• teambe

Läxor på lågstadiet?

Har era barn läxor på lågstadiet? Och vilken typ i så fall? Får de ta igen det som de inte hunnit med på lektionerna hemma?

Och i största allmänhet, tycker ni läxor är något bra eller dåligt? Jag är kluven själv.

• Svar på tråden Läxor på lågstadiet?
  • Laire

Nu är jag bara lärartudent och inte skolförälder, men svarar ändå

I de ettor jag varit ute i ha alla haft läxor, i alla fall två i veckan såsom: 
    - att läsa läseboken x gånger hemma (detta har alla haft)
    - räkna två sidor i ett läxhäfte i matematik (typ a6-storlek)
    - öva tiokamrater
    - man får en fråga och ska rita en bild och eventuellt skriva till. Det kan vara "hur ser din familj ut?", "hur kommer du till skolan?", "vilken är din favoritmat?".

Jag är själv kluven till läxor men ska det vara någonstans så känner jag att det är i de tidiga åldrarna där jag kan känna ett behov av att behöva öva hemma för att automatisera. Detta gäller läsning och matematik i synnerhet.

Dock anser jag att det alltid ska finnas möjlighet att läsa läxorna på skoltid om man har läxor! Antingen att man får göra dem på fritids eller att man som lärare visar att man kan ställa upp utanför skoldagen. Är det få elever så är det inga provlem för lärare/fritids att hinna med det, är det många  - ja då behöver ju skolan hjälpa barnen med det! Det är så hemskt när man ser hur barnen skäms över att mamma och pappa inte har tid för ens läxor eller inte har kunskapen att hjälpa.  

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • teambe

Roligt med svar från en lärarstudent! Håller helt med dig om att skolan måste kunna ställa upp med läxläsning om man ger läxor.

Min känsla (som lekman) är att det säkert finns ett behov av att traggla och träna vissa saker (multiplikationstabeller, alfabetet osv osv) men att det inte nödvändigtvis måste ske som läxläsning utan skule kunna ingå i skolan som tyst arbete med möjlighet till hjälp. Sen kan jag se en viss poäng i att ha en läxa som man ska ta med hem, utföra och ta med tillbaka för att träna sig i att ta ansvar, och det kan ju vara som de exempel du gav "hur tar jag mig till skolan" eller liknande.

Att barn ska ta igen det som de inte hinner på lektionerna hemma tror jag kan vara ganska kontraproduktivt, de duktiga eleverna glider igenom utan problem men de som har svårigheter och där föräldrarna dessutom inte hinner hjälpa dem får kämpa för mycket.

• gullican

Min dotter går i ettan och de har läxor. Varje måndag görs ett "arbetsschema" på 5 uppgifter som ska göras under veckan i skolan. Det som inte hinns med får barnen med sig hem på torsdagen och ska redovisas på fredagen.

Varje tisdag har de "gröna läxan" med sig hem som ska redovisas på onsdagen. Det är ett "läsetal" på ca en halv sida text där man själv ska ställa upp ett eller flera tal och räkna ut och sedan rita en bild som passar till. Träning av både läsning, matte och bild.

Varje torsdag delas det ut en sagobok som barnen ska läsa hemma, helst varje dag och sedan redovisa nästföljande torsdag genom att läsa högt för fröken i mindre grupper.

Tycker att det är bra med läxor och mängden är också lagom. Dottern tycker att det är roligt med läxor och ser fram emot att göra dem Jag tycker att det är bra att de vänjer sig vid så låg ålder. Nu är läxor något positivt och den känslan tar de förhoppningsvis med sig en del av upp i åldrarna. SKulle de inte ha läxor som en naturlig del från början tror jag att risken för att läxor blir något tråkigt och jobbigt senare är mycket större.

Förresten hade de läxor även i förskoleklassen även om de mest var symboliska som att rita en teckning som föreställde något särskilt eller något annat roligt.

• m med tre stjärnor

Min dotter går i tvåan och har precis bytt skola.
    I förra skolan hade de läsläxa ur en läsebok. Skrivläxa utefter läsläxan. Och matteläxa ur en mattebok. Likadant för alla 25 barn. Vi sa inget utan gjorde det som förväntades. Vet inte om det har med lärarbyte eller om någon sa anågot men mitt i terminen togs läxboken i matte bort och ersattes av några små häften...

Nya skolan har ingen läsebok utan de har en massa skönlitterära böcker som de får låna och förväntas läsa i varje dag. vi ska skriva i en bok hur det går. Sen får de hem några lösblad i matte med oliak saker som de ska träna på. Sen har de något som heter "fiska-läxa", det är små lappar med mattetal som de ska lära sig utantill.

