• Emmelina1976

Tandsprickning 1,5-åring?

Vår lilla tjej på 1,5 år har den senaste veckan börjat dregla kopiöst samtidigt som hon har haft flera nätter där hon skrikit konstant tills hon bokstavligt talat tappat rösten. Vi blev såklart oroliga att hon blivit allvarligt sjuk när hon skrek så hemskt men då hon verkar ok i övrigt dagtid, förutom lite extra gnällig och trött (vilket ju inte är så konstigt när hon skriker hela nätterna) så börjar vi ändå luta åt att det handlar om tänder som gör ont. Saken är dock den att jag har inbillat mig att detta är problem som barn har när de allra första tänderna kommer, men några sådana större problem har vi inte upplevt hittills, och hon har ganska många tänder redan. Min undran är därför om även äldre barn (dvs runt 1,5 år) kan ha dessa tandsprickningsproblem och om det kan vara det som har drabbat henne? Tacksam för råd...

• Svar på tråden Tandsprickning 1,5-åring?
  • MikaelaEriksson

jag tror helt klart de är tänder, dom som kommer runt din dotters ålder är ju dom stora tänderna och dom kan skapa riktigt stora problem, dom gör ju mer ont när dom ska spricka upp.
    min son är 1 år. han har inte dregglat nånting tidigare tandsprickningar men så fort han får en tand nu är de ett helvette och himla massa dregglande.

• pyretochbönan0809

Ja absolut. Vår flicka har en tendens att få hög feber precis i samband med kindtändernas genomsprickning och blir vansinnigt gnällig under en tid.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Lunas

Hur många tänder har era barn vid 1,5?? Min tjeja har 16 tänder...hur många får dom framöver?? Nån som vet?

• Pyttismamman

Jag gissar också på att det är tänder på gång!
    Lunas: Min dotter som är 1,5 har 8 tänder :)

• MikaelaEriksson
    Lunas skrev 2010-03-03 21:54:11 följande:
    Hur många tänder har era barn vid 1,5?? Min tjeja har 16 tänder...hur många får dom framöver?? Nån som vet?
    då har din dotter 4 kvar för dom ska ha 20 tänder :)
Svar på tråden Tandsprickning 1,5-åring?