• Marre79

Njurproblem hos hund

Jag misstänker att min hund har problem med njurarna.
    Ska till veterinär, men vad händer?

Nån som har/ haft hund med njurproblem och har lite erfarenhet inom detta?

• Svar på tråden Njurproblem hos hund
  • Stef

Jag kanske kan hjälpa att svara på frågor som du har.
    Arbetar som djursjuksköterska

/S

• Marre79

Tack!
    Vet egentligen inte vad jag har för frågor, men vad jag har förstått så går det inte att bota njursjukdomar?
    Ska man förbereda sig på att han kommer dö?

Symptomen han har är att han har magrat väldigt mycket, men har fortfarande god aptit.
    Däremot dricker han väldigt mycket och kissar ofta i kopiösa mängder.

Våren-08 blev han rejält ormbiten och var nära att dö. Levern är inte riktigt ok sedan dess, kan detta även ha påverkat njurarna?

Hunden är ca 10 år gammal.

• Stef

Tyvärr så tror jag att du får förbereda dig på att det nu bara går utför.

Man kan inte "laga" njurar, eller bota njursjukdomar som orsakat permanenta skador. På människor är lösningen transplantation, men detta görs inte på djur i sverige.

Det man ofta kan göra är att hjälpa njurarna att klara sig liiite längre, detta oftast genom en specialdiet som innehåller minre protein, och därför sliter mindre på njurarna. Dem behöver helt enkelt inte jobba lika hårt.

Ormgift kan skada både njurar och lever. Leverskador kan ofta läkas, levern har en fantastisk läkförmåga. Dock tror jag att din hund största problem är just njurarna.

Du får troligtvis härmed gå på hundens livsglädje för att avgöra när det är dags.
    När du ser på din hund att han inte längre verkar ha någon "gnista". När det är flest dåliga dagar jämfört med bra dagar, ja då är det dags att låta honom somna.

Jag vet att det känns tufft. :(

/S

• Marre79

Tusen tack för ditt svar!
    Än så länge är han pigg, så jag hoppas få ha kvar han ett litet tag till!!

• Kattägd