Ska man kissa före ultraljudet eller inte?
Hur är det nu? Ska man kissa före ultraljudet eller inte? Har för mig att man kan se bebisen bättre i något av fallen eller är det bara en skröna
Hur är det nu? Ska man kissa före ultraljudet eller inte? Har för mig att man kan se bebisen bättre i något av fallen eller är det bara en skröna
Om jag kommer ihåg rätt så ska man INTE kissa innan.
man ska INTE kissa vad jag vet
Man ska inte kissa innan. Jag har dock aldrig varit kissnödig på något av ultraljuden jag gjort, och det har gått alldeles utmärkt att se ändå.
Hade hört samma sak på mitt första ultraljud men fick då gå och kissa för min blåsa var alldeles för stor :)
Har gjort många ultraljud, har aldrig "sparat på kisset".
Från och med en timme innan UL så ska man låta bli att kissa.
Är det för mycket kiss så kan BM be dig att gå ut och dränera lite grann.
tror till och med de rekomenderade att man skulle dricka ett glas vatten innan...
Du ska Inte kissa! :)
På min kallelse till ul stod det att jag inte skulle kissa och dricka ett stort glas vatten en timme innan ul. har hört att ul blir tydligare med lite kiss i blåsan.
Jag fick "skäll" fast jag inte kissat på en timme och druckit vatten innan så tydligen innehöll inte min urinblåsa så mycket vätska... Vi såg bebis fint ändå. På mitt första UL (med barn nr 1 alltså) när jag inte fått den informationen alls sa bm som gjorde UL:et att det är viktigare om man är lite överviktig för då kan det vara svårt att se bebis annars. Är man normal-smal brukar det tydligen gå bra ändå.
Före rutin-UL i ca v 16-20 ska man inte kissa - men man ska inte heller vara för kissnödig, för då funkar det inte heller/syns inte bra. (Jag fick springa och kissa.)
Före UL senare i graviditeten, när bebisen är större, är det helt OK att kissa
Du ska inte ha kissat precis innan på rul enligt de flesta ställen. Jag tror dom ser ändå oftast men en blåsa som är lite fylld underlättare.
Jag kissade inte på första rul i vecka 18 men hade inte tillräckligt stor blåsa så när jag kom dit igen i vecka 20 var den fullare den gången och då gick det bra. (De sade till att jag skulle vara kissnödigare andra gången)
I ul i vecka 28 behövde jag inte vara kissnödig innan :)
Tack! Då var jag inte fel ute då. Har precis druckit vatten och kaffe och en timme kvar så det är bara att knipa
Det där verkar vara olika från ställe till ställe.
På mitt sjukhus ska man ha tom blåsa när man ska göra VUL,fylld blåsa när man gör abdominellt UL.
Jag drack massor och höll mig länge inför ul med vårt första barn. BM fick be mig gå och kissa för att blåsan var i vägen. Så den får inte var för full. Jag var iofs så kissnödig att jag nästan kissade på mig...
Jag knep innan mitt första ultraljud, och lyckades bli så galet kissnödig.. Blir ofta det när jag är nervös också, kan säga att det var ett snabbt avklarat UL, har aldrig varit så nära att kissa ner mig nånsin tror jag, hjälper ju inte när de trycker med grejen mot magen :) Men man såg tydligt iallafall! Nästa gång ska jag försöka se till att inte ha riktigt lika sprängfylld blåsa..
Blev tillsagd att inte kissa innan vi gjorde NUPP ultraljudet, men sen när vi skulle göra FVP så sa dem inget, och jag kissade båda gångerna precis innan, vi såg hur bra som helst.
Det är nog så att det är viktigare med fylld blåsa ju tidigare man gör ultraljudet.
Ska på RUL nästa vecka och har inte blivit tillsagd att inte kissa innan....
Mitt barn låg långt ner med huvudet, ville inte vända på sig så bm sa att det hade varit lättare att se och mäta om jag inte hade kissat för då hade urinblåsan tryckt upp bebisen.
Jag fick gå och kissa vid mitt RUL, för annars kunde läkaren inte se något. Hade hållt mig helt i onödan alltså! Jag har dock för mig att jag inte skulle kissa när vi gjorde UL i v. 13. Då kanske blåsan puffar upp bebisen i rätt läge? vad vet jag?
På min barnmorskemottagning har de tom lappar inne på toaletten där det står: Ska du på ultraljud? Kissa inte innan. (typ)
Men nu med andra så var jag så himla kissnödig så jag gjorde det ändå. Då fick jag lite skäll, men de såg bra ändå.
Jag frågade specifikt innan mitt ul om jag skulle låta bli att kissa innan, det lät på sköterskan som om hon aldrig hört den frågan innan och sa att det behövde jag inte alls göra. Har dock vid alla ul kissat innan jag gått hemifrån men inte på plats. Har inte varit några problem vid något tillfälle. Vul i v7, ul i v10, kub i v11, moderkaksprov i v13, rul i v19.