11, 16, 22, 23, 26, 29 och 30 §§ får göras med stöd av kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av organisation som är att anse som central arbetstagar- organisation enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Arbetsgivare, som är bunden av sådant kollektivavtal, av kollektivavtal i fråga som avses i 5 § andra stycket eller av kollektivavtal om avvikelse från 12, 19, 20 eller 21 §, får i angivna hänseenden tillämpa avtalet även på arbetstagare som ej är medlem av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen, under förutsättning att arbetstagaren sysselsättes i arbete som avses med avtalet och ej omfattas av annat tillämpligt kollektivavtal.

2 § /Träder i kraft I:2010-04-01/ Ett avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks, är ogiltigt i den delen. Detta gäller dock inte, om något annat framgår av lagen. Lag (2009:1439).

• jassikan
    jassikan skrev 2010-03-03 11:46:16 följande:
    Helt korrekt - allt måste vara reggat innan semesterårsavslut kan göras. Så exakt datum när man kan få veta antal dagar beror på när man får lön och vilken typ av löneutbetalning man har (förskott eller efterskott).
    Nu har jag snart snurrat in mig själv i detta, ska skriva lite tydligare vad jag menar.
    Glöm det där om typ av lön, det blir bara snurrigt.

Allt måste vara reggat innan semesterårsavslut görs, alla händelser fram till och med sista dagen i semesteråret.
    Men när det är klart beror på när personen som gör lönerna är klar.
Svar på tråden När syns semesterdagarna på lönelappen?