• Lisenlisen

Renovera kök - slå ut vägg eller inte?

Vi har precis köpt ett gammalt hus med kök och två rum plus hall på nedre botten. Köket är ganska litet och svårplanerat därför funderar vi på att slå ut väggen och få större kök. Å andra sidan förlorar vi ett rum och hela nedre våning kommer bara att bestå av ett stort kök och ett vardagsrum (som blir ganska litet....). På övervån finns sovrummen. 

Är så velig.... 
    Hur länge kommer öppna planlösningar att vara på tapeten egentligen? Snart kanske man drömmer om litet men ombonat igen?
  • Svar på tråden Renovera kök - slå ut vägg eller inte?
  • Pappa G

Visst är det skönt med ett stort och rejält kök.

Går väggen lätt att riva, eller är den bärande?

• Susanne905

Då jag gillar stora och rymliga kök så hade jag definitivt tagit ner väggen, vad spelar det för roll om öppna planlösningar är inne eller inte? Fundera ordenligt igenom vad ni har för behov, vad ni vill och önskar och renovera därefter. Vi byggde med helt öppen planlösning på vår nedervåning och vi har absolut inte ångrat oss nu när vi har stort kök/matsal/vardagsum allt i ett enda stort rum (90 kvm).

• Kattamaja

Vi har precis renoverat vårt kök, som var litet, men mysigt och ombonat. Egentligen har jag drömt om ett stort lantkök, men det gick liksom inte få till om man inte skulle dra om all vatten och avlopp, ventilation mm. Vi gjorde som så att vi tog bort ca 1 meter av väggen vid dörröppningen, och oj vad nöjd jag är!
    Kökets mysiga känsla är kvar, men det blev lite luftigare och ljusare. Det kanske inte är en lösning som passar er bostad, men ett tips iaf!

Lycka till!

• Nihao

Riv väggen säger jag också. Vi hade ett litet kök, ett rum och ett vardagsrum på bottevåningen, samt en klädkammare och toa när vi köpte huset. Vi rev det mesta, offrade sovrummet för ett stort kök (husets bästa rum nu!) och flyttade vask/våtdelen till där det gamla rummet var. Gamla köket fungerar som matplats idag, med öppen lösning. Mellan rummen fanns en gammal oanvänd murstock. Den tog vi fram och installerade en kamin i. Härligt med brasa i köket, och eftersom den är infälld tar den ingen plats, dessutom används murstocken. Vårt kök är nu ca 21m².

I övrigt rev vi wc o klädkammare o "hall" (1m²), byggde nytt badrum där klädkammaren var och "offrade" klädkammaren för att få en hall, där fler än 2 pers kan vistas samtidigt. Passade på att lägga vattenburen golvvärme överallt också, så komforten är nu på topp!

Visst är det lite stökigt att  göra om, men stort kök är i vårt fall det bästa vi gjort. Vi ångrar inget. Skit i trenderna, vi har barn och att få plats många i köket vid matlagning, bakning, ätning osv kändes för oss värt mycket mer än världens alla trender.

Lycka till! :)

• Butterscotch

Jag har tröttnat på öppen planlösning (har det själv just nu), och gillar det oftast inte i gamla hus överhuvudtaget eftersom jag inte tycker att det passar in i husets "själ". Är det andra rummet en matsal? Ni kanske kan göra ett mellanting - ta upp en stor öppning i väggen och sätt in några gamla vackra skjut- eller pardörrar som passar in i husets stil. Då kan ni välja från dag till dag om ni vill skapa en öppen känsla eller ha det lite mer avskilt.

• Nihao

Ja, helt öppen planlösning gillar inte jag heller. Framförallt inte i äldre hus. Tycker om att kunna "stänga in mig" i köket, även om vi inte har några dörrar dit. Vardagsrummet gillar jag att det är självt, så man kan vara ostörd där, om man är många i rörelse.
    Men ett stort kök är fantastiskt.

• Lisenlisen

Tack för era synpunkter! Vi velar hit och dit men köket är väldigt opraktiskt som det är idag och det går inte att flytta spis/vask etc. Idén med att kunna variera ska vi fundera på! 

Tack igen
  • Rosa30

Tycker inte heller om öppen planlösning-det är så skönt att ha ett mysigt ombonat kök. Har sett en del nya lägenheter med helt öppen planlösning där kök och vardagsrum är samma rum. Det enda jag kan tänka på då är: Vad mycket stekos man kommer få i vardagsrummet, och har man lite smutsdisk i köket så syns det så väl...

Svar på tråden Renovera kök - slå ut vägg eller inte?