• Umbrageous

Heter det falera eller fallera?

Alltså falera/fallera som i att gå snett.

Jag läser fallera som fallerifallera, och har fått för mig att det heter falera med ett L.
    Vad är korrekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-03 12:58
    Fallera är korrekt,
    falera är någon lokal avvikelse.
    Falleri fallera och fallera som i gå fel stavas alltså likadant.

Så var den tankenöten avklarad

• Svar på tråden Heter det falera eller fallera?
  • Umbrageous
    Trill skrev 2010-03-02 14:46:17 följande:
    Fallera!
    Trill skrev 2010-03-02 14:47:06 följande:
    Å andra sidan hittade jag nu Falera i SAOL... suck. ATt ett ord kan uppta så många timmar! tack för ditt inlägg {#lang_emotions_smile}
  • Trill
    Umbrageous skrev 2010-03-02 14:49:29 följande:
    Å andra sidan hittade jag nu Falera i SAOL...
    Oj... ja SAOL brukar ju ha rätt
  • Umbrageous

Trill jag kan inte citera dig:

Nja, fast kolla här..!

fale⁴ra, i Sveal. äv. -e³ra², v.
    -ade. vbalsbst. -ANDE;
    jfr FALLIMET FALLlSSE­MANG, FALLIT, sbst.²
    (falliera J. DE LA GARDIE (l6l6) i OxBr. 5: 85; faill- AdP 1800, s. 449. felera KNORRING Förhoppn. 2: 38 (1843))
    [jfr d. fallere, t. fallieren, eng. fail, v.; av. it. fallire o. fr. faillir, av vulgärlat. fallire, av lat. fallerew (jfr FELA, v.). For­men felera är dialektal o. påvärkad av FELA]

Kolla in hur påverkad är stavad på sista raden

Och, det är bara första som säger falera, resten säger fallera... gah!
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

• Stårschan
    Umbrageous skrev 2010-03-02 14:53:11 följande:
    Trill jag kan inte citera dig:Nja, fast kolla här..! fale⁴ra, i Sveal. äv. -e³ra², v.-ade. vbalsbst. -ANDE; jfr FALLIMET FALLlSSE­MANG, FALLIT, sbst.²(falliera J. DE LA GARDIE (l6l6) i OxBr. 5: 85; faill- AdP 1800, s. 449. felera KNORRING Förhoppn. 2: 38 (1843)) [jfr d. fallere, t. fallieren, eng. fail, v.; av. it. fallire o. fr. faillir, av vulgärlat. fallire, av lat. fallerew (jfr FELA, v.). For­men felera är dialektal o. påvärkad av FELA] Kolla in hur påverkad är stavad på sista raden Och, det är bara första som säger falera, resten säger fallera... gah!g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Vilket år skrevs bokstaven F? Är det ens 1900-tal?
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Umbrageous
    Stårschan skrev 2010-03-02 14:54:36 följande:
    Vilket år skrevs bokstaven F? Är det ens 1900-tal?
    ingen aning, jag har svårt att läsa texten faktiskt {#lang_emotions_embarassed} men påvärkad var ändå skoj
  • Anova

Okej, låt oss reda ut begreppen..

Svenska Akademins ordbok (SAOB) som Umbrageous refererar till är en etymologiskt ordbok, dvs. den beskriver språkhistoriskt ursprung och uppkomst.

Svenska Akademins ordlista(SAOL) uppdateras med jämna mellanrum och styr dagens stavning av det svenska orden..

Vi bör allstå gå efter Svenska Akademins OrdLista (SAOL), den som jag ovan länkar till.

• Umbrageous
    Anova skrev 2010-03-02 14:58:51 följande:
    Okej, låt oss reda ut begreppen..Svenska Akademins ordbok (SAOB) som Umbrageous refererar till är en etymologiskt ordbok, dvs. den beskriver språkhistoriskt ursprung och uppkomst. Svenska Akademins ordlista(SAOL) uppdateras med jämna mellanrum och styr dagens stavning av det svenska orden.. Vi bör allstå gå efter Svenska Akademins OrdLista (SAOL), den som jag ovan länkar till.
    Tack, jag fallerade i min läsning helt enkelt

2 l ska det vara, men falera är dialektalt och gammalt. thanks!
  • Anova

Jupps.. SAOB är väldigt förvirrande..

Någon som föresten har förklaring till varför de skriver påvärkad, det stavas väl påverkad?

• Stårschan
    Anova skrev 2010-03-02 15:06:53 följande:
    Jupps.. SAOB är väldigt förvirrande.. Någon som föresten har förklaring till varför de skriver påvärkad, det stavas väl påverkad?
    Nuförtiden ja. Jag utgick från att artikeln var ur SAOB, och den har ju SVenska Akademien som bekant jobbat med väldigt länge, och F kommer ju ganska tidigt i alfabetet, så jag utgick från att artikeln skrevs när andra stavningsregler härskade.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Anova
    Stårschan skrev 2010-03-02 15:08:29 följande:
    Nuförtiden ja. Jag utgick från att artikeln var ur SAOB, och den har ju SVenska Akademien som bekant jobbat med väldigt länge, och F kommer ju ganska tidigt i alfabetet, så jag utgick från att artikeln skrevs när andra stavningsregler härskade.
    Antog att de ändrade stavningsreglerna då de datoriserade ordboken, men tydligen har de behållt den gamla stavningen.
  • Umbrageous
    Anova skrev 2010-03-02 15:06:53 följande:
    Jupps.. SAOB är väldigt förvirrande.. Någon som föresten har förklaring till varför de skriver påvärkad, det stavas väl påverkad?
    ja jag anmärkte på det längre upp {#lang_emotions_tongue_out}
  • Stårschan

Men TÄNK om det faktiskt är ett stavfel! Om de inte ÄR ofelbara???{#lang_emotions_sealed}

• Umbrageous
    Stårschan skrev 2010-03-02 15:24:21 följande:
    Men TÄNK om det faktiskt är ett stavfel! Om de inte ÄR ofelbara???
    ja jag blev lite till mig, har de fallerat
  • mindless
    Stårschan skrev 2010-03-02 15:08:29 följande:
    Både ja och nej. Artiklarna är ju skrivna efter vår senaste större stavningsreform från 1906, så det har inte med den gamla ortografin att göra. Tvärtom värkar det vara ett försök till ytterligare modernisering i ljudenlighetens tecken:
    g3.spraakdata.gu.se/saob/stavinfo.shtml
Svar på tråden Heter det falera eller fallera?