• AnSo76

    Diarre av kåvepenin.

    Hejsan,

    Har ätit kåvepenin i nästan 7 dagar, skulle ätit 10 men har fått sån jäkla diarre att jag inte äter dom mer. Fick äta det för bihålsinflammation men det är ju bättre nu, förutom att ja åkte på en ny förkylning

    Nu till mitt dilemma, hur länge kan man ha diarre efter jag slutat äta tabletterna? Tog tabletter i söndags morgon men sen har ja inte tagit mer.
    Vad kan jag äta för att det fortare ska gå över?
    Köpte igår Cultura Dofilus som jag tagit lite av + idag köpte jag Actimel. Båda ska ju vara bra för magen om man läser på förpackningen osv osv...
    Försöker dricka mycket vatten oxå.

    Kom på idag att jag ska slopa kaffet o mörkt bröd.

    Men behöver mer tips?


    Mamma till Thea född 080727
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 13:10
    Är avslagen cocacola bra??
  • Svar på tråden Diarre av kåvepenin.
  • Farmaceuten

    Hej,
    det är inte helt ovanligt med diarrè i samband med antibiotikabehandling, speciellt vid bihåleinflammation då det krävs en högre dos. Det man kan göra är att tillföra stora mängder av mjölksyrabakterier som finns i kapslar eller tabletter på apotek. Dessa skall tillföras 1 timme före eller 2 timmar efter antibiotika dosen, för bästa effekt. Det är bra med livsmedel också men de har ofta inte så höga koncentrationer som krävs. 
    Det är alltid bäst att behandla de 10 dagar man blivit ordinerad, för att säkerställa att alla bakterier är utslagna. Man är också väldigt känslig för nya infektioner direkt när man avslutat en antibiotikakur. Kontakta din läkare om du inte känner dig bättre.

    Farmaceuten Maria

  • AnSo76

    Hej,

    tack för ditt svar, men jag menade vad ja kunde göra så jag får stopp på min diarre?
    Jag tog ju pensillinet fram tills söndags å då blir de nästan 7 dagar ja ätit dom.
    Kommer bihålerna tillbaka kontaktar jag läkare men nu behövs de inte då jag har som vanlig förkylning igen.

    Men vad gör jag åt min diarre? Eller är de bara att vänta ut den å äta snällt?

     // Ann-Sofie


    Mamma till Thea född 080727
  • Farmaceuten

    Hej igen,
    försök att tillföra mjölksyrabakterierna så brukar de reglera diarrèn, även om det gått några dagar. Om du förlorar mycket salter från kroppen är det viktigt att tillföra vätskeersättning. Så drick rikligt och ät "stoppande föda". Går det ändå inte över måste du prata med vården.

    Farmaceuten Maria

Svar på tråden Diarre av kåvepenin.