• Ciccilionaa

NI som målat furutak, hjälp med tips, tack!

Flyttar snart in i ett hus byggt 2004, med furutak. Taket är dock öppet i nock så det är 5 m upp.

Taket är nu mycket svagt vitlaserat, förmodligen bara ett varv. Bör vi laser eller måla? Hur ofta behöver man måla om ett tak?

Vad bör man tänka på? Typ av färg? Kvistlack eller inte?

Ni som målat tak (högt tak) hur har ni gjort? Hyra ställning? Sprutlackerat-kostnad? Rollat? Handmålat?
    Tacksam för alla tips, tankar och även bilder.

Mvh
    C

• Svar på tråden NI som målat furutak, hjälp med tips, tack!
  • Sencha

Det beror ju på vad det är målat med för sorts färg, och hur ni vill att det ska se ut.

Normalt sett behöver ni bara måla taket om färgen börjat flaga/ni tycker det börjar se fult ut. Det är liksom bara på utsidan av huset det behövs underhåll för funktionens skull - väggar och tak invändigt snyggar man till för utseendets skull (bortsett från badrum och liknande).

Om ni nu vill måla det:
    Kvistlack - ja, det beror ju på om det är ordentligt kvistlackat sedan innan. Är det gjort ordentligt ska det förstås inte behövas fler gånger.
    Typ av färg: beror som sagt var på vad det är målat med sedan innan.

Hur vi har gjort:
    vi har kvistlackat/shellackat.
    I ett rum har vi bara målat med en strykning linoljefärg, lite spädd.
    I de andra rummen har vi kört två strykningar (tror i alla fall inte det blev en tredje...? minnet är kasst).

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Linam370

Beror ju dessutom på om ni vill att kvistarna ska lysa igenom eller inte. Är det bara vitlaserat så lär de göra det nu? Lasyr är ju itne täckande.
    Jag tycker det är snyggt med bara vitlaserat med kvistarna kvar som lyser igenom. Har så på vår övervåning, oxå öppet i nock överallt.

• Sencha
    Linam370 skrev 2010-03-03 10:02:44 följande:
    Beror ju dessutom på om ni vill att kvistarna ska lysa igenom eller inte. Är det bara vitlaserat så lär de göra det nu? Lasyr är ju itne täckande. Jag tycker det är snyggt med bara vitlaserat med kvistarna kvar som lyser igenom. Har så på vår övervåning, oxå öppet i nock överallt.
    Fast kvistlack gör inte att kvistarna inte syns, utan ska hindra att det blir märkliga missfärgningar av harts/kåda som tränger ut och reagerar med färgen.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Lilla trynet

Om ni vill täckmåla ska ni lacka kvistarna för då är det fult med guka kvistfläckar!

• Ciccilionaa

Tack för svar!
    Har som sagt ingen aning hur det är gjort innan, då vi köper det i 3:e hand. (Första ägaren går inte att få kontakt med av olika skäl).

Nu är laserat, jag vet inte med vad och vet inte om det är kvistlackat, men det har jag svårt att tro.

Funderingen lasering eller målning är en smaksak, men jag kan inte bestämma mig vad som skulle kunna vara finast.
    Jag gillar vitt, men tänker att målat kanske blir för "Hårt" samtidigt som laserat kanske känns som alpstuga?!

Hur ofta har ni målat om ert innertak?
    Där vi bor målade vi taken för 7 år sedan och har inte gjort om det sedan dess, men det är ju "hela" tak och inte furutak..

Tacksam för fler tankar.

• Sencha
    Ciccilionaa skrev 2010-03-03 10:08:22 följande:
    Tack för svar! Har som sagt ingen aning hur det är gjort innan, då vi köper det i 3:e hand. (Första ägaren går inte att få kontakt med av olika skäl). Nu är laserat, jag vet inte med vad och vet inte om det är kvistlackat, men det har jag svårt att tro. Funderingen lasering eller målning är en smaksak, men jag kan inte bestämma mig vad som skulle kunna vara finast. Jag gillar vitt, men tänker att målat kanske blir för "Hårt" samtidigt som laserat kanske känns som alpstuga?! Hur ofta har ni målat om ert innertak? Där vi bor målade vi taken för 7 år sedan och har inte gjort om det sedan dess, men det är ju "hela" tak och inte furutak.. Tacksam för fler tankar.
    De tak vi målat målade vi för två och halvt år sedan, då var de alltså nyditsatta av oss.

Ja, och så har vi målat ett par av de gamla pärlspontstaken (troligen också furu), som gissningsvis senast målades på 60-talet eller nåt sånt. Vi har inte hunnit med alla, och de som inte är målade ser egentligen rätt OK ut, men när vi kommer till de rummen kommer vi kanske att fräscha upp dem. Känns i alla fall absolut minst akut i de rummen - väggarna ser mycket sämre ut.

