• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Utrota djurarter för mänsklighetens skull

Om mänskligheten (stora delar av den) hotas av sjukdomar som sprids av djur, sjukdomen kan enbart hindras genom att utrota alla individer av den arten, om vi inte gör det riskerar en stor del av mänskligheten att dö (tänk HIV-epidemi gånger tio). Diskutera det scenariot utifrån dessa frågor:

1. Har vi då rätt att utrota dessa djur?

2. Är det kanske till och med en skyldighet att utrota dessa djur?

3. Spelar det någon roll vilken sorts djur det är? Har det någon betydelse om det är insekter, däggdjur, fåglar, fiskar och så vidare?

Motivera gärna dina svar.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 22:11
    Scenariot utgår ifrån att vi vet att sjukdomen kommer att försvinna om vi utrotar djuren och den kommer inte att komma tillbaka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-03 10:18
    Eftersom det är en etikdiskussion så ser jag gärna att ni förankrar era argument ur ett etiskt perspektiv.

Praktiska invändningar/motiveringar är välkomna men då ser jag gärna ett försök till att binda ihop det med etiken.

Frågan är främst: Har vi en moralisk rätt att utrota en art för att skydda oss själva?
  • Svar på tråden Utrota djurarter för mänsklighetens skull
  • ViceGuy

1. Från vems perspektiv? Vi människor har ingen högre stående art som har något att säga till om då vi är the top of the foodchain. Eftersom att vi värderar vår egna art högre än andra arter så har vi rätt att utrota en djurart som hotar vår egen.

2. Ja.

3. Personligen värderar jag djur efter storlek eller intelligens. En elefant t.ex har högre värde då den är större än en mört.

Jag kan också säga att jag skulle sätta högre prioritet på att arten i fråga utrotas om jag själv eller mina nära och kära var direkt hotade av epidemin.

• ViceGuy

Vill också tillägga att jag är en djurvän och de enda klippen jag drar mig för att titta på på intrawebben är just djurplågeri.

• lennartsdotter

1. Nej.
    2. Nej.
    3. Ja.

Alla nej baseras på att vi inte med 100% säkerhet kan veta att utrotning av arten kommer rädda oss. Vi vet inte heller hur det kommer påverka det ekosystem arten lever i. Har vi otur lever "smitthärden" i samma ekosystem som en art som bär på ett potentiellt botemedel. Kraschar vi det ekosystemet riskerar vi att sabba en möjlighet att utveckla ett botemedel.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lennartsdotter skrev 2010-03-02 22:07:19 följande:
    1. Nej. 2. Nej. 3. Ja. Alla nej baseras på att vi inte med 100% säkerhet kan veta att utrotning av arten kommer rädda oss. Vi vet inte heller hur det kommer påverka det ekosystem arten lever i. Har vi otur lever "smitthärden" i samma ekosystem som en art som bär på ett potentiellt botemedel. Kraschar vi det ekosystemet riskerar vi att sabba en möjlighet att utveckla ett botemedel.
    Scenariot utgår ifrån att vi vet att sjukdomen kommer att försvinna och inte komma tillbaka, jag lägger till det som tillägg i TS.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • lennartsdotter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-02 22:10:59 följande:
    Scenariot utgår ifrån att vi vet att sjukdomen kommer att försvinna och inte komma tillbaka, jag lägger till det som tillägg i TS.
    Fortfarande kan du krascha ett ekosystem som huserar arter som bär på substanser som kan utvecklas till botemedel. Även om denna otäcka sjukdom skulle läkas ut spontant av kroppen och allt vi behövde göra vara att stoppa smittspridningen kan arter som bär på botemedel till andra allvarliga sjukdomar dö som en följd av ett kraschat ekosystem så svaren är fortfarande nej, nej, nej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lennartsdotter skrev 2010-03-02 22:14:31 följande:
    Fortfarande kan du krascha ett ekosystem som huserar arter som bär på substanser som kan utvecklas till botemedel. Även om denna otäcka sjukdom skulle läkas ut spontant av kroppen och allt vi behövde göra vara att stoppa smittspridningen kan arter som bär på botemedel till andra allvarliga sjukdomar dö som en följd av ett kraschat ekosystem så svaren är fortfarande nej, nej, nej.
    Ja, i verkligheten. Men verklighetens möjligheter har ju inte mycket att göra i en etikdiskussion.

Men visst, jag förstår hur du menar och jag håller med.
  • Miss Obsessive
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-02 22:31:35 följande:
    Ja, i verkligheten. Men verklighetens möjligheter har ju inte mycket att göra i en etikdiskussion. Men visst, jag förstår hur du menar och jag håller med.
    Hur menar du att "verklighetens möjligheter" inte har att göra i en etikdiskussion? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Miss Obsessive skrev 2010-03-03 09:27:00 följande:
    Hur menar du att "verklighetens möjligheter" inte har att göra i en etikdiskussion? 
    Jag menar att det finns fler saker än etiken att ta hänsyn till i verkligheten, om man tar hänsyn till dem i frågan så försvinner fokus på etikdelen.

