• Mirian82

Vuxendos för en 3-åring?!?!?!?! Överreagerar jag???

Har fått hostmedicinen Cocillana-Etyfin utskriven till min dotter som är 3 år. Fick medicinen utskriven av en läkare på våran VC efter att ha ringt till VC idag på morgonen. Alltså bara telefon kontakt inte något besök. Hämtar medicinen nu på eftermiddagen. När jag kommer hem har apoteket rint hem till oss och säger att det är fel dos som läkaren har skrivit!!! Hon har skrivit vuxendos (5-10 ml max 3 ggr dagligen) och det ska vara 2 ml max 3 ggr dagligen. Jag blir så irriterad på detta och undrar egentligen vem det är som har gjort fel och om man ska bry sig om att ringa och säga till om det, eller vad gör man? Skulle ju kanske inte varit farligt att ge henne 10 ml, men vem vet?!

Vad tycker ni??? Överreagerar jag?

Ska tillägga att 1 ml är för barn på 13-15 kg och 2 ml är för barn på 15-20 kg. Och min dotter väger 15 kg, så hon ligger ju precis på gränsen mellan 1 och 2 ml.

• Svar på tråden Vuxendos för en 3-åring?!?!?!?! Överreagerar jag???
  • Nummer2

Hade du följt vuxendosering hade det givetvis inte avrit bra eftersom överdosering av det läkemedelet kan ge ganska allvarliga biverkningar. Men de rättade ju till felet och ingen skada skedde.  Misstag händer även inom vården, eftersom det också bara är männsikor. Sen ska det givetvis inte hända men det är en annan sak.

It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • luckyme83

nu var det ju kanske inte så i det här fallet...

men ibland så rekomenderar läkaren en annan dos en vad som ska ges normalt...

• Mirian82
    Nummer2 skrev 2010-03-03 19:08:56 följande:
    Hade du följt vuxendosering hade det givetvis inte avrit bra eftersom överdosering av det läkemedelet kan ge ganska allvarliga biverkningar. Men de rättade ju till felet och ingen skada skedde.  Misstag händer även inom vården, eftersom det också bara är männsikor. Sen ska det givetvis inte hända men det är en annan sak.
    Ja apotekspersonalen ringde ju min man, men säg att han inte varit hemma eller de inte hade fått tag på oss... Det måste ju vara läkaren som är ansvarig för det, att det ska vara rätt dos? Men även apotekspersonalen? Eller jag vet inte. Kanske bara jag som överreagerar men jag har varit med om feldoseringar innan med min dotter...
  • Mirian82
    luckyme83 skrev 2010-03-03 19:16:36 följande:
    nu var det ju kanske inte så i det här fallet...men ibland så rekomenderar läkaren en annan dos en vad som ska ges normalt...
    Jó det är klart, men att ge 5-10 ml till en tjej på 15 kg, som ska ha 1 max 2 ml... nja... UTAN att ha träffat barnet!
  • luckyme83
    Mirian82 skrev 2010-03-03 19:19:41 följande:
    Jó det är klart, men att ge 5-10 ml till en tjej på 15 kg, som ska ha 1 max 2 ml... nja... UTAN att ha träffat barnet!
    nej jag vet..det var därför jag skrev att det nog inte var så i detta fallet..
  • missteddy

min son fick också den dosen 5 ml tre gånger daglingen han väger 16 kg

• center

Låter som en överdosering ja. Tyvärr sker det mycket feldoseringar på barn. Läkaren är så klart ansvarig och även apotekspersonalen. Men jag tycker att det är bra om man själv som förälder alltid kontrollerar dosen till barn i fass efetr som det så ofta blir fel. Det ät sjukt att det måste vara så men för era barns skull rekomenderar jag det i varje fall. Fass finns på nätet.

• Mirian82

Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska göra något åt detta? Prata med läkaren? Eller vad ska man göra??

• Gunsan75
    Mirian82 skrev 2010-03-04 21:37:40 följande:
    Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska göra något åt detta? Prata med läkaren? Eller vad ska man göra??
    Jag tycker kanske at du ska påtala feldoseringen, hur ska de annars kunna rätta till misstagen om de inte uppdagas?
    Det handlar ju inte om att sätta dit någon utan om patientsäkerhet, att det inte ska hända igen.
  • Mirian82

Ja precis, nu var det "bara" hostmedicin men nästa gång kan det ju vara ngn annan "värre" medicin...??

• Trulis78

Det är hopplöst med doseringar åt barn har jag märkt. Sedan dottern föddes har vi fått feldoserade mediciner upprepade ggr och jag har lärt mig att alltid uttryckligen be personalen på apoteket att kontrollera så den utskrivna dosen verkar rimlig. Då tar de upp fass och läser nooooga och jag känner mig tryggare. Jag tycker du ska påtala missen för som Gunsan säger är det ju inte för att sätta dit någon utan för att förhindra att samma sak händer igen med allvarligare konsekvenser.

Svar på tråden Vuxendos för en 3-åring?!?!?!?! Överreagerar jag???