• JohannaLG83

Hallux valgus efter operationen

Jag gjorde min hallux valgus operation i november -09. Tog bort mitt gips i början av januari.
    Foten känns bra o den ser fin ut, fortfarande lite stel i tån o ibland kan det värka till. Jag har börjar träna fotboll igen, har väl gjort det en månad nu, men man är ju lite rädd att man ska göra nåt så det "går sönder" igen... Läkaren sa, ingen träning på ett par månader, men inte hur många.
    Fast det går ändå bra o träna, jag sjkuter ju dock inte med den foten...

Är det någon som har några tips på nån speciell rehabilitering och hur lång tid tog det för er innan ni kom i gång med nån sorts träning?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hallux valgus efter operationen
  • Nina 77

Hej!

Jag hade en rehabiliteringstid på nästan ett år, min tå gick dock tillbaka till att vara lika sne som innan och knölen blev stor igen.
    Något som jag vet är viktigt är att om du sitter i soffan med fötterna bredvidvarandra på golvet så sträva efter att de båda stortårna ska mötas. Detta gör att den muskel som orsakar hallux valgus stärks så att du inte ska få hallux valgus igen. Öva någon minut om dagen så håller du muskeln stark, muskeln sitter innan hallux valgus knölen.

• SweetiePie1

Hej. Jag gjorde oxå en sådan operation i november förra året. Tån och foten ser mycket snyggare ut även om jag tycker den känns lite tjock undertill om man säger... Den är väldigt stel, innan kunde jag nästa gripa saker med tårna nu kan jag knappt böja den alls i leden. Jag har inte ont i tån, men ibland hugger det till. Däremot vad som irriterar mig är att jag har fått ont i "långtån" och "ringtån", de känns lite slappa eller vad jag ska säga och om jag tar en sko på mig med minsta lilla klack så bränner det som eld i de tårna, mest "ringtån...och det liksom knäpper som att det är någon eller några senor som går emot varandra... Nu när knölen är borta vill jag ju gärna kunna ha lite fina skor!!! Någon annan som har det så? Det är jäkligt irriterande!! /Marie

Svar på tråden Hallux valgus efter operationen