• MrsG

Ensam vårdnad och föräldradagar

Jag undrar om jag som ensam vårdnadshavare har rätt till alla föräldradagar? Måste jag ändå dela med mig till pappan? Sker det i så fall per automatik, eller måste man anmäla detta hos FK? Någon som vet? Kom inte fram till försäkringskassan just nu, så jag slänger ut frågan här tills vidare.

• Svar på tråden Ensam vårdnad och föräldradagar
  • firhilwen

Det står så på deras hemsida. En manlig bekant hävdar dock att pappan ändå har rätt till de 60 öronmärkta dagarna, DET vet jag tyvärr inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig...

• hallon82

tror ju inte att du måste dela med pappan eftersom du har ensam vårdnad det öär skillnad om man har gemensam vårdnad så jag tror att du får alla dagar men jag är inte säker ring och hör med fk

• anne82

alla dagar är dina.mina gossar är födda 2003 o 2005.och jag har alla dagar då jag har ensamvårdnad.willes dagar e dock slut.

• anne82

man behöver inte anmäla till fk,skatteverket har uppgifter om läget.om vårdnaden o det så FK tar reda på sånt själv o ser säkert det genom datasystemet.

• firhilwen

Från början är barnet endast registrerat på dig som mamma hos FK. Om man anmäler gemensam vårdnad hos Familjerätten så registreras barnet även på pappan då faderskapet är fastställt

(Svårt skriva ordentligt med bebis i knät)

• Sani

Ja du bör får alla dagarna. Min son Lucas föddes i England och när vi flyttade till Sverige blev jag som mamma automatiskt ensam vårdnadshavare (eftersom vi inte är gifta tror jag), detta tills man anmäler att man vill ha gemensam vårdand. Jag och pappan bor ihop men jag har ensam vårdnad om Lucas på pappret tills vidare och jag får alla föräldradagarna. Lucas pappa har eget företag och jobbar mest hemifrån och det känns onödigt att han ska ha dagar när han ändå är hemma och dessutom inte har någon möjlighet att vara "borta" från sitt företag en enda dag.

• Ask Embla

När min son var 1 år fick jag ensam vårdnad. Tror (om jag minns rätt) att jag automatiskt fick pappans dagar. Ganska bra!!! Jag har kvar fortfarande och sonen är fem år nu!

• MrsG

Det låter bra! Var lite orolig att jag måste ge dagar till pappan, som egentligen inte bryr sig om dottern. Men nu verkar det ju som att jag har rätt till alla dagarna själv. Skönt!

Svar på tråden Ensam vårdnad och föräldradagar