Jag tycker läxor fyller en funktion för att lära sig studieteknik inför vidare studier. Dess innehåll har egentligen som enda uppgift att få barnen att tycka det är roligt att studera. Därför tror jag mer på individuella läxor som stimulerar just det barnet. att få ta hem det som man inte blivit klar med i skolan tycker jag är bra. Framförallt borde det stimulera vissa till att öht göra något i skolan.
    Jag läser inte till lärare men har nyligen gjort praktik på en högstadieskola. Väldigt myckt ungdomar som inte gör ett dugg på dagarna, inte för att de inte kan eller har förmåga utan för att de helt enkelt inte bryr sig efterosm det ändå inte ger någon påföljd...

• Elli47

Min äldste går i trean och på måndag har han alltid med sig matte- och svenskaläxa. Det är lagom tycker jag, torsdag ska svenskaläxan lämnas in och fredag matteläxan. Svenskaläxan består oftast av att läsa ett stycke och sen svara på frågor eller göra egna frågor osv.

• Kodia

Mina barn går i skolår 1 & 3. De har både läsläxa och matteläxa. Tredjeklassaren har även några ord han skall kunna stava till. De får inte ta hem för att göra klart.

Jag tycker att det är bra med läxor. Många färdigheter (tex läsning och huvudräkning) kräver många repetitioner för att lära sig, och då är det bra att öva hemma.

Jag tycker även att det är en fördel för de svaga eleverna. Om tex. inlärning av gångertabellen skulle ligga helt på skoltid är det några barn som kommer att behöva lägga högst ett par timmar på det, och för en del svaga elever kommer det att ta hundra timmar. Genom att de svaga eleverna får lägga så stor del av sin skoltid på den typen av inlärning kommer de inte att hinna med andra saker, och hamna ännu mer efter... Jag tror att man får acceptera att alla har olika lätt att lära sig, och barn som har svårt att komma igång med tex läsningen (och deras föräldrar) får lägga tid hemma på att öva in sådana saker.

Skolan kan så klart inte tvinga några föräldrar att läsa läxor med barnen, men jag tror att de flesta vill det, för sina barns skull!

• sunsed1

dottern går i ettan och de har tre läxor i veckan. Läsläxan i egengjorda läsblad som de får behålla efteråt har de 1 vecka på sig att träna på.

Sen har de "boken om mig själv" även den egenhändig gjort där fröken klistrar in varje vecka ett nytt arbetsmaterial som de får skriva  och rita till

tredje läxan finns i skoldagboken där det finns ett litet uppgift varje vecka, räkna ut något, rita eller lösa en gåta.

Det som förvånar mig lite i hennes klass är att de inte alls har matteläxor och de övar mest på 10 kompisar i skolan. Läxorna har mest för att öva sig att läsa och skriva.

Jag tycker det är bra med läxor så barnen får lära sig från början om studieteknik och att det är viktigt med rätt inlärning. Speciellt i högre årskurser. Men tyvärr vet jag om familjer som det står gång på gång i barnens böcker "förlåt fröken för att vi inte har hunnit göra läxan" Och det är ju jätte tråkigt både för barn och föräldrar....

• Anna i Hult

Jag tycker egentilgen inte om läxor alls, jag tycker att man ska öva i skolan. Jag har en arbetstid, sedan är jag ledig. Jag tycker att barnen skulle ha det lika dant. Varför ska svagare barn inte få någon fritid? Vi har snabba barn och därför lider vi inte, men det kan bli väldigt lite tid över efter läxorna om inte man kan sköta skolarbetet i skolan. Jag tycker att en arbetsdag är högst 8-17, även för barn!

• sunsed1

ju men då får fritids ta över med läxläsningen. För många barn är på fritids till sena eftermiddagar. Frågan är bara om fritidspersonalen kan, vill och får lov att ta det ansvaret vad gäller läxläsning.

För handen på hjätat, lågstadiebarn måste få öva upp de färdigheter de lär sig under skoltimmarna för att sedan låta de sjunka in när de är lediga. Men hur länge varar skolundervisningen. De slutar ju kring ett tiden och då har de haft fullt upp i olika ämnen och projekt och raster.

Kan verkligen fritids ta över hela ansvaret vad gäller läxläsningen?

