• bo74

Vad hade ert/era barn för symtom vid mjölkproteinallergi?

Och vid viktnedgång, berodde det på dålig aptit eller normal/god aptit men med sämre näringsupptag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 17:28
    Skrev fel, jag menar dålig viktuppgång, inte nödvändigtvis viktNEDgång.

• Svar på tråden Vad hade ert/era barn för symtom vid mjölkproteinallergi?
  • Mirakel händer

Sonen hade dessa symtom...

växlande avföring mellan diarré - förstoppning
    kräkningar
    magont
    eksem/klåda
    Sömnrubbningar

♥Kim 950313♥ ♥BF 100709♥
  • bsajanne

Han var väldigt torr i skinnet och knottrig. Det försvann på ett par tre dagar när vi gick över till mjölkfri diet. Magen var precis som när man käkar glödlampor, lös i magen! Dåligt humör kan åxå vara en åkomma man får för man har energibrist.

• bo74

Tack för era svar! Vill gärna ha fler!

bsajanne skrev 2010-03-02 17:40:27 följande:
    Han var väldigt torr i skinnet och knottrig. Det försvann på ett par tre dagar när vi gick över till mjölkfri diet. Magen var precis som när man käkar glödlampor, lös i magen! Dåligt humör kan åxå vara en åkomma man får för man har energibrist.
    Såg knottrorna ut som hormonplitor?
    Varför fick han energibrist? Tappade han aptiten/åt dåligt eller kunde han inte tillgodogöra sig energi?
  • shoreline

Hej! Tänker följa din tråd lite då min son har misstänkt mjölkproteinallergi. Vi ska till allergimottagningen på fredag. Sonen har eksem, klåda i hårbotten, kräkningar och är slemmig/rosslig. Dock har inte gått ner i vikt.

• bo74
    shoreline skrev 2010-03-02 18:37:41 följande:
    Hej! Tänker följa din tråd lite då min son har misstänkt mjölkproteinallergi. Vi ska till allergimottagningen på fredag. Sonen har eksem, klåda i hårbotten, kräkningar och är slemmig/rosslig. Dock har inte gått ner i vikt.
    Då puffar jag den med ett svar!

Allergimottagning låter bra, där har de förhoppnigsvis koll. Det verkar de inte ha på min BVC, som skickat mig till en annan "extern" läkare som inte var ett dugg överrens med dem. Sedan tillbaka igen till deras egen läkare som tycker vi ska vidta, för mig, drastiska åtgärder för säkerhets skull. Men vem ska man lita på? Känns som de helgarderar.

Hur gammal är er son? Hoppas det går bra eller att ni känner er trygga med diagonsen. Återkom gärna när ni vet mer. Och lycka till!
  • lillasysteryster

Diarré  och lite dålig viktökning men det var när vi gav gröt smakis vi upptäckte det när han fick nässelutslag i ansiktet.

• guldplutt

här hänger jag också på, undrar nämligen det samma gällande vår son som är fyra månader. han går visserligen inte ner i vikt, och mår hyfsat bra när han helammar. Men, han är väldigt torr, på gränsen till eksem om vi inte smörjer honom med feta krämer varje dag, och han sover väldigt dåligt om nätterna. bökar till tusen och vaknar och ammar MINST varannan timme. jag äter väldigt lite som innehåller mjölkprodukter, så det är kanske därför det är någotsånär i schack ändå. däremot de gånger vi har provat att ge honom ersättning så kräks han våldsamma mängder, även om det bara är 10 ml blandat i bröstmjölk, ända tills han är helt tom och bara kräks grön galla. så sammantaget har jag börjat fundera på om det är mjölkallergi.

ska till bvc på torsdag, och tänkte pusha för att få gå och testa honom ngnstans innan vi börjar med riktigt mat, så man inte ger honom ngt han inte tål.

• Rolvsing
    guldplutt skrev 2010-03-02 19:11:01 följande:
    här hänger jag också på, undrar nämligen det samma gällande vår son som är fyra månader. han går visserligen inte ner i vikt, och mår hyfsat bra när han helammar. Men, han är väldigt torr, på gränsen till eksem om vi inte smörjer honom med feta krämer varje dag, och han sover väldigt dåligt om nätterna. bökar till tusen och vaknar och ammar MINST varannan timme. jag äter väldigt lite som innehåller mjölkprodukter, så det är kanske därför det är någotsånär i schack ändå. däremot de gånger vi har provat att ge honom ersättning så kräks han våldsamma mängder, även om det bara är 10 ml blandat i bröstmjölk, ända tills han är helt tom och bara kräks grön galla. så sammantaget har jag börjat fundera på om det är mjölkallergi.ska till bvc på torsdag, och tänkte pusha för att få gå och testa honom ngnstans innan vi börjar med riktigt mat, så man inte ger honom ngt han inte tål.
    Så var min bebis, fick i sig oerhört lite ersättning, typ 5 ml. Efter en timme kräktes hon tills det kom galla. Och sän åt hon inget på ett dygn, var trött och slö...

Bästa stättet är ju at utesluta mjölkproteinet totalt några veckor, för sän å ge det igjen för att se om ni märker någon skillnad. Men det ska göras i samråd med en dietist.

Mina två har aldrig blivit testade, sällan det slår ut på ett allergi test. Vi har plokkat bort mjölkprotein i två veckor, och sett förändringar. Och sän har barnet fått mjölkprotein igän, för att se om symtomerna kommer tilbaks.

Mitt andra barn med mjölkallergi hadde diarrèer.

Säg hellere att du vill prata med en dietist, som verkeligen har utbildning för sånt.
  • shoreline
    bo74 skrev 2010-03-02 19:01:32 följande:
    Då puffar jag den med ett svar! Allergimottagning låter bra, där har de förhoppnigsvis koll. Det verkar de inte ha på min BVC, som skickat mig till en annan "extern" läkare som inte var ett dugg överrens med dem. Sedan tillbaka igen till deras egen läkare som tycker vi ska vidta, för mig, drastiska åtgärder för säkerhets skull. Men vem ska man lita på? Känns som de helgarderar. Hur gammal är er son? Hoppas det går bra eller att ni känner er trygga med diagonsen. Återkom gärna när ni vet mer. Och lycka till!
    Jag fick ingen stöttning från bvc heller tyvärr! Lyckades få en remiss för allergiutreding av en läkare när vi sökte för sonens andningsbesvär. Jobbigt att ni blir slussade så fram och tillbaka! Min pojke är 4 ½ månad nu och har haft dom här besvären sen han var ca 2 månader. Lovar att återkomma!
Svar på tråden Vad hade ert/era barn för symtom vid mjölkproteinallergi?