• LWJ

Får inte ner febern!!!!!

Min dotter fick feber i går morse. Va ok hyffsat underdagen. Åt och va hyffsat glad.

Igår kväll fick hon en tablett vid kl 15 och vid kl 18 har hon skyhög feber igen??
    nu imorse hade hon oxå feber. fick en tablett vid 7 igen på morgonen efter att även ha fått inatt. sen kl 11 gav jag henne igen då hade hon 39,9 i feber, får storpiller igen, och nu efter en timme e hon fortfarande lika varm och då har hon 39,8??
    JAg får inte ner febern.
    HOn e ledsen och gnällig hela tiden.
    Hon har ätit 60 ml välling idag och lite saft bara.
    Hon e jätte förskyld med.

Hon é 8 månader.

Hur ska jag få ner febern? ska jag söka vård?

• Svar på tråden Får inte ner febern!!!!!
  • mandelblomma

vad ger du för något?
    Prova att ge både Alvedon och Ipren samtidigt det brukar fungera bra om febern är svår att få ned.

• LWJ
    mandelblomma skrev 2010-03-02 12:03:09 följande:
    vad ger du för något?Prova att ge både Alvedon och Ipren samtidigt det brukar fungera bra om febern är svår att få ned.
    ger alvedon....
  • Bagarn
    LWJ skrev 2010-03-02 12:00:54 följande:
    Min dotter fick feber i går morse. Va ok hyffsat underdagen. Åt och va hyffsat glad. Igår kväll fick hon en tablett vid kl 15 och vid kl 18 har hon skyhög feber igen??nu imorse hade hon oxå feber. fick en tablett vid 7 igen på morgonen efter att även ha fått inatt. sen kl 11 gav jag henne igen då hade hon 39,9 i feber, får storpiller igen, och nu efter en timme e hon fortfarande lika varm och då har hon 39,8??JAg får inte ner febern. HOn e ledsen och gnällig hela tiden.Hon har ätit 60 ml välling idag och lite saft bara.Hon e jätte förskyld med.Hon é 8 månader. Hur ska jag få ner febern? ska jag söka vård?
    Jag får inte heller ner min killes temp med Alvedon (om det är det du använder). Använd Ipren istället, det enda du ska tänka på om du använder Ipren eller nåt annat än Alvedon är att bebis behöver mer vätska. Så mycket att dricka till bebis. Hoppas att det löser sig för dig och din tjej.
  • mandelblomma
    LWJ skrev 2010-03-02 12:05:06 följande:
    ger alvedon....
    Ipren tar ofta när Alvedon inte biter.
  • MikaelaEriksson

som nån skrev ovan så ge både ipreen och alvedon samtidigt, de funkar mycke bättre

• Natta80

Hej!

Vi hade samma problem med våran son i helgen som fick hög-feber. Vi gav alvedon och fick inte ner febern. Har sen hört att ipren och alvedon ihop är det bästa att få ner feber snabbt. 
    Hoppas din dotter snart bli frisk!
    kram och lycka till!
  • Doodies

Vad menar ni med samtidigt?
    När min dotter fick någon form av influensa och typ 40.2 i feber så rekomenderade läkaren  varannan. En dos alvedon och nästa ipren och nästa alvedon osv.

• MikaelaEriksson
    Doodies skrev 2010-03-02 16:07:27 följande:
    Vad menar ni med samtidigt? När min dotter fick någon form av influensa och typ 40.2 i feber så rekomenderade läkaren  varannan. En dos alvedon och nästa ipren och nästa alvedon osv.
    ge båda samtidigt, på samma gång.
  • vårat

tycker du ska söka vård om hon har hög feber, när min dotter haft så hög och jag inte fått ner den så har hon antingen haft urinverksinfektion(hon har reflux på urinledarna) en annan gång hade hon lunginflamation, och en annan gång öroninflamation. ska inte skrämas men jag skulle söka. lycka till

