• Carisma

Tips på bra sätt att förvara skor mottages tacksamt

Jag har väldigt lite förvaringsplats i mitt hem. Och ganska så många skor. Efter förra rensningen i somras blev det över 40 par kvar. Nu skall jag göra en ny rensning och försöka göra mig av mer fler.

Hittills har jag haft skorna liggandes på varandra utan nåt skydd emellan i en garderob. Då har jag tex ett par vita tygskor i Tommy Hilfiger som jag använt en gång blivit jättesmutsiga av skorna som legat ovanpå. Klantigt av mig - jag vet.

Funderar nu på hur jag skall förvara mina skor på ett bättre sätt. Har man alla i några slags skolådor/kartonger så kommer de aldrig få plats i garderoberna. Dessutom så kan jag tänka mig att det blir ett himla jobb att leta fram just rätt skor snabbt och enkelt.
    Sandaletter och ballerinaskor behöver ju inte en hel skokartong medan ett par sneakers antagligen behöver det - platsmässigt.

Någon som har löst sin skoförvaring på ett bra sätt utan att ha jättestora förvaringsmöjligheter?

• Svar på tråden Tips på bra sätt att förvara skor mottages tacksamt
  • alexgumman

Jag köpte en skohylla från Ellos som man kan hänga på väggen eller över en dörr. Men den fungerar dock bäst till skor med klack. Annars har Ikea billiga hyllor som man kan skruva upp i mängder.

• Carisma

Ah tack. Funkar dock inte hos mig då jag inte har någon väggplats alls i min hall. Jag måste alltså förvara dem i garderoben på nåt sätt.

• Titrania

Hmmm... hänga upp hyllor i garderoben? Plats till en byrå? (Tänker att de kan ju stå i lådorna ) Det finns ju också såna där "häng-sko-garderober"... *tänka tänka* Det är det jag kan komma på nu ^^

• Carisma
    Titrania skrev 2010-03-03 19:39:55 följande:
    Hmmm... hänga upp hyllor i garderoben? Plats till en byrå? (Tänker att de kan ju stå i lådorna ) Det finns ju också såna där "häng-sko-garderober"... *tänka tänka* Det är det jag kan komma på nu ^^
    Hallen är liten och fyrkanting med 5 dörröppningar. Det är två smala garderober och bredvid dessa hänger en liten hatthylla/klädhängare och under den står en skohylla. Finns liksom inte någon varken väggyta eller golvyta över.
    Garderoberna har fasta hyllplan så där kan jag inte hänga upp något heller.
    Tror att det i nuläget 44 par skor jag har. Några får ju plats i skohyllan.
    Skall rensa igen men kommer ju aldrig komma under 30 par.

Inte nog med att de blir smutsiga som det är nu, de blir även tillplattade och fula.
  • Titrania
    Carisma skrev 2010-03-03 20:11:12 följande:
    Hallen är liten och fyrkanting med 5 dörröppningar. Det är två smala garderober och bredvid dessa hänger en liten hatthylla/klädhängare och under den står en skohylla. Finns liksom inte någon varken väggyta eller golvyta över. Garderoberna har fasta hyllplan så där kan jag inte hänga upp något heller. Tror att det i nuläget 44 par skor jag har. Några får ju plats i skohyllan. Skall rensa igen men kommer ju aldrig komma under 30 par. Inte nog med att de blir smutsiga som det är nu, de blir även tillplattade och fula.
    Du får hänga dem i taket Nä men usch vad jobbigt läge. Vet inte riktigt vad du ska göra... Du kan inte knö ihop kläderna för att på så sätt skapa "plats" till skorna i garderoben?
  • Carisma
    Titrania skrev 2010-03-04 16:07:23 följande:
    Du får hänga dem i taket Nä men usch vad jobbigt läge. Vet inte riktigt vad du ska göra... Du kan inte knö ihop kläderna för att på så sätt skapa "plats" till skorna i garderoben?
    Nja, i somras rensade jag ur ca 100 st plagg ur garderoberna. Finns knappt några kläder kvar känns det som =( Och jag är väldigt bra på att inte ha onödiga saker kvar hemma, antigen slängs det eller så lämnar jag vidare till insamling.

Nu kommer det ju en bebis till sommaren också så fixa mer plats på nåt sätt...

Får helt enkelt försöka rensa bort så många skor som möjligt. Vore otroligt glad om jag kom ner i 30 st. Helst färre, men sen inkommer det ju nya med. Och imorgon blir det en sväng till ikea för att se om jag kan hitta nån lösning där.
  • Titrania
    Carisma skrev 2010-03-04 16:24:36 följande:
    Nja, i somras rensade jag ur ca 100 st plagg ur garderoberna. Finns knappt några kläder kvar känns det som =( Och jag är väldigt bra på att inte ha onödiga saker kvar hemma, antigen slängs det eller så lämnar jag vidare till insamling. Nu kommer det ju en bebis till sommaren också så fixa mer plats på nåt sätt... Får helt enkelt försöka rensa bort så många skor som möjligt. Vore otroligt glad om jag kom ner i 30 st. Helst färre, men sen inkommer det ju nya med. Och imorgon blir det en sväng till ikea för att se om jag kan hitta nån lösning där.
    Oj, ja då kan det bli knixigt.. Du har inte plats i nåt förråd eller så? Så du kan ha "säsongens" skor framme? Så ligger ju inte vinterstövlarna o tar plats i juli menar jag
  • La Lola

Nu höll jag på att ramla av stolen...
    40 par dojjor?!
    När använder man alla de är min första tanke......

Det är ju inte lätt att hitta förvaring till alla de, det förstår jag.....
    Jag skulle nog leta något utrymme högt upp nära taken o sätta upp en hylla o ha de i vackra skolådor med bild på sidan över vilka skor det är i.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Carisma
    Titrania skrev 2010-03-04 16:31:56 följande:
    Oj, ja då kan det bli knixigt.. Du har inte plats i nåt förråd eller så? Så du kan ha "säsongens" skor framme? Så ligger ju inte vinterstövlarna o tar plats i juli menar jag
    Jo, jag har ju ett vindsförråd faktiskt.
    Man kanske skulle köpa några slags skokartonger/lådor som man sen har i en större typ flyttkartong som man sen ställer upp på vinden. Då borde ju skorna hålla sig i bra skick till nästa säsong.
    Det var ju faktiskt en bra idé. Tackar tackar!
Svar på tråden Tips på bra sätt att förvara skor mottages tacksamt