• Posh Foxy Baby

Angående det här med svarta beläggningar i toalett etc

Fortsätter på ämnet toaletten från andra världskriget som gud glömde...

www.familjeliv.se/Forum-5-166/m51107619.html

När det gäller såna där snuskiga svarta beläggningar under vattenytan i toaletter har jag googlat lite och upptäckt att det ibland talas om lågt ph värde i vattnet, hårt vatten och för hög halt av ämnena järn och mangan.

Är det någon här som är lite bevandrad i denna värld och kan upplysa mig om hur pass otrevligt det är att bo i en fastighet som uppenbarligen har dessa problem?

Vad kan man göra? Jag är väldigt känslig, rent fysiskt och vill inte t ex tvätta mig i dåligt vatten.

Tips, råd, info etc tas gärna emot..

Posh in da hood!
  • Svar på tråden Angående det här med svarta beläggningar i toalett etc
  • Pappa G

Köp en ny toalettstol omgående och byt, om du känner ett så stort problem med den.

Är huset anslutet till kommunalt vatten, så kontrolleras det ju regelbundet.

• Posh Foxy Baby
    Pappa G skrev 2010-03-02 14:30:49 följande:
    Köp en ny toalettstol omgående och byt, om du känner ett så stort problem med den. Är huset anslutet till kommunalt vatten, så kontrolleras det ju regelbundet.
    Ehum.. ja jag känner ett stort problem med det men i denna tråd (ej den länkade alltså) handlar det alltså om det vatten man får ur kranar m m. Det handlar inte om en grisig toalettstol här. Det framgår i inlägget. Men tack.
    Posh in da hood!
  • ProosAnna

Jag vet inte vad man gör med vattnet, men prova att hälla i ättika i toastolen och låt det verka över natten. Vår toastol blir jättefin och vit efter en sådan behandling... Dock är den inte svart sen innan utan någon annan beläggning, odefinerbar färg...

• Posh Foxy Baby
    Pappa G skrev 2010-03-02 14:34:48 följande:
    Men läste du vad jag skrev i rad 2 då?
    Japp, och den infon tackar jag för!
    Posh in da hood!
  • Posh Foxy Baby
    ProosAnna skrev 2010-03-02 14:34:32 följande:
    Jag vet inte vad man gör med vattnet, men prova att hälla i ättika i toastolen och låt det verka över natten. Vår toastol blir jättefin och vit efter en sådan behandling... Dock är den inte svart sen innan utan någon annan beläggning, odefinerbar färg...
    Tack ;) Du har ingen aning om själva vattnet, ifall det är det som missfärgar prylarna?
    Posh in da hood!
  • jojojojojo

testa klorin oxå...

BF 2010-06-28
  • Posh Foxy Baby
    Pappa G skrev 2010-03-02 14:36:03 följande:
    Bra! Då behöver du ju inte fortsätta att oroa dig!
    Då ska jag försöka lugna mig lite...
    Posh in da hood!
  • uniMog

Allt vatten innehåller saker som missfärgar om det står och ingen gör rent det. Du behöver knappast oroa dig!

Inga kulor kan hejda oss! Framåt!
  • Pappa G

Alla toalettstolar får med tiden beläggning under vattennivån, men detta beror normalt inte på vattnets kvalité utan på att spolningsmekanisken inne i vattenbehållaren rostar/släpper ifrån sig ämnen.

• ProosAnna
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-02 14:36:14 följande:
    Tack ;) Du har ingen aning om själva vattnet, ifall det är det som missfärgar prylarna?
    Nope kan tyvärr väldigt lite om vatten =) Men som tidigare talare så är det kommunalt vatten så kontrolleras det ju.... Kan ju hända att det är höga halter men inte skadliga halter så att säga... Alltså inom riktvärdena men i den högre skalan... Bara en liten tanke =)
  • Posh Foxy Baby
    Pejgan skrev 2010-03-02 14:38:56 följande:
    Allt vatten innehåller saker som missfärgar om det står och ingen gör rent det. Du behöver knappast oroa dig!
    Pappa G skrev 2010-03-02 14:39:23 följande:
    Alla toalettstolar får med tiden beläggning under vattennivån, men detta beror normalt inte på vattnets kvalité utan på att spolningsmekanisken inne i vattenbehållaren rostar/släpper ifrån sig ämnen.
    Ursäkta tjatet men är ni säkra?
    Har som sagt googlat på snusk i toan och fått en massa sidor med snack om kemikalier i vattnet etc. Låter ju inte så fräscht.
    Men jag får ta en liten diskussion med hyresvärden kanske.
    Posh in da hood!
  • uniMog
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-02 14:41:07 följande:
    Ursäkta tjatet men är ni säkra? Har som sagt googlat på snusk i toan och fått en massa sidor med snack om kemikalier i vattnet etc. Låter ju inte så fräscht. Men jag får ta en liten diskussion med hyresvärden kanske.
    Ja jag är säker.
    Inga kulor kan hejda oss! Framåt!
  • Posh Foxy Baby
    Pejgan skrev 2010-03-02 14:42:04 följande:
    Ja jag är säker.
    Toppen ;)
    Posh in da hood!
  • Pappa G
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-02 14:41:07 följande:
    Ursäkta tjatet men är ni säkra? Har som sagt googlat på snusk i toan och fått en massa sidor med snack om kemikalier i vattnet etc. Låter ju inte så fräscht. Men jag får ta en liten diskussion med hyresvärden kanske.
    På flera håll så tas ju dricksvatten ur sjöar, älvar etc.
    Det vattnet skulle du knappast vilja se komma ur din kran, så det måste behandlas innan man skickar ut det på nätet. Det sker på många sätt, såväl mekaniskt som kemiskt.
Svar på tråden Angående det här med svarta beläggningar i toalett etc