Jag rekommenderar starkt att vända sig till privata hyresvärdar när man inte har så mycket poäng inom ÖBO, de privata värdarna förvaltar majoriteten av stans hyresrätter så chansen att hitta en trevlig lägenhete är stor!
Följande sidor är ex. på bra privata hyresvärdar där du kan anmäla dig över internet:
asplunds.se
behrns.se
melins.se (lägger upp dagligen - försvinner snabbt, så se till att kolla sidan flera gånger dagligen och om något intressant dyker upp ringa direkt!)
alvarpetterssons.se
söderbergs fastigheter
ragnarssons fastigheter
esswege.se
finfast.se (ladugårdsängen, mellringe)
je-bygg.se
Sedan finns det ett stort antal mindre värdar som det är väl värt att ringa till och höra hur det ser ut just nu, om man kan ställa sig i kö eller liknande. Sök på hyresvärdar, fastigheter etc. på eniro.se så kommer många träffar upp. Tips är bl.a. Hermanssons, Holmströms fastigheter, Petterssons, Örhus invest etc.
För att svara på dina frågor:
1) Som övriga i tråden sagt, undvik problemområdena i första hand, dvs. Vivalla, Markbacken, Brickebacken, Baronbackarna, Varberga. Problematiken ligger i att det är i dessa områden låga ÖBO-poäng främst räcker till. Så jag tycker ni ska satsa på privata hyresvärdar.
2) Trevliga stadsdelar är Öster (i stort sett omöjligt att få lägenhet genom ÖBO om man inte köat i 10 år men relativt stor chans om man är "på" de privata hyresvärdarna), lugnare delar av Väster, Ladugårdsängen, Sörbyängen, Adolfsberg (dock begränsat med hyresrätter), Björkhaga, Tybble, Rosta.
Så mitt tips är: prioritera de privata hyresvärdarna, ring ofta, fråga om något kommit in. Har själv endast fått lägenheter den vägen i Örebro - och det har inte handlat om trista små treor i förorten utan mycket attraktiva fina lägenheter i bra områden. Lycka till! Tror ni kommer trivas utmärkt i vår fina stad.