• Marie Marie
    Anna i Hult skrev 2010-03-13 19:12:06 följande:
    Jag tycker egentilgen inte om läxor alls, jag tycker att man ska öva i skolan. Jag har en arbetstid, sedan är jag ledig. Jag tycker att barnen skulle ha det lika dant. Varför ska svagare barn inte få någon fritid? Vi har snabba barn och därför lider vi inte, men det kan bli väldigt lite tid över efter läxorna om inte man kan sköta skolarbetet i skolan. Jag tycker att en arbetsdag är högst 8-17, även för barn!
    Men i 1-3an så går man ju väldigt sällan i skolan till 17. Jag vet inte hur det är nu men jag slutade vid 2 i lågstadiet och jag hoppas verkligen att det inte ändrats mycket. Lägger man en halvtimme-timme på läxor ett par dagar i veckan så får man ju fortfarande mycket tid över.
  • Anna i Hult

Marie Marie- Visst, de har bara planlagd undervisning till kl 13-14.Sen är de på fritids till kl 17, 17-30 i många fall. Jag tycker också att fritds skulle hjälpa till med läxorna mera. jag vet att på Ex vis Lundsberg ( OK, jag vet där går inte många barn) men där har de fast tid på eftermiddagen då man sitter och gör läxorna ( i klassrum , med visst vuxenstöd) Skulle inte det kunna finnas på skolorna här också? Mångabarn kommerhem,med stressade föräldrar kl 18. Sen ska maten lagas, ev fritidsaktiviter utföras och läggning innan 21.Var finns då tiden och orken för läxorna? Det är inte alla som kan prioritera så att mamma eller pappa är hemma efter skolans slut.

• Marie Marie
    Anna i Hult skrev 2010-03-15 15:46:02 följande:
    Marie Marie- Visst, de har bara planlagd undervisning till kl 13-14.Sen är de på fritids till kl 17, 17-30 i många fall. Jag tycker också att fritds skulle hjälpa till med läxorna mera. jag vet att på Ex vis Lundsberg ( OK, jag vet där går inte många barn) men där har de fast tid på eftermiddagen då man sitter och gör läxorna ( i klassrum , med visst vuxenstöd) Skulle inte det kunna finnas på skolorna här också? Mångabarn kommerhem,med stressade föräldrar kl 18. Sen ska maten lagas, ev fritidsaktiviter utföras och läggning innan 21.Var finns då tiden och orken för läxorna? Det är inte alla som kan prioritera så att mamma eller pappa är hemma efter skolans slut.
    Det har du ju faktiskt rätt i. Jag tänkte inte på det eftersom jag aldrig gick på fritids.. Men oj vilka långa dagar barnen får i skolan om dom går från 8-17.30. Då borde fritids absolut hjälpa till med läxor! Som du säger så finns det ju inte mycket tid till det om man är hemma den tiden och i den åldern tycker jag inte man ska prioritera bort fritidsaktiviteter..det är inte meningen att dom ska sitta med skolaktiviteter hela dagen...
  • stariz

Det finns skolor som infört läxläsning i skolan under vissa tider där en vuxen är med och hjälper. Just för att utnyttja tiden där många är på fritids men också för att ge alla barnen samma möjligheter då många föräldrar inte lägger tid på läxläsning.

Själv tycker jag det är en toppenidé och hoppas att fler skolor kommer göra så i framtiden, kanske är upp till er föräldrar att trycka på er skola om den idén.

• Tuffen

Jag skulle inte vilja att min son (som än så länge bara går i nollan) gör läxan med en fröken. Jag är själv lärare och en av poängerna med läxor är att jag som förälder ska få insyn i vad som lärs in. Jag vill göra läxan med sonen, och min åsikt är att läxor ska göras hemma.

• Anna i Hult

Tuffen - Jag tycker också att det är bra att göra läxorna med barnen, men är inte vitsen att barnen ska göra läxorna själv? Jag hoppas att undervisningen i det som läxorna gäller sköts i skolan. Vi lär dem så mycket annat hemma, politik, omvärlden, laga mat. Det blir väldigt orättvist , för alla föräldrar är inte lärare...
    Vi är högutbildade, vi har inga problem att lära barnen eller söka hjälp om det krånglar, men så lyckligt lottade är inte alla, och det kan skolan inte räkna med.

• Tuffen

Jag menar förstås att sonen kommer att få göra läxorna, men att jag som vuxen är med och hjälper till när det kärvar. Jag tycker också att när det gäller läxor på lågstadiet så kan ALLA föräldrar hjälpa sina barn. Så svårt är det ju inte...

• Anna i Hult

Nja, jag menade inte att det var svårt, mer att det är så olika hur mycket tid föräldrarna lägger ned( eller prioriterar). Det blir mycket orättvist för barnen , en del har föräldrar som tycker utblidning är viktigt, andra tycker jobbet, fotbollen eller dataspelet är viktigare, Och  barnet har svårt att säga ifrån - vem argumenterar mot pappa? Jag har också hört av bekanta ( lärare) att de barn som har många syskon inte får lika mycket hjälp hemma. Givetvis är det så, att inget här i livet är rättvist, men om man kan göra så att utbildningen är så klassneutral som möjligt så tycker jag att man ska det.

Svar på tråden Läxor på lågstadiet?