• saffe

Nytt badrum-kakel eller plastmatta?

Hej! Vi ska bygga ut, bl.a ett badrum. Jag tycker att det är snyggt med kakel och klinkers hos andra, men tycker inte att det passar hemma hos oss.. Det känns lite för "hårt och kallt" med kakel.. Det känns som om jag är den enda som kan tänka mig plastmatta, alla andra sätter in kakel.. Finns det någon som renoverat nyligen och satt in plastmatta ? Vore kul att få se bild på olika badrum oxå om nån vill dela med sig!  

• Svar på tråden Nytt badrum-kakel eller plastmatta?
  • Pirum

Frånsett det rent utseendemässiga så är livslängden på kakel är längre än på matta, typ 25 år mot 10-15.

• saffe

Ok, det visste jag inte.. Det trodde jag faktiskt inte! Tycker att fogarna borde bli dåliga tidigare.

• Pappa G
    saffe skrev 2010-03-03 14:47:29 följande:
    Ok, det visste jag inte.. Det trodde jag faktiskt inte! Tycker att fogarna borde bli dåliga tidigare.
    Och då är det bara att foga på nytt.

Hur länge ett badrum med våtrumsmatta håller beror ju väldigt mycket på slitaget och skötseln. Mina föräldrar har ett badrum med våtrumsmatta som är 25 år, i mycket bra skick. Å andra sidan så duschar de knappast aldrig där, utan använder annan dusch.

För mig är allt annat än ett helkaklat badrum idag en "B-lösning". Tittar jag på ett hus och ska bedöma värdet, så kapar jag direkt av 100-300 000 kr om badrummet inte är helkaklat..
  • Pirum
    Pappa G skrev 2010-03-03 20:56:45 följande:
    Och då är det bara att foga på nytt. Hur länge ett badrum med våtrumsmatta håller beror ju väldigt mycket på slitaget och skötseln. Mina föräldrar har ett badrum med våtrumsmatta som är 25 år, i mycket bra skick. Å andra sidan så duschar de knappast aldrig där, utan använder annan dusch. För mig är allt annat än ett helkaklat badrum idag en "B-lösning". Tittar jag på ett hus och ska bedöma värdet, så kapar jag direkt av 100-300 000 kr om badrummet inte är helkaklat..
    Så tänker jag också. Om värdet alltså.

Vi har plastmatta på vägg och golv i vårt badrum, som är inlagt -93 och det ser inte roligt ut nu.  Vi är iofs flera som dushar varje dag där men det är väl liksom tanken att det ska hålla för normal användning.
  • saffe

Tack för svaren!
    Jag är visst ensam om att tycka plastmatta är snyggt.. När det gäller värdet så har vi ju iofs inga planer på att sälja så det kvittar för oss. Det skulle vara om vi behöver lägga om lån och bankens värdering blir lägre i så fall. Men vi har fått ett generöst lånelöfte, så det är inget jag är orolig för heller! Jag kanske får tänka om då, vill ju inte att polarna ska tycka att vi är "B" ... Vet inte riktigt varför jag inte vill ha det hemma hos mig, det är ju snyggt hos andra. Kanske är just för att alla andra har det...Sen har jag lite "fobi" för att halka i badrummet, har 2 små barn.. På något vis känns det "mjukare" att slå huvet i plastgolv än klinkers...

• johandra

Vi renoverade våra bad/duschrum för 3½år sen...det här nere fick kakel/klinkers och på ovanvåningén blev det matta...Jag kan säga att badrummet där uppe är bättre på alla sätt o vis!

Visst är det snyggt med kakel/klinkers,men fy f-n vad opraktiskt det är..och hårt o eländigt..

Har man bara lite fantasi så kan man få ett skitsnyggt badrum med matta oxå..

Jag har bilder i mitt galleri men det ser inte mycket ut för världen där..har en ljus väggmatta med vita medaljonger på och mörkgrå golvmatta..

Barnen älskar det badrummet och åker rutchkana på golvet när dom badar,nåt dom inte kunde ha gjort om det varit klinkers

Försäkringsbolaget kommer dessutom att gilla ert val bättre då det är mycket ovanligt med fuktskador i badrum med matta..

att det är kortare livslängd på det hela spelar föga roll med tanke på prisskillnaden..vi skulle kunna göra om vårt badrum säkert 5ggr innan vi kommer upp i samma summa som det här nere hade kostat om vi gjort det "vitt"

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • sweetpea

Vi har plastmatta i den lägenhet vi ska flytta till, ett alldeles nyrenoverat badrum dessutom. En cool matta i lite industristuk, svart med små upphöjda cirklar liksom. Dessutom är den lite glittrig. Ursnygg.

• johandra
    sweetpea skrev 2010-03-04 11:30:55 följande:
    Vi har plastmatta i den lägenhet vi ska flytta till, ett alldeles nyrenoverat badrum dessutom. En cool matta i lite industristuk, svart med små upphöjda cirklar liksom. Dessutom är den lite glittrig. Ursnygg.
    Ja alltså,dagens mattor är ju betydligt roligare och bättre än mattorna som sattes in under 80-90 talet..jag tror många lever med den bilden idag,att allt måste vara pastellfärgat och småblommigt typ...
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • LillaVild

Och det är ju så sjukt mycket enklare att hålla rent och fräscht med matta.... Fy vad sunkiga klinkersfogarna blir!! :P

• AAEV

Svärmor o svärfar har svart golv och vita väggar - plastmatta. Det är skitsnyggt!

Svar på tråden Nytt badrum-kakel eller plastmatta?