• Engla 83

Gallskrik direkt efter amning

Hej !

Min 3 veckors kille har börjat skrika som bara den direkt efter att han har ammat.

Förut ammade han och somnade vid bröstet, nu är det som han får riktigt magknip på en gång efter kan inte somna utan måste gå med honom i drygt 1 timma innan han somnar.

Han har gaser och pruttar som bara den han tar i så han blir helt illröd och skakar. Kör med både minfom och semper droppar men vet inte om det hjälper. Masserar och ibland blir han lite lugnare för stunden för att sedan gallskrika igen.

Har uteslutit mjölk i mon kost oxå.....Någon mer med samma problem ?

Kan han få i sig för mkt lugt med amningnappen ?

• Svar på tråden Gallskrik direkt efter amning
  • Bambusa

äter du mkt lök & kål, dricker kaffe & apelsin juice?  de kan nämligen också ge gaser och ont i magen..

skriker han fast han får ligga kvar, eller bara när du lyfter bort han ?

den första blaskigare mjölken är de lättare att få ont i magen av, du kan ju prova att mjölka ur lite innan..  annars kan de ju vara kolik.. kanske behöver rapa några gånger under måltiden.. 

om du kan så prova utan amningsnapp, jag hade sån länge jag med, och fick mjölkstockningar av den, för de töms inte lika effektivt med den på.. 

upprätt är bra om dom ska få ur sig luft iaf, finns även en grejj som man sätter i skjärten på dom som heter windi: www.windi.nu/

• bananflugan82

Du är säker på att han får i sig tillräckligt med mat, så det inte är därför han blir arg? Att han suger men han inte får i sig vad han tycker är tillräckligt? Våra killar blir närmligen galet arga o ledsna om dom inte är mätta efter dom ätit.

Ammade barn ska ju inte bli förstoppade, annars om han tar i så när han bajsar så hade det kunnat vara det.

Våra killar blir också jättearga ibland när dom ätit o det tog ett tag innan jag kom på att det var för att dom behövde rapa! Brukar rapa dom, men tydligen inte tillräckligt. Nu rapas dom när dom tar paus i ätandet, sen även efteråt. Det kan gå en stund, sen måste dom rapa igen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Bambusa

kom på att du kan ju prata med amningmotagningen, finns oftast vid bb, har även hemsida... de är viktigt för mttnaden att dom får en sista feta mjölken, så man inte byter bröst för snabbt... ca 15-20 minuter, sen kan man byta... tar ju längre tid & lite mer luft i magen med amningsnapp med, men ja vet hur d är att behöva den! hoppas de löser sig, kommer ja på nå mer å skriver ja de..

• Zekelina

Jag hade samma problem. 45 min ill-skrik efter amning :-O Vi bytte till endast ersättning då lillen ändå hade fått tillägg redan på BB och det löste vårt problem.

• frankrike

Så hade jag också från när lillen var 3 veckor. Han hade kolik. Gick på akupunktur samt "kolikdiet"...

Svar på tråden Gallskrik direkt efter amning