• namera

Bo i Örebro?

Vi får vårt första barn till sommaren och planerar att därefter ta våra pinaler och flytta till Örebro. Ett litet problem dock; vi har inte stått i ÖBO:s kö speciellt länge och är därför inställda på att få bo "som det blir" en period, tills dess att vi kan få tag på boende där vi verkligen vill. Nu till frågorna:

- vilka stadsdelar bör absolut undvikas när man har barn?
    - vilka stadsdelar (där det ändå är relativt lätt att få boende) är barnvänligast?
    - vilka stadsdelar rekommenderar ni i största allmänhet (så vi vet vad vi ska satsa på mer långsiktigt)?

Vi behöver alla tips vi kan få om Sveriges finaste stad!

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Svar på tråden Bo i Örebro?
  • Blondibimbo

Åh vad spännande. Ska också flytta ner och kommer följa den här tråden!

• Svea82

Jag har bott några år nu i Örebro och jag skulle inte bosätta mig med barn i Vivalla. Inte för att det är något fel på själva bostäderna utan för att det är väldigt mycket bråk där. Jag tycker själv att Ladugårdsängen verkar bra för barn, det är många barnfamiljer och det ligger lite avsides så att man slipper den värsta trafiken som genom stan. Tybble ligger lite centralare och är också ett bra område (enligt mig iaf) men då får man istället mer biltrafik.

• Elino

Tybble, som föregående tipsade om, skulle jag kunna rekommendera. Bra med ett litet centrum med nära till allt osv. Kringliggande villaområden, Almby, Sörby kan oxå rek för framtiden.

Som vanligt så är det väl så att de områden som man kan få bostad lite lättare i är inte alltid de bästa. Skulle inte vilja bo i Vivalla, Varberga eller Brickebacken. Markbacken är kanske inte heller ett förstahandsalternativ, men det är bättre läge till centrum iaf.

Grattis till Örebroflytten! Skulle gärna flytta tillbaks till denna underbara stad en dag!

• Lottis77

Tipsar också om Tybble. Jag har bott där i nästan tjugo år (från 4 år tills jag var 21). Sedan har jag även bott i Rosta, och där trivdes jag jättebra. Fina lägenheter, bra grönområde, och världens bästa dagis. Inte mycket biltrafik och nära till Karlskund och promenadstråk och tio minuter upp på stan med cykel.

Vivalla, Varberga, Markbacken och Brickebacken går bort. Stökigt och snuskigt, tycker jag.

• Mamma till V och E

Är Örebroare och bor själv för tillfället hos Öbo. Týbble och Ladugårdsängen är fina områden, men kan nog vara ganska svåra att få tag på lägenhet i om man har lite poäng.

Själv bor jag på norr och älskar det, så naturnära.

• liljekonvaljaavdungen

Jag rekommenderar starkt att vända sig till privata hyresvärdar när man inte har så mycket poäng inom ÖBO, de privata värdarna förvaltar majoriteten av stans hyresrätter så chansen att hitta en trevlig lägenhete är stor!

Följande sidor är ex. på bra privata hyresvärdar där du kan anmäla dig över internet:

asplunds.se
    behrns.se
    melins.se (lägger upp dagligen - försvinner snabbt, så se till att kolla sidan flera gånger dagligen och om något intressant dyker upp ringa direkt!)
    alvarpetterssons.se
    söderbergs fastigheter
    ragnarssons fastigheter
    esswege.se
    finfast.se (ladugårdsängen, mellringe)
    je-bygg.se

Sedan finns det ett stort antal mindre värdar som det är väl värt att ringa till och höra hur det ser ut just nu, om man kan ställa sig i kö eller liknande. Sök på hyresvärdar, fastigheter etc. på eniro.se så kommer många träffar upp. Tips är bl.a. Hermanssons, Holmströms fastigheter, Petterssons, Örhus invest etc.

För att svara på dina frågor:

1) Som övriga i tråden sagt, undvik problemområdena i första hand, dvs. Vivalla, Markbacken, Brickebacken, Baronbackarna, Varberga. Problematiken ligger i att det är i dessa områden låga ÖBO-poäng främst räcker till. Så jag tycker ni ska satsa på privata hyresvärdar.

2) Trevliga stadsdelar är Öster (i stort sett omöjligt att få lägenhet genom ÖBO om man inte köat i 10 år men relativt stor chans om man är "på" de privata hyresvärdarna), lugnare delar av Väster, Ladugårdsängen, Sörbyängen, Adolfsberg (dock begränsat med hyresrätter), Björkhaga, Tybble, Rosta.

Så mitt tips är: prioritera de privata hyresvärdarna, ring ofta, fråga om något kommit in. Har själv endast fått lägenheter den vägen i Örebro - och det har inte handlat om trista små treor i förorten utan mycket attraktiva fina lägenheter i bra områden. Lycka till! Tror ni kommer trivas utmärkt i vår fina stad.

