Hur länge ska älgsteken vara i ugnen?
Till helgen ska jag tillaga en älgstek på ca 1,8 kg. Jag har tänkt ha ugnen på ca 100 grader så att det steks långsamt och blir mört och fint. Ungefär hur många timmar tar det innan steken är klar då?
Till helgen ska jag tillaga en älgstek på ca 1,8 kg. Jag har tänkt ha ugnen på ca 100 grader så att det steks långsamt och blir mört och fint. Ungefär hur många timmar tar det innan steken är klar då?
Ingen som vet, på ett ungär, hur länge den behöver vara i ugnen?
Min sambo gjorde älgstek förra veckan och hade den inne på 125 grader i ca 2 timmar. Då blev innertemperaturen ca 60-65 grader och den blev jättemör och god. Nu tror jag iofs att den steken var mindre än din så kanske att du får räkna med längre tid i ugnen.. Menen bra ugnstermometer är inte fel att använda.
Smaklig måltid!
Viktigast är att du använder termometer! Det går aldrig att säga exakt tid för att få det perfekt. Lycka till!
Tack för svaret! Termometer har jag, det är ett måste när man tillagar stek tycker jag, resultat blir så mycket bättre då!
Då tror jag att jag räknar med i alla fall 3 timmar i ugnen, för det är ju som sagt en rätt stor stek.
tar ett par timmar, om man ska göra Tjälknul, då är den dock fryst så ska den stå i 75-100 grader i minst 12 timmar. men gå efter termometern men beräkna minst 3-4 timmar på en större stek, sen eror det ju på om du sk gör den i lergryta, då går det snabbare eller om du gör i stekpåse,stekgryta etc, skiljer sig enormt i tid.
Passar på att slänga in en fråga till också!
Vi kommer vara 8-10 personer som ska äta. Räcker en stek på 2,2 kg, eller blir det i minsta laget tror ni? Jag har aldrig lagat mat till så många personer förut, och man vill ju inte stå där med för lite mat och skämmas
Som Anyah skriver så bör du nog ha den inne upp till 3 tim, med en ugnstermometer.
När jag gör älgstek brukar jag låta innetemperaturen bli ungfär 70 grader. Glöm ej att låta bryna steken runt om och krydda innan du sätter in den i ugnen.
Smaklig spis !!
*puh* Då kan jag andas ut! Tack för svaren och tipsen, allihop!