• Perssonlund

Ultraljud på UMAS, Malmö?

Någon som har gjort ett ultraljud på UMAS? Jag undrar om dom berättar vad det är för kön eller måste man beställa sånt privat? Någon som vet om dom har 3-D bilder där och isåfall vad dom kostar?

Verkligen tacksam för svar {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Ultraljud på UMAS, Malmö?
  • 2systrar

De berättar könet om ni frågar. Jag gjorde RUL där för ca en månad sen. Fick köpa 5 bilder för 40 eller 50kr.
    3-D får ni nog gå privat för att göra, i Malmö gör Emma Ultraljudsklinik det. De har prisexempel på sin hemsida.

• längtar och väntar

3D-bilder har jag för mig att man får på andra ultraljudet!

• Perssonlund

Okej, tack för era svar :D

• emelillen

Vi fick en jättebra sköterska/bm på vårt rul på UMAS! Hon var jätteglad och positiv hela tiden och sa ingenting alls om könet förrän vi frågade :)
    De vanliga bilderna kostade 10kr styck och har hört att man får 3D-bilderna (vet ej vad de kostar) vid andra rul.

• Gammy

jag var där -07 med vårt första barn. Fick då reda på att det var en pojke och fick både 2 st"vanliga" bilder och 2st 3D-bilder, allt kostade 40kr:)

Fråga om de kan byta till 3D bara, det gjorde jag och det var inga problem. Ska dit på fredag igen, hoppas de fortfarande kör på med samma;)

• Gammy

man får/fick 3D på båda ULen:)

• Perssonlund

Gammy, du kan väl skriva en rad hur det gick/går på fredag?

• Gammy

3D visas endast efter v.28, nya regler tydligen. Vi fick 5 bilder gratsi:) Och fick reda på att det är en liten pojke vi väntar! Dessutom hade hon en elev  med så vi fick "två" st undersökningar:) kul, för vi låg bara o titta hur länge som helst kändes det som;)

• emelillen

Åh vad roligt!
    På torsdag är det vår tur att se bebisen igen. {#lang_emotions_laughing}

• SusiSue

Vi har gjort alla våra UL på MAS, första barnet född 07 och andra 09. Vi bägge barnen har vi fått köpa bilder för 10kr styck och på första RUL var det 2d men på andra var det både 2d och 3d {#lang_emotions_smile} Med bägge barnen frågade vi om kön och fick veta på båda vid första RUL (och de hade rätt).

• hellokitty

3D på andra ultraljudet, bilder för 10 kr st (ej jättebra kvalitet dock). Och ja, dom berättar könet om man vill o dom kan se. Som andra redan skrivit

• emelillen

Skulle varit på UL igår... men barnmorskan som skulle göra undersökningen var sjuk och ingen kunde ta hennes tur.
    Så vi ska dit på söndag istället! Längtar :)

• Perssonlund

Gud vad kul för er alla :) Jag ska på Ultraljud idag för första gången...Det ska bli såå spännande men jag är lite orolig också läste här på familjeliv om någon som gick på första och som fick ett chock till sva, Barnets hjärta hade slutat slå på båda flickorna. Jag är lite rädd men det lever loppan i magen så vi får la se hur det går.

Någon som har en tråd så att vi kanske kan följas åt spelar ingen roll för mig om man har barn innan eller inte. Om man ska ha samtidigt eller ej. Bara kul att kunna följas åt...tycker jag iallafall :) Vi här kanske ska starta en annan tråd :)

• emelillen

Hihi lycka till!

Jag var där i söndags ju...
    Lillefot i min mage låg med ansiktet in mot min rygg, ville inte visa sig alls denna gången. Låg och knep med händerna, så dom fick vi inte se denna gången. Benen låg h*n med i kors precis framför rumpan så könet fick vi inte bekräftat heller :D Får lita på vad som sades under första ultraljudet helt enkelt!
    Fick se att bebisen hade hår på huvudet i alla fall, och det blev två bilder på varsitt öra och en bild på ena foten som vi fick med oss hem.

Följes gärna åt i någon ny tråd! :)

• Zephir

Hej!

jag är gravid i v 38 nu och har gjort båda ultraljuden på kvinnokliniken på UMAS.

Första ultraljudet är ett vanligt ultraljud, bilderna kostar 10 kr styck och de frågar först ifall man vill veta könet. Dock garanterar de inte att de kan berätta det vid första ultraljudet eftersom det beror på hur bebisen ligger.
    De försöker ta åtminstone en profilbild som föräldrarna kan få med sig hem.

Andra ultraljudet är ett 3D-ultraljud. Bilderna kostar också 10 kr styck och även denna gång frågar de om man vill veta könet (ifall man inte såg förra gången, har ångrat sig, etc). Vår bebis hade händerna för ansiktet hela tiden så vi fick några av fotona gratis eftersom sköterskan tyckte synd om oss. Men nu i efterhand är vi superglada över att vi inte såg ansiktet, det känns mycket roligare att vi inte vet hur han ser ut förrän han är född.

Så fundera verkligen på om ni vill se bebisens ansikte!

Varje ultraljud tar 30 minuter. Eller rättare sagt; de har avsatt 30 minuter för varje ultraljud, så när alla mätningar är klara så använder man resten av tiden åt att titta på bebisen i olika vinklar och kanske hitta bra fotovinklar.

• Zephir

Just det, kan tillägga att vid första UL fick vi hem två bilder (blev bara två bra bilder) och vid andra UL fick vi med oss sex bilder (men de liknade varandra väldigt mycket). Vi valde att köpa alla bilder vi kunde få.

• emelillen

Just det, 3D-ultraljud gjorde vi inte nu sist... Jag frågade, men hon sa att det gör man aldrig på rutin... Märkligt.
    Men sen sa hon att det hade inte varit så lönt att göra det eftersom bebisen låg med ansiktet in mot ryggen på mig heller.

• Perssonlund

Okej spännande =)...Jag fick reda på att det blir en pojke och att jag är i v16 plus 2 idag =)

• hellokitty

jag måste säga att 3D bilderna inte är speciellt porträttlika. näsan sticker fram som nosen på en hundvalp. men alltid kul att se sin bebis i vilket fall! jag ska till MAS om dryga 2 veckor och tjuvkika på trean i magen!

Svar på tråden Ultraljud på UMAS, Malmö?