Det finns invändningar mot att utrota djur som inte har något med etik att göra men eftersom jag vill diskutera det etiska i frågan så är de ganska ointressanta. Invändning som lennartsdotter kom med är helt klart en bra invändning men inte riktigt det jag ville diskutera.
  • Miss Obsessive
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-03 10:11:46 följande:
    Jag menar att det finns fler saker än etiken att ta hänsyn till i verkligheten, om man tar hänsyn till dem i frågan så försvinner fokus på etikdelen. Det finns invändningar mot att utrota djur som inte har något med etik att göra men eftersom jag vill diskutera det etiska i frågan så är de ganska ointressanta. Invändning som lennartsdotter kom med är helt klart en bra invändning men inte riktigt det jag ville diskutera.
    Fast jag förstår inte vart du försöker komma.. När man diskuterar etik och moral, så måste man ju sätta in i frågan hur olika tankeställningar skulle fungera i praktiken, det ena är beroende av det andra när man diskuterar. 
  • radwanska

1. Jag tycker inte direkt vi har någon "moralisk rätt" att utrota detta djur, men det är ett naturligt och rationellt beslut att göra så ändå. Dock kan det få konsekvenser i efterhand som vi inte inser från början, såsom kollapser av ekosystem. Systematisk utrotning av djur låter mycket farligt, även för oss själva i det långa loppet.

2. Nej ordet "skyldighet" känns inte rätt för mig.

3. Ja det spelar en viss roll tycker jag. Det är en större tragedi för oss själva att t ex utrota lejonet än att utrota musen. Vissa djur är helt enkelt mer majestätiska än andra och vissa är mer inbakade i vår kultur. Nu pratar jag generellt förstås. Många har kanske starkare band till mus än till lejon men rent allmänt... Sedan har ju förstås alla djur olika roller i näringskedjan och utrotningen kan få konsekvenser många år senare vi inte insett på förhand.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Miss Obsessive skrev 2010-03-03 12:26:20 följande:
    Fast jag förstår inte vart du försöker komma.. När man diskuterar etik och moral, så måste man ju sätta in i frågan hur olika tankeställningar skulle fungera i praktiken, det ena är beroende av det andra när man diskuterar. 
    Jo precis, men jag är inte intresserad av att höra praktiska problem utan en etisk sammankoppling, det är fullständigt ointressant för mig i en etikdiskussion.

Det finns massor av invändningar till att inte ska göra saker som inte har med etik att göra, ingen av dessa är för mig speciellt intressant i en etisk diskussion.
  • lennartsdotter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-03 15:25:31 följande:
    Jo precis, men jag är inte intresserad av att höra praktiska problem utan en etisk sammankoppling, det är fullständigt ointressant för mig i en etikdiskussion.Det finns massor av invändningar till att inte ska göra saker som inte har med etik att göra, ingen av dessa är för mig speciellt intressant i en etisk diskussion.
    Fast jag ser det som omöjligt att frikoppla verkligheten från etikfrågor därför de etiska resonemang man för är ju i regel förankrade i verkliga livet s a s. Det är ju inte minst oerhört sant för konsekvensetiker. För man konsekvensetiska resonemang måste man alltid ta hänsyn till möjliga utgångar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lennartsdotter skrev 2010-03-03 15:31:23 följande:
    Fast jag ser det som omöjligt att frikoppla verkligheten från etikfrågor därför de etiska resonemang man för är ju i regel förankrade i verkliga livet s a s. Det är ju inte minst oerhört sant för konsekvensetiker. För man konsekvensetiska resonemang måste man alltid ta hänsyn till möjliga utgångar.
    Ja, helt klart. Det jag menar är att det är ganska ointressant om man inte kopplar ihop det med etik, jag tycker inte att ditt första inlägg gjorde det utan du utgick från strikt praktiska problem. Jag kanske missuppfattade dig.

Men har jag förstått dig rätt om jag tror att du menar att det är etiskt fel att utrota djur eftersom vi inte vet vad konsekvenserna är?
  • lennartsdotter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-03 15:39:26 följande:
    Ja, helt klart. Det jag menar är att det är ganska ointressant om man inte kopplar ihop det med etik, jag tycker inte att ditt första inlägg gjorde det utan du utgick från strikt praktiska problem. Jag kanske missuppfattade dig.Men har jag förstått dig rätt om jag tror att du menar att det är etiskt fel att utrota djur eftersom vi inte vet vad konsekvenserna är?
    Precis. Det kan förefalla vara en bra lösning men resultatet kan ju bli att ekosystemet pajar. Växtligheten förändras och erosioner uppstår vilket kan sabba odlingsmarker så kanske får vi svält som en följdeffekt.

Växter och djur som kan ge upphov till läkemedel försvinner osv.
Svar på tråden Utrota djurarter för mänsklighetens skull