• Bettina

    För mycket vitàmin A?

    Hej
    Är gravid i v8+0. Har hela tiden ätit bra kost, dvs mycket grönsaker, frukt, fullkorn ej vitt bröd, kött, fisk och fågel, ägg
    Tar även apotekets multivitamin, omega3, folsyra och extra kalcium då jag inte kan dricka mjölk.

    Frågan är, får jag i mig för mycket vitamin A än det rekommenderade intaget för gravida?
    Frukosten består alltid av havregröt  med några torkade aprikoser och linfrön, 2 kokta ägg och grönsaker .
    Mellanmål, frukt tex apelsiner som jag har dille på nu.
    Till lunch och eller middag finns grönsaker tex morötter, majs, ärtor.

    Läste någonstans att vitamin A - betakaroten kan ej överdoseras. Dvs det som finns i grönsaker och frukter. Däremot retinol som kommer från djurriket skall man vara mer återhållsam med, Är det rätt uppfattat

    Tacksam för svar
    Hälsningar
    Bettina

  • Svar på tråden För mycket vitàmin A?
  • Farmaceuten

    Hej,
    precis som du säger kan man inte övedosera vitamin A från växtriket, då kroppen slutar ta upp överskottet, men A-vitamin från djuriket lagras i kroppen och bör inte överdoseras. Lever skall gravida inte alls äta enligt livsmedelsverkets rekomendationer, leverpastej är bra. Om man genom födan får i sig en stor mängd A-vitamin ex. ägg, mjölk, matfett och ost, bör man inte tillföra mer än 1 mg i kosttillskott. Så om du har dille på apelsiner är det ingen fara.

    Farmaceuten Maria

Svar på tråden För mycket vitàmin A?