Anonym skrev 2010-03-03 22:32:13 följande:
Det är ju lika mycket förälder 2'a problem om förälder 1 går hemma utan pengar bara för att ha hand om barnet, barnet kostar ju att försö
rja.Självklart måste förälder 2 ha barnet, men det jag vill ha reda på är ju ifall det finns någon lag som stödjer förälder 1 om denne vill neka förälder 2 att vara hemma med barnet. Klart det blir svårt, men scenariot är ju att förälder 1 flyttar mot förälder 2's vilja, och resultatet kommer bli att barnet endast kommer träffa förälder 2 varannan helg. Inget som jag personligen ser som något positivt. Familjerätten gav inget resultat. Så det är alltså rättegång som kommer krävas?
Men hur är det ditt problem menar du, ang hur mamman (får jag väl anta är "förälder 1"??) försörjer sig o barnet??
Och nej, det finns ingen lag som stödjer vare sig den ena eller andra föräldern ang föräldraledighet.
Föräldradagar kan du visst ta ut - men som sagt; du o den andre föräldern måste ju vara överrens om hur barnet ska vara hos dig, o sen är det ju upp till dig om du väljer att ta ut föräldradagar under denna tid, eller om du är hemma ändå med barnet, eller om barnet är på dagis osv?
Hur skulle DU annars vilja att det såg ut? Vill du ta ut föräldraledighet en längre period nu o vara hemma på heltid med barnet medans den andre föräldern jobbar? Har du tänkt att barnet ska flytta o bo hos dig på heltid under denna tid, o hur ska isf umgänget med den andre (f.n boendeföräldern) se ut? Eller har du tänkt att ha barnet dagtid medans den andre föräldern jobbar, för att sedan låta barnet sova hemma, där det f.n bor??
Med ett så pass litet barn så gäller det ju som sagt att man som förälder kan tänka utifrån barnets sits. man kan ju inte bara helt plötsligt flytta ett litet barn, bara för att den andre föräldern ska vara föräldraledig, utan man får ju lägga upp det så att det blir bra för barnet.
Och ni föräldrar måste ju kunna prata med varann.
Har du sagt att du önskar vara hemma med barnet? Och har du kommit med några förslag på hur det skulle kunna se ut?
Även om barnet flyttar så skulle du ju kanske (om det funkar rent praktiskt med ditt arbete) kunna ha barnet ett par dagar varje vecka, o dessa dagar ta ut föräldraledighet om det så behövs (vet ju inte hur dina arbetstider ser ut?)? Eller ha barnet fred-månd, o vara föräldraledig på måndagen, så blir det nå'n dag längre o inte så hattigt - med tanke på att det är en bit att åka när de flyttar.
Detta är bara förslag, jag vet ju inte hur era liv ser ut med arbetstider osv.
Men det jag vill säga är att du måste ju tänka ut rent praktiskt hur du vill ha det - o inte bara komma o "bråka" o säga att "nu ska jag vara föräldraledig - hit med barnet!". För så funkar det inte riktigt, oavsett hur många föräldradagar man har.
Men vill du vara föräldraledig en längre period, så hade ju det optimala varit om du började med att vara hemma med barnet dagtid, då den andre föräldern jobbar, o så hämtar den andre föräldern efter jobbet. Istället för att barnet börjar på dagis. Sen kan man ju ändra allteftersom barnet blir äldre, men detta var iaf ett förslag till en början.