• Marre79

Njurproblem hos hund

Jag misstänker att min hund har problem med njurarna.
    Ska till veterinär, men vad händer?

Nån som har/ haft hund med njurproblem och har lite erfarenhet inom detta?

• Svar på tråden Njurproblem hos hund
  • Stef

Jag kanske kan hjälpa att svara på frågor som du har.
    Arbetar som djursjuksköterska

/S

• Marre79

Tack!
    Vet egentligen inte vad jag har för frågor, men vad jag har förstått så går det inte att bota njursjukdomar?
    Ska man förbereda sig på att han kommer dö?

Symptomen han har är att han har magrat väldigt mycket, men har fortfarande god aptit.
    Däremot dricker han väldigt mycket och kissar ofta i kopiösa mängder.

Våren-08 blev han rejält ormbiten och var nära att dö. Levern är inte riktigt ok sedan dess, kan detta även ha påverkat njurarna?

Hunden är ca 10 år gammal.

• Stef

Tyvärr så tror jag att du får förbereda dig på att det nu bara går utför.

Man kan inte "laga" njurar, eller bota njursjukdomar som orsakat permanenta skador. På människor är lösningen transplantation, men detta görs inte på djur i sverige.

Det man ofta kan göra är att hjälpa njurarna att klara sig liiite längre, detta oftast genom en specialdiet som innehåller minre protein, och därför sliter mindre på njurarna. Dem behöver helt enkelt inte jobba lika hårt.

Ormgift kan skada både njurar och lever. Leverskador kan ofta läkas, levern har en fantastisk läkförmåga. Dock tror jag att din hund största problem är just njurarna.

Du får troligtvis härmed gå på hundens livsglädje för att avgöra när det är dags.
    När du ser på din hund att han inte längre verkar ha någon "gnista". När det är flest dåliga dagar jämfört med bra dagar, ja då är det dags att låta honom somna.

Jag vet att det känns tufft. :(

/S

• Marre79

Tusen tack för ditt svar!
    Än så länge är han pigg, så jag hoppas få ha kvar han ett litet tag till!!

• Kattägd

Jag har en katt med njursvikt, det började med kräkningar och avmagring. Vi ultraljudade henne och det visade sig att hon bara har en fungerande njure, så är det med njursvikt, symtomen kommer när det nästan är för sent. Hon äter dietfoder och Fortekor (blodtryckssänkande, samma som för hundar), det är snart 1år sedan hon blev sjuk och hon mår bra nu efter många svängar till veterinären med uppvätskning när hon inte ville dricka. I Maj ska vi ultraljuda henne igen och håller tummarna att njuren ser lika fin ut än. Hon är bara 5½år.

• DenDär

Hade en hund som fick njursvikt. Han var 12 år gammal och allt gick på ca 2 veckors tid. Han drack enorma mängder och kissade därefter, han luktade as i munnen och var slö. Men på en så gammal hund valde vi att inte göra annat än låta honom somna in. Hans gnista i ögonen var borta så det var ett "lätt" beslut. Otroligt tufft men ändå ett självklart beslut.

Vi har en hund till som nu är 10 år. I sensomras började han dricka kopiöst och kissa därefter så då trodde jag det var njurarna på honom med men det visade sig vara diabetes! Jag var överlycklig och veterinären trodde jag var idiot. men efter förklaring så förstod hon min glädje, diabetes är ju behandlingsbart. Dietfoder + insulin gör honom till en glad och pigg hund.

Så det behöver inte vara njurarna!

• Marre79

Tyvärr var det som jag befarade, njursvikt..
    Vetrenären "gav" honom ett år till....

Än så länge är han pigg och har väldigt bra aptit.
    Hoppas på ett långsamt år!!

Känns jättekonstigt, man kommer knappt ihåg hur livet var innan honom!!

• DenDär
    Marre79 skrev 2010-03-11 20:33:15 följande:
    Tyvärr var det som jag befarade, njursvikt..Vetrenären "gav" honom ett år till....Än så länge är han pigg och har väldigt bra aptit.Hoppas på ett långsamt år!!Känns jättekonstigt, man kommer knappt ihåg hur livet var innan honom!!
    Usch då!
    Men med bra foder kan han få ett gott fortsatt liv. Ta nu till vara på alla dagar.
    {#lang_emotions_heart}
  • antitanten

Lider med dig. Min förra hund dog av att veterinären missade njurkollapsen som skedde. Han ordinerade helt fel och ställde helt fel diagnos. Min hund fick 3 dagar .
    Hade han fått rätt diagnos, rätt behandling och foder, hade han levt i minst ett år till.
    Han blev bara 4 ½ år stackarn.

Svar på tråden Njurproblem hos hund