Det finns lite bilder i mitt galleri på de nya taken, tror jag.
  • Linam370
    Sencha skrev 2010-03-03 10:04:30 följande:
    Fast kvistlack gör inte att kvistarna inte syns, utan ska hindra att det blir märkliga missfärgningar av harts/kåda som tränger ut och reagerar med färgen.
    Nej jag vet, men om man laserar så syns de oavsett och om man målar så är det ju för att täöcka helt och då kvistlackar man ju för att inte det ska blöda igenom. Lasyr brukar så vitt jag vet inte missfärgas på samma sätt?
  • Sencha
    Linam370 skrev 2010-03-03 10:13:38 följande:
    Nej jag vet, men om man laserar så syns de oavsett och om man målar så är det ju för att täöcka helt och då kvistlackar man ju för att inte det ska blöda igenom. Lasyr brukar så vitt jag vet inte missfärgas på samma sätt?
    Lasyr/lasera kan betyda olika saker. Ursprungligen avsågs att man arbetade in mycket lite/tunt av färg. Så har vi gjort. Men moderna lasyrer har jag ingen koll på vad de innehåller, så jag vet inte hur de reagerar med kådan.  Borde å andra sidan kunna vara olika för olika sorters lasyr?
  • Linam370
    Sencha skrev 2010-03-03 10:16:25 följande:
    Lasyr/lasera kan betyda olika saker. Ursprungligen avsågs att man arbetade in mycket lite/tunt av färg. Så har vi gjort. Men moderna lasyrer har jag ingen koll på vad de innehåller, så jag vet inte hur de reagerar med kådan.  Borde å andra sidan kunna vara olika för olika sorters lasyr?
    Ja, det är det säkert. Jag ska nog egentligen inte lägga mig i den här diskussionen, jag bara kollar på taken och konstaterar att de är vitlaserade och utan missfärgningar. =)
  • Ciccilionaa

Tack underbara människor för svar!

Snecha!
    Jag blir oerhört lättad och glad att vi kanske inte kommer behöva måla det mer än kanske 2 ggr under vår livstid....

Vad röstar ni på lasyr eller målning? Är det lika  mycket jobb? Vad tycker ni är snyggast?

• Sencha
    Ciccilionaa skrev 2010-03-03 10:17:32 följande:
    Vad röstar ni på lasyr eller målning? Är det lika  mycket jobb? Vad tycker ni är snyggast?
    Det är ju en fråga om stil och smak och beror väl på huset i övrigt. Men jag är rätt glad för målat
  • Linam370
    Ciccilionaa skrev 2010-03-03 10:17:32 följande:
    Är det lika  mycket jobb? Vad tycker ni är snyggast?
    Det är ju inte lika mycket jobb eftersom en lasyr inte ska täcka. Ska du måla måste du måla 2 eller kanske tom 3 ggr, plus kvistlack då. Så lasering är mindre arbetskrävande. Men om du vill ha taket riktigt ljust så är det ju klart bättre att måla eftersom det då blir täckt, helvitt.

Själv tycker jag båda delarna är riktigt fint, men nu var taken laserade här och vi har inte gjort om det.
  • Ciccilionaa

Tack!
    Slutligen är det väl vi som måste bestämma oss... men det är svårt.

Har nu lagt in en liten bild på hur det ser ut.... kanske för att få råd.

(Det syns inte riktigt men det är svag vitlaserat).

• Linam370

Det där såg verkligen knappt vitlaserat ut alls!
    Frågan är om inte det skulle vara snyggast med målat där?! Väggarna är ju vita och det är stoooora fönster. Jag hade målat!

• Sencha

Jag tror det skulle bli snyggt att måla.

• Lilla trynet

Hmm, då kommer jag med andra bud då.... Jag skulle nog låta det vara. Man måste inte ha furuskräck - helst inte när det är så högt till tak. Tycker det ser fint ut som det är. Och det är ju tillräckligt vitt runt omkring. Nej gör det enklaste - flytta bara in och trivs! Ser jättehärligt ut.

• Ciccilionaa

ÅH! Nu blev det ännu svårare...

Tänkte så först men så kom vi på att det var smartast att måla/laser det första vi gjorde innan möbler flyttar in (och man förhoppningsvis kan ha barnen hos mormor/morfar? ngn dag)..

• Lilla trynet
    Ciccilionaa skrev 2010-03-03 11:02:19 följande:
    ÅH! Nu blev det ännu svårare...Tänkte så först men så kom vi på att det var smartast att måla/laser det första vi gjorde innan möbler flyttar in (och man förhoppningsvis kan ha barnen hos mormor/morfar? ngn dag)..
    Nej, krångla inte till det nu. Det är ju en enorm yta att måla, bara kvistlackningen kommer ta en dag! Skit i det och ta en dag med barnen och gör nåt kul istället. Mormor och morfar kan leka med barnen när ni bär möbler och gör allt annat istället!
Svar på tråden NI som målat furutak, hjälp med tips, tack!