• Imperialiss

Kan ni bygga egna naglar? Vad behövs?

Hej hej!

Har sett att det, bla på Tradera, säljs massor av gel och acrylprodukter för "hemmanagelpyssel" :)
    Jag har redan långa egna naglar men är lite sugen på att lära mig göra egna fejknaglar. Men det finns ju en uppsjö olika tekniker och jag vet inte riktigt skillnaden på dom.

Vilken teknik är bäst?
    Vad behövs för att börja? (Typ startkit)

Vanliga lösnaglar man köper i butik med nagellim till är jag inte intresserad av då dom ändå åker av efter max en vecka typ. Jag vill lära mig att BYGGA naglar :)

• Svar på tråden Kan ni bygga egna naglar? Vad behövs?
  • Lady Li

Jag bygger egna naglar med akryl hemma, men bara på mig själv då jag ej är utbildad.
    jag tycker det är lättare än gele, dels för att de går att lösa upp i aceton och gele måste oftast filas bort eftersom det härdas i en uv lampa, och dels för att innan jag började bygga naglar själv så gick jag i många år och fick det gjort på salong och lärde mig på så sätt hur man gör.
    Dock får man nog pröva sig fram med vad som passar en själv bäst.
    På vissa sitter akryl mycket bättre än gele och på andra är det tvärt om.

• Imperialiss
    Lady Li skrev 2010-03-03 20:22:54 följande:
    Jag bygger egna naglar med akryl hemma, men bara på mig själv då jag ej är utbildad.jag tycker det är lättare än gele, dels för att de går att lösa upp i aceton och gele måste oftast filas bort eftersom det härdas i en uv lampa, och dels för att innan jag började bygga naglar själv så gick jag i många år och fick det gjort på salong och lärde mig på så sätt hur man gör.Dock får man nog pröva sig fram med vad som passar en själv bäst.På vissa sitter akryl mycket bättre än gele och på andra är det tvärt om.
    Ah okej, tack så jättemycket för svaret!
    Jag funderar på att inhandla ett "paket" där det ingår en uv-lampa och några burkar gele och filar osv. Det är alltså gele man använder när man härdar i lampa, och inte akryl om jag fattat rätt?

Måste fråga en till sak också. Tycker det är en riktig djungel (har aldrig fått naglarna gjorda på salong) men vill verkligen testa mig fram. Bara jag köper rätt produkter så kan jag lära mig, men som det är nu har jag nästan noll koll på vilka grejer som används till vad.
    Men har sett på tex youtube, när de använder uv-lampa, att ibland har de färdiga lösnaglar som de sätter fast. Men ibland gör de själva nageln själva också (alltså bygger den med hjälp av nån gele och formar, alltså helt utan färdig lösnagel) är det också utav gele? Vilken som helst eller någon speciell?

Tycker spontant att det känns som att nageln sitter fast bättre om man bygger upp själva nageln själv, alltså inte använder färdiga lösnaglar. Men jag kanske har fel?

Ursäkta för all upprepning i inlägget, hittade inget vettigare sätt att skriva det på :)
  • Lady Li

ja det stämmer att det är gele som används i uv lampa. Akryl härdas i luften.
    Angående tippar så kan man göra på båda sätt. Det är en smaksak. Tycker att det håller lika bra oavsett hur man gör.
    Färdiga tippar som man limmar fast och sedan lägger gele eller akryl på är oftast gjorda av plast. Tror att det fungerar med vilka som eftersom man ändå lägger material över hela nageln och tippen.

Kan tyvärr inte hjälpa till med vad du behöver för produkter till att bygga gelenaglar då jag aldrig gjort gele men om du har andra frågor jag kan hjälpa till med står jag gärna till tjänst.
    Jag rekomenderar att du frågar någon salong om hjälp med vad som behövs eller kolla på nätet, typ Youtube eller på nagelforum.se där man kan få svar på många frågor.

• Imperialiss

Ah tack så mycket för länken till nagelforumet! Hade ingen aning om att det fanns. Ska sätta mig och lusläsa där så kanske det klarnar lite :)
    Och så kanske jag återkommer till dig om jag bestämmer mig för att testa akryl istället. Tack så hjärtligt för hjälpen!

• Killarnas morsa

För att bygga gelnaglar behöver du har genomskinliga tippar så uv-ljuset kan tränga igenom och genomhärda.

Med akryl kan du bygga upp en snygg nagel, nästan oavsett utgångsläge.
    Gelen är däremot självutjämnande så det är bra om nageln under ser hyfsat bra ut från början.

Gelen står emot vatten och remover bättre än akrylen och luktar inte när du gör dem.
    Akrylen däremot kan du fila till och även fila ovanpå utan att något händer och du kan bygga en snyggare nagel men den luktar f*n när du bygger.

Formar/mallar kan man bygga på om man kan få under den, under den naturliga nagelns fria kant. Annars får man använda tippar som man limmar på i framkant.

Ett tips, är att oavsett vilket märke eller material du väljer så köp allt från samma ställe.
    Gelen behöver en lampa som är komponerad till just den gelen.

Du får gärna inboxa mig om du funderar på något, både angående akryl och gel.

• M Y L F

Jag bygger med acryl och har en gel topcoat som ger en blank och fin yta, men då måste man ha en uv lampa. Man behöver inte fila upp en glans på nageln.

Jag testade att göra naglar helt i gele en gång och gud vad kladdigt och bökigt det var. Det blev inga gele naglar utan jag återgick till akryl.
    Här kan man också köpa start nagel kit nail4you.se
  • M Y L F

Sedan glömde jag skriva att jag använder vita tippar och då behöver jag inte fila ner någon kant heller. Skall vara så enkelt som möjligt. För att få långvarigt resultat så är rengöring av naglarna och förarbetet väldigt viktigt. Nageln får inte vara fet.

Det tar kanske 1-1½ timme för mig att göra ett set med naglar. När jag började så var jag tvungen att fila ner nageln och sedan fick man buffra upp glans på naglarna, det  slipper jag nu och sparar mycket tid.
  • Happiest

Läste på sidan om akryl. stod ett kit som kostade mer och sen ett kit som kostade mindre som var akryl dip el vad det stod. Vad är skillnaden?

• GeeTay

Jag har en fråga, om jag bara vill förlänga mina naglar men inte använda mej av färdiga lösnaglar, utan vanliga tippar, kan jag få välja själv om jag vill applicera dom på hela nageln eller bara på halva som en vanlig tipp?
    Tacksam för svar. Är så himla sugen på att komma igång med detta! :D 

Svar på tråden Kan ni bygga egna naglar? Vad behövs?