• Inanna

Hur tidigt "får" man bli gravid efter kejsarsnitt?

Hur länge är det rekommenderat att vänta med att bli gravid efter ett kejsarsnitt? Om man skulle vara gravid ca 2 mån efter förlossningen vad händer då? Någon som varit med om det?

Jag tror inte att jag är gravid, men jag har känt mig som om jag är i början av en graviditet den sista veckan och vill egentligen bara veta vad läkarna rekommenderar OM jag mot förmodan skulle vara gravid.

Rörigt det blev...

• Svar på tråden Hur tidigt "får" man bli gravid efter kejsarsnitt?
  • Tessie2

När jag var på återbesök hos läkaren efter mitt snitt frågade jag det och hon sa att det inte fanns nån speciell tid men att det var bra att vänta några månader så att kroppen fick återhämta sig men det var även om man fött vaginalt.

• Inanna

Det är ingen fara med själva snittet då (att det kan gå upp eller så)? Om jag skulle vara gravid så skulle jag inte vilja göra abort så det känns skönt att höra vad du fick för råd.

Jag ska sätta in en p-stav om ca 3 veckor och då ska jag få göra grav.test innan. Vi har iofs varit försiktiga, men jag är ganska "lättbefruktad" så säker kan man ju aldrig vara och i synnerhet inte eftersom jag känner mig helkonstig.

Tack för ditt svar!

• Tessie2

Nej inte vad läkaren sa till mig ialla fall
    Lycka till med allt

• Gisse the one and only

Nja snittet tar ca 1 år att läka. Det är den största bukoperation som görs och de har skurit genom 7 lager som ska läkas hela vägen. Så några månader är lite lite, och efter en vaginal förlossning så har du bara livmodern som ska läka och det gör den ganska snabbt.

Så fråga din egen BM och läkare.

• Lindhis

Jag fick en gång till svar att kroppen låter sig inte bli gravid förrän den orkar med det. Men jag tyckte att det låt konstigt. VEt faktiskt inte men då jag får STORA barn så frågade jag om vi vågar skaffa ett barn till och det avrådde de inte från i alla fall och då gav de inga restruktioner om hur länge vi skulle vänta.

• Gisse the one and only

När kan man bli gravid igen efter kejsarsnitt?

Under förutsättning att man är frisk är kroppen rent medicinskt redo för en ny graviditet redan efter 3-4 månader. Av andra orsaker är det dock inte tillrådligt med så täta graviditeter efter fullgångna graviditeter, framför allt inte vid upprepade tillfällen.

Efter en bukoperation startar läkningsprocesserna redan dagarna efter operationen. Läkningsprocessen går snabbt i början med det tar faktiskt ett helt år innan såret är fullständigt läkt i medicinskt avseende. Det är därför inte lämpligt att påbörja en ny graviditet inom ett år efter ett kejsarsnitt.

Kvinnokliniken

Address

Universitetssjukhuset MAS, S-205 02 Malmö, Sverige

• Inanna

Tack för era svar! Får verkligen hoppas att det är en falsk intuitiv känsla (inte för att inte det barnet skulle vara välkommet, men med tanke på omständigheterna...).

• Dramaonline

Ojdå! Jag fick svaret från bb, att kroppen är läkt och återställd efter 6-8 veckor, även när man snittats.

• Inanna

Dramaonline: Om jag skulle vara gravid så hoppas jag att DU har rätt, annars blir jag ledsen .

• Leosmamma

så olika besked man får!! på danderyd avråder man från förlossning i två år!

• AnneSophie

Man bör undvika att bli gravid inom 6-7 månader efter ett snitt säger mitt sjukhus. Frågade specifikt nu på återbesöket på sjukhuset efetrsom jag har snittats två gånger och vill ha ett tredje barn.
    Det är väl iofs *funderar* den rekommendation som jag har sett flest gånger och hört andra snittade mammor referera till....men som med allt annat så måste man ju krångla till det genom att ha olika rekommendationer.

• sasse s

Min kille är 11 månader och jag har fortfarande obehag av mitt snitt (gör ont ibland) när jag frågat läkare och bm om detta... (tycker det borde vara bra nu) så säger de att det tar uppemot 2 år att läka helt efter ett kejsarsnitt (om det överhuvudtaget blir helt bra)! Och jag skulle defenitivt inte klara av en graviditet så som min kropp känns, men om du känner dig bra så tycker jag du ska lyssna på din egen kropp och inte på en massa experter som ger olika råd till allt och alla!

Lycka till hur situationen än är och hur du än vill göra!

• JRo

Hmm, enligt min snittläkare, som för övrigt är överläkare på kvinnokliniken på Östra i Göteborg, så var det helt ok att bli med barn efter nån månad bara. Han menade på att det tog så lång tid in i graviditeten innan magen var så stor att det började tänja i såret, att det inte var nån fara alls.
    Lite olika bud alltså.

• Dramaonline

Hallå, hallå!

Frågade min mamma: hon jobbar nämligen på förlossningen (I Kristianstad).

Hon sa så här: Man brukar råda att man inte planerar in en förlossning förrän ett och ett halvt eller två år efter snittet. Men alla gånger det har råkat bli så ändå, när hon har varit med, så har det gått bra i alla fall. Man kör på som vanligt.

Jag vet inte varför jag fick det svar jag fick på bb. Kanske hon trodde jag menade när jag skulle KÄNNA mig läkt. Kanske det var politiska skäl; att de vill att kejsarsnitt ska betraktas som likvärdig som en vaginal förlossning på alla sätt. Kanske just hon tycker att man är återställd nog, även om ärrvävnaden inte är helt färdigbildad.

Nåja, lycka till, i alla fall, hur det än blir.

• Despinetta

Den läkare jag träffade på mitt återbesök på BB Stockholm (Danderyd) sa att man inte behöver vänta längre än vid en vaginal förlossning. När snittet väl läkt är det läkt och blir inte starkare ju längre tid man väntar. När jag sa att jag hört att man skulle vänta ett år eller så avfärdade hon det och sa att det finns ingen anledning om man i övrigt känner sig återställd och orkar med en ny graviditet.

Som vanligt många olika bud! Hoppas du känner dig lugnare med mitt svar och att det går bra för dig hur det än blir!

• The Bumblebee

TS: Som synes, så verkar rekommendationerna vara olika här, precis som med allt annat. En del får problem med snitten, andra inte. Har du inte haft några komplikationer, så tror inte jag att det skulle vara nåt problem för dig att få nästa barn tätt inpå.

Min mamma har gjort 7 kejsarsnitt (många säger att man bara kan göra 3-4st, jag har hört alla möjliga idéer om detta...) vi är 9 syskon på 12 år, (födda -76-79-81-83-84-85-87-88, ett tvillingpar) så en del har ju varit tätt oxå.

Skulle du känna att du orkar för övrigt och ni önskar fler barn nu, så tror jag som sagt inte att snittet ska vara ett hinder. Lycka till!

Svar på tråden Hur tidigt "får" man bli gravid efter kejsarsnitt?