• Ogi

Bra förskolor i Malmö?

Någon som har några tips på bra/dåliga förskolor i Malmö? Vi ska söka plats nu och vi har ingen aning om vart vi ska börja... Det är ju massvis av förskolor här!

Helst ska den vara i närheten av Värnhem eller Centrum.
  • Svar på tråden Bra förskolor i Malmö?
  • Hallonsocker

Hej! Jag letar också efter en bra förskola i malmö. Har läst om alla olika här: www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Forskola.html
    Själv tycker jag att Källans förskola verkar bra, men frågan är väl om det är lång kö dit.
    Just nu bor jag alldeles bredvid Ellstorps förskola, den ligger ganska nära värnhem. Jag vet inte riktigt hur bra eller dålig den är, men barnen är ute mycket och ser glada ut :)

• Ogi

Vad jag fått reda på, så finns inte olika köer till en förskola. Man ställer sig i kö till vilken som helst, men man får göra önskemål om vilken förskola man föredrar.

Vi har pratat med en kösamordnare för Centrum (Värnhem tillhör Centrum) och hon sa att det funkar så här: Du gör en anmälan och säger att du till exempel behöver dagisplats från den 20 april. Du kan ange önskemål om förskola. Om du stått i kö i minst 4 månader när datumet kommer är de skyldiga att ge dig en plats. Om det inte finns plats på önskad förskola så får du plats varsomhelst - först kollar de i ditt område, sen stadsdelen och sen i hela Malmö om det behövs. 
    Så det verkar inte vara så enkelt att få den förskolan man vill ha, tyvärr... 
Svar på tråden Bra förskolor i Malmö?