• Linnea och Hillevi
    Ska ni köpa hus så kan jag kan varmt rekommendera Lundby. Lundby är ett jättefint, barnvänligt villaområde.
    Där det mest bor svenska barnfamiljer (och några pensionärer). Fina strövområden, bra dagis och skola, nära till skogen och ängar. Är själv uppväxt där som barn och bor nu i villa där med min lilla familj. Bättre och barnvänligare område i Örebro får man leta efter! Har tidigare även bott i en bostadsrätt i Hovsta och sedan en mindre villa i Adolfsberg, men inget av dessa områden tycker jag slår Lundby!
  • principisessan

sörby är riktigt barnvänligt, likaså ladugårsängen som visserligen inte har någon bra mataffär inom gångavstånd men som har en stor park och mycket barnfamiljer. Tybble är också bra. 
    Det beror ju på hur centralt ni vill bo, öster som jag bott på är himla fint med stadsparken och alla andra parker runtomkring. 
    Vivalla, markbacken, baronbacken, brickebacken, oxhagen är områden jag inte skulle vilja bo i. Jag har dock bott där tidigare och visst gick väl det an, men om jag får välja, så nej. 

Lägger till ett par till tips på listan som någon annan lagt upp ovan... 

husherren
    öbo
    p-g jönsson
    emil p o co 
    hermanssons
     asplunds.se
    behrns.se
    melins.se (lägger upp dagligen - försvinner snabbt, så se till att kolla sidan flera gånger dagligen och om något intressant dyker upp ringa direkt!)
    alvarpetterssons.se
    söderbergs fastigheter
    ragnarssons fastigheter
    esswege.se
    finfast.se (ladugårdsängen, mellringe)
    je-bygg.se

• Linnea och Hillevi
    principisessan skrev 2011-09-30 16:44:59 följande:
    sörby är riktigt barnvänligt, likaså ladugårsängen som visserligen inte har någon bra mataffär inom gångavstånd men som har en stor park och mycket barnfamiljer. Tybble är också bra. 
    Det beror ju på hur centralt ni vill bo, öster som jag bott på är himla fint med stadsparken och alla andra parker runtomkring. 
    Vivalla, markbacken, baronbacken, brickebacken, oxhagen är områden jag inte skulle vilja bo i. Jag har dock bott där tidigare och visst gick väl det an, men om jag får välja, så nej. 

Lägger till ett par till tips på listan som någon annan lagt upp ovan... 

husherren
    öbo
    p-g jönsson
    emil p o co 
    hermanssons
     asplunds.se
    behrns.se
    melins.se (lägger upp dagligen - försvinner snabbt, så se till att kolla sidan flera gånger dagligen och om något intressant dyker upp ringa direkt!)
    alvarpetterssons.se
    söderbergs fastigheter
    ragnarssons fastigheter
    esswege.se
    finfast.se (ladugårdsängen, mellringe)
    je-bygg.se
    Det var bra tips, jag håller med. Vet ju inte om TS är ute efter hyreslgh eller något att köpa, bostadsrätt/ hus.. Haga har bra hyreslgh med om det är lgh hon är ute efter. Är det bostadsrätt eller villa så rekommenderar jag som sagt Lundby, men även Almby har fina villor och är barnvänligt område. Dock är almby dyrare, så man får rätt mycket hus för pengarna i lundby.

Lycka till TS! Glad
  • principisessan
    Linnea och Hillevi skrev 2011-09-30 16:57:38 följande:
    Det var bra tips, jag håller med. Vet ju inte om TS är ute efter hyreslgh eller något att köpa, bostadsrätt/ hus.. Haga har bra hyreslgh med om det är lgh hon är ute efter. Är det bostadsrätt eller villa så rekommenderar jag som sagt Lundby, men även Almby har fina villor och är barnvänligt område. Dock är almby dyrare, så man får rätt mycket hus för pengarna i lundby.

Lycka till TS! Glad
    jo, och sen så byggs ju nytt.. bland annat husherren tror jag, vid typ prix.. och öbo har ju också nybygen på gång, men då får man ju räkna med 10 papp för en trea.. typ. Så det är ju lite beroende på vad man vill lägga, om det är en hyresrätt. 

• principisessan

vet by the way folk som for i lundy och jag har förstått det som att även fast det ligger bredvid vivalla så är det inte alls samma sociala problem där, utan mer familjärt.  almy är ju dyrare,.. precis som ekeby almby

• Linnea och Hillevi
    principisessan skrev 2011-09-30 17:05:17 följande:
    vet by the way folk som for i lundy och jag har förstått det som att även fast det ligger bredvid vivalla så är det inte alls samma sociala problem där, utan mer familjärt.  almy är ju dyrare,.. precis som ekeby almby
    Precis, det är som natt och dag i skillnad. Ja ekeby-almby är också fint, kanske dock på gränsen för långt från stan.
  • Ari Gold

Har du Bernadotte nån räd på gång då du sitter och spårar upp gamla "vart bo i Örebro" trådar för att promota Lundby som område? Tror du verkligen det är aktuellt när frågeställarna undrat detta för typ 2-3 år sedan. De lär väl ha flyttat redan.

• Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-09-30 18:30:25 följande:

Har du Bernadotte nån räd på gång då du sitter och spårar upp gamla "vart bo i Örebro" trådar för att promota Lundby som område? Tror du verkligen det är aktuellt när frågeställarna undrat detta för typ 2-3 år sedan. De lär väl ha flyttat redan.

Nej jag hade inget för mig och sökte på området, lade inte ens märke till att vissa trådar var så gamla! De flesta Ts som skrivit har nog redan flyttat till stan får man hoppas, så har nog inte så mycket nytta av svaren ändå :)
Svar på tråden Bo i Örebro?