• mandelblomma
    Doodies skrev 2010-03-02 16:07:27 följande:
    Vad menar ni med samtidigt?När min dotter fick någon form av influensa och typ 40.2 i feber så rekomenderade läkaren  varannan. En dos alvedon och nästa ipren och nästa alvedon osv.
    man kan göra så med, eller ge samtidigt.
  • elisch
    mandelblomma skrev 2010-03-02 16:24:39 följande:
    man kan göra så med, eller ge samtidigt.
    Jag jobbar på apoteket, med egenvårdsrådgivning och att ge ipren och alvedon samtidigt är inget vi får rekommendera. Men jag vet att många läkare gör det, och jag själv tar den kombinationen ibland. Har inte hört att det skulle vara nåt skadligt med det. Alvedon och Ipren är 2 olika läkemedel som fungerar på skilda sätt, så det blir inte kaka på kaka. Alvedon är smärtstillande och febernedsättande, vilket Ipren också är men är dessutom antiinflammatorisk. De har helt skilda verkningsmekanismer och bryts ner på olika ställen i kroppen så det blir inte samma sak som att överdosera.
  • mandelblomma
    elisch skrev 2010-03-02 20:26:05 följande:
    Jag jobbar på apoteket, med egenvårdsrådgivning och att ge ipren och alvedon samtidigt är inget vi får rekommendera. Men jag vet att många läkare gör det, och jag själv tar den kombinationen ibland. Har inte hört att det skulle vara nåt skadligt med det. Alvedon och Ipren är 2 olika läkemedel som fungerar på skilda sätt, så det blir inte kaka på kaka. Alvedon är smärtstillande och febernedsättande, vilket Ipren också är men är dessutom antiinflammatorisk. De har helt skilda verkningsmekanismer och bryts ner på olika ställen i kroppen så det blir inte samma sak som att överdosera.
    vi rekommenderar det på sjukvårdsrågivningen och på sjukhuset och det är mycket riktigt två skilda verksamma substanser så det är ingen fara att överdosera.
  • sarsparis

Säger som andra här sagt, alvedon biter inte på min son, ipren däremot hjälper. Om du är orolig ska du såklart söka vård. varje gån min son får så hög feber har han haft, halsfluss, öroninflammation eller lunginflammation. har det inte blivit bättre i morgon hade jag sökt vård.

• LillaFlingan

här funkar inte heller alvedon när febern är för hög!!!
    vi köpte flytande iprén och det funkade klockrent! (vi hade flytade alvedon som han numer totalvägrar.. är skogsbärssmak..så jag förstår honom:P)..

• LWJ

TUSEN TACK för alla svar.

Jag sprang genast till apoteket och köpte Ipren och det tog en timme sen bet det på henne i ca 1½ tim.

Hon somnade efter mycket gnäll igår kväll men vaknade sen kl 21,15 och gallskrek ända till 22,30 Så blir läkare idag. hon e ledsen hela tiden har dock inte hög feber just nu då iprenen värkar men känner att något inte stämmer. Hon VÄGRAR mat. Tar bara lite välling så funderar på Halsfluss lr öronen.

Nu när jag ändå skriver här. Vet ni om dom kan bajsa mer pga supparn?

• MikaelaEriksson
    LWJ skrev 2010-03-03 06:33:16 följande:
    TUSEN TACK för alla svar. Jag sprang genast till apoteket och köpte Ipren och det tog en timme sen bet det på henne i ca 1½ tim. Hon somnade efter mycket gnäll igår kväll men vaknade sen kl 21,15 och gallskrek ända till 22,30 Så blir läkare idag. hon e ledsen hela tiden har dock inte hög feber just nu då iprenen värkar men känner att något inte stämmer. Hon VÄGRAR mat. Tar bara lite välling så funderar på Halsfluss lr öronen. Nu när jag ändå skriver här. Vet ni om dom kan bajsa mer pga supparn?
    hon har säkert öroninflammation, skulle jag tippa på. halsfluss är ovanligt på så små. men de är bra att du går tillläkaren :)
    Min son blir lite lös i magen (alltså bajsar mer) när han får alvedon och ipreen
  • MikaelaEriksson

jo, jusstja, att ge både alvedon & ipreen Samtidigt är jätte bra smärtlindring också, om hon skulle ha ont nånstans

Svar på tråden Får inte ner febern!!!!!