• Anonym (Dagbarnvårdare)

    3½åring som inte längre leker hos dagmamman

    Jag har en 3½årig dotter som sedan hon började i barnnomsorgen för ganska exact 2år sedan varit hos dagbarnvårdare. När hon började och fram till i somras så var även storebror där. Hon tydde sig mycket till honom o gillar än i dag storebror väldigt mycket. Hela hösten har det fungerat bra för henne hos "dagmamman". Vår dagmamma o en annan dagmamma bor nära o har väldigt mycket samarbete så där finns ju kompisar i alla åldrar. dagmamman har en väldigt dominant dotter på 4år, De två har starka viljor båda två så först trodde vi att de var för att hon inte trivdes med den flickan för vi upplevde de att de funkade hos den andra dagmamman, men nu är flickan inte hemma så många timmar/vecka 
    Vår dotter blir väldigt "skrikig o ger ifrån sig höga tjut när de inte passar eller hon blir ledsen. Detta är något som hon gjort sen hon var liten o inte hade talet. numera är det mycket bättre på den fronten.
    Tyvärr har hon haft mycket infektioner ända sen start och väldigt mycke sedan strax innan jul, men även innan dess sa hon ibland att hon inte ville till dagmamman. efter jul har det accelererat
    Igår var hon hos dagmamma för första gången på 3 veckor (sjuk i 2 veckor o ledig förra veckan) veckorna innan hon blev sjuk nu så skrek hon, grät o fullkomligt klamrade sig fast på mig (99,9% jag som lämnar) när jag skulle säga hejdå. vi försökte med korta lämningar, långa lämningar, pratade med henne, vinkade på mig, drog henne loss från mig, kompisarna kallade osv, men hon var jätte ledsen. Efterosm jag har erfarenhet av en storebro som hade jobbigt vid förskolestart o 2 mån framåt tog jag inte de så hårt förän jag fick veta att detta inte slutade utan hon drog sig undan o ville inte leka med kompisarna på i princip hela dagen.
    Så fick vi veta att hon hade öroninflammation o vätska, hoppades att hon känt sig i en bubbla o därför varit på de humöret, men nej de fortsätter, hon säger direkt på morgonen att hon inte vill, hon vill va hemma......
    Idag tog dagmamam upp de igen att hon inte leker m de andra, vill sitta i dagmammans famn o pärla sen vill hon inte mer.
    VAD SKA VI GÖRA???
    i höstas o in nu några månader gick hon ca 25h/vecka4dagar
    Jag har nu fått nytt jobb o behöver ha henne 3dagar 9h o 1 dag 7h. Mitt samvete är inte bra nu , jag vill ju att mina barn skall må bra samtidigt är det itne de lättaste med jobb idga o pengar måste vi ju ha.
    TIPS??? har henne i kö till ett litet privat dagis men där blir plats tidigast till hösten

  • Svar på tråden 3½åring som inte längre leker hos dagmamman
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Vad tycker du om dagmamman och hennes bemötande. Finns det något där som ni tillsammans kan komma överens om så att det blir lättare för din dotter? Vad gör de på dagarna? Hur ser dagsrytmen ut? Finns det någon planerad verksamhet eller tar de dagen som den kommer? Finns det kompisar att leka med?
    Många frågor dyker upp i mitt huvud. Ibland kan familjedaghem med en liten barngrupp vara bra, framförallt för infektionskänliga barn. Men små grupper ger också färre kamrater och färre vuxna än vad tex förskolor ger. Kan du vara med en dag och se vad som händer? Hur ditt barns dag ser ut? Problemet måste lösas så att du får ro på ditt nya jobb.
    Lycka till!
    Inger

  • Anonym (Dagbarnvårdare)

    I stort trivs jag med dagmamman, bara vissa lägen som ajg som förälder känenr att jag irriterar mig men det är på hennes sätt o lägga sina lediga dagar o "gnälla" om jag behöver ändra nån tid. det är jag noga med att itne visa dottern(e ju inte hennes fel) Dagmamman jobbar tight med en annan dag mamma som de träffar i princip dagligen. Dagmamman har 3andra barn o ett eget ibland. den andra dagmamman har 3 st. men visst 2 är äldre än min dotter resten yngre o on säger ofta att de små tar hennes saker. hon vill hellre va själv hemma än gå till dagmamman säger hon nu om dgarana.....
    ett par dagar i vecakn är de iväg på aktiviteter tillsammans med andra dagmammaor= andra barn o äldre barn. men itne ens då vill hon leka.
    Vikarie sättet bland dagmammorna gillar jag inte fullt ut, ena gången en dagmamma andra en annan o på sommaren el. vid sjukdom kan de bli vilken dagmamma som helst i stan. 


    De har ju "fasta" tider då de äter frukt o har samling, lunch, mellis osv o så sina fats dagard e har aktiviteter på. 2-3 dagar är de iväg på aktiviteter de andra dagarna är mer spontana.


    jag är gärna med några timmar,
    men jag tror inte att jag får se min dotters riktiga jag i de läget. tyvärr.
    Jag ahr ställt i kö på ett litet dagis, om jag får plats e de till hösten, gör jag rätt/fel enligt de uppgifter du fått nu? om jag flyttar henne dit? 

  • Förskolepedagogen

    Personligen så föredrar jag helt klart förskola, före dagmamma. men det får stå för mig!
    Mvh Inger

Svar på tråden 3½åring som inte längre leker hos dagmamman