• Anonym (suris)

Någon som har bråck på övre magmunnen?

Har haft halsbränna dagligen nu nästan ett bra tag och har äntligen fått en tid på VC för att diskutera detta. Jag misstänker starkt att det är ett bråck på magmunnen jag har. På mig går det ut i ryggen främst på höger sida när jag får halsbränna. Någon som har ett sådant bråck här inne? Vad har/hade ni för symtom?

• Svar på tråden Någon som har bråck på övre magmunnen?
  • Anonym (ja)

har ett konstaterat litet bråck.  Kan inte äta jätte stora måltider kräks då.. en hel del sura uppstötningar och halsbränna. Ätiti nexium när det varit som värst med gott resultat.

• Anonym (suris)

Anonym (ja): tack för ditt svar...äter du medicin dagligen eller klarar du dig utan ibland?

• Anonym (ja)

funkar bra utan i bland... små måltider ist för stora har hjälpt mycket, inte böja sig framot för snabbt efter måltid är något som är bra om jag undviker

• Anonym

Här är en till med bråck på övre magmun. Jag får upp mat och kräks varje gång jag äter. Har varit tal om op för min del men det går ej pga att jag har tunntarmscrohns och kronisk inflammation i magsäcken också.

• pluttmaja

Hej du!!

jag har haft ett bråk på magmunnen. När jag åt bakade maten upp igen, samma sak med dryck o allt annat som hamnade i munnen.
    Fick höja huvudänden på sängen så jag inte skulle få så mkt magsaft i munnen medans jag sov.

Stod på maxdos losec mups under tiden jag väntade på operationstid.

Blev opererad!! Bästa jag gjort!!! inte tagit en loxec efter o aldrig haft problem.

Nackdelen med operationen är att man inte kan kräkas efteråt. MEN jag är en sån som aldrig är magsjuk eller kräks så för för mig har det inte varit något problem.

MEN när jag varit gravid har det varit jobbigt eftersom jag varit illamående. MEN jag skulle aldrig låtit bli o operera mig, för jag blev som en människa efteråt.

Vill du veta mer så inboxa mig.

• Bakeapple

Hej!

Jag har också ett bråck och har haft stora problem med kräkningar efter måltider, när jag böjer mig fram osv. Stod länge i operationskö, men blev bättre spontant och valde att avstå operation. Nu har jag mest halsbränna, får sova med huvudet högt bla och äta många små måltider. Kräks ibland och blir sämre av stress. Äter Omeprazol dagligen.

• Anonym (suris)

Tackar för era svar som trillat in
    Oj vissa av er verkar ha riktigt jobbiga besvär som illamående och kräkas efter maten
    Det "enda" jag får är ju halsbränna när jag ätit framförallt lagad mat. Det får jag varje dag och det är därför jag ska kolla upp det här.

• Bakeapple

Det var väldigt smidigt att kolla upp. Jag fick en remiss från vårdcentralen och där jag bor har de drop in gastroscopi på sjukhuset, så det var bara att åka dit samma dag. Sedan var ju kön till operation dessto längre, men det kanske var bra, för nu slapp jag ju op.

• Anonym (suris)

Har fått konstaterat bråck på magmunnen nu, ett stort sådant. Tycker iofs jag borde ha stora besvär om det är stort men hitills inte. Fått omeprazol utskrivet vid behov men försöker hålla mig till andra mediciner så länge det går. Känns som jag kommer få äta medicin livet ut

Svar på tråden Någon som har bråck på övre magmunnen?