• Isalel

Tips för att få ner laktulos?

Min sjumånaders är konstant förstoppad så nu har vi fått rådet från bvc att ge henne 2 x 5ml laktulos varje dag.
    Har försökt ge det i dag men det är ju snudd på omöjligt, hon spottar ut det!
    Hon har fått på sked, i spruta och i medicinmått men det går inte!
    Någon som har något smart knep?

• Svar på tråden Tips för att få ner laktulos?
  • Lizard19

Ja blanda det med nått.. Hon äter inte välling ? Jag brukade blanda det med lite välling i en annan flaska och ge henne den först att dricka ut och det funkade fint =)

Det kubike på.....
  • Isalel

frågade på bvc om att spä ut och det rekommenderade hon inte alls, men då får jag väl trotsa lite :) hellre att hon får i sig det än inte alls :)

• majsan4873

Håller med ovanstående,blanda i maten. Har gett min son lactulos sen han var ca 2 månader (nu är han 6 mån) till och från. Blandar både i mat och välling.

• busungar

Som tidigare skrivit: Blanda det med något. Det gjorde vi....men var uppmärksam på om hon blir skrikigare av det. Det blev vår 6 månaders som också jämt var förstoppad. Han fick såååå mycket gaser av det att det nästan blev värre (gråten) (magen var stenhård jämt och pruttarna kom inte ut).

Och någon nämnde (vet inte om det stämmer) att det inte börjar värka på riktigt förrän efter 10 dagar.

Oj, vad jag ser att jag lät negativ....det funkar jättebra på många vet jag! Men vi la av och körde på plommonpuré hur mycket som helst till varje mål, så det blev bättre av det.

• Danitra
    busungar skrev 2010-03-03 20:13:17 följande:
    Som tidigare skrivit: Blanda det med något. Det gjorde vi....men var uppmärksam på om hon blir skrikigare av det. Det blev vår 6 månaders som också jämt var förstoppad. Han fick såååå mycket gaser av det att det nästan blev värre (gråten) (magen var stenhård jämt och pruttarna kom inte ut). Och någon nämnde (vet inte om det stämmer) att det inte börjar värka på riktigt förrän efter 10 dagar. Oj, vad jag ser att jag lät negativ....det funkar jättebra på många vet jag! Men vi la av och körde på plommonpuré hur mycket som helst till varje mål, så det blev bättre av det.
    För oss funkade nästan på en gång och helt utan problem.
  • Isalel

ni som kört med laktulos, har ni varit tvugna att hålla på med det länge?
    Min har varit hård i princip ända sen födseln och har nu fått hemoröjder av allt stånkande :( Men brukar det släppa så småningom eller får man räkna med att hålla på med det här ett tag?

• Lizard19

Ett tips är att köra lite benträning mot magen så kom mer magen igång tillsammans med laktulos.. =) Jag tyckte laktulosen va suverän på våran dotter =)

Vi blandar ut laktulos till de äldre oxå å det funkar så fint så =)

Ja plommon e oxå att rek. =)

Det kubike på.....
  • Lizard19

Vi körde med det tills hon var ett år och började äta vanlig mat och då helt plötsligt började magen fungera =)

Det kubike på.....
  • Loween
    Isalel skrev 2010-03-03 20:21:41 följande:
    ni som kört med laktulos, har ni varit tvugna att hålla på med det länge?Min har varit hård i princip ända sen födseln och har nu fått hemoröjder av allt stånkande :( Men brukar det släppa så småningom eller får man räkna med att hålla på med det här ett tag?
    Min son är snart 7 månader. Han åt latulos från 1-6 månader. För cirka 3 veckor sedan så började jag ge honom 2 portioner lagad mat om dagen, sedan dess har magen fungerat helt felfritt . Nu sköter han magen 2-3 ggr om dagen, förut kunde det gå flera dagar mellan. Han rör sig väldigt mycket också, kan få i gång magen rätt bra
  • sommar2001

Dottern har haft väldiga problem med magen och det som fungerar bäst är "färska" blåbär. Köper frysta blåbär som hon äter till gröten 1-2 ggr/dag.
    Fick höra att kokta/tillagade blåbär är förstoppande och färska/ ej tillagade är lösande.
    Har även märkt att det är väldigt viktigt att hon rör på sig mycket varje dag.

• örtagård

Jag tror det är svårt för de flesta bebisar och barn att svälja laktulos rakt upp och ner. Vi har lång erfarenhet av laktulos och tyvärr är den negativ. Våra barn är kroniskt förstoppade. Vi  fick till slut movicol junior som är helt överlägset laktulos. Det finns på recept och fast det står att det är för barn över två år, vet jag barn som fått det från sju månader. Min son fick det när han var 15 mån.

Jag vet inte om de skriver ut det vid tillfällig förstoppning. När vi fick det var vi uppe i doser om 30-40 ml laktulos och det var helt omöjligt att få  ner i barnet. Hon var uppe i 30 ml redan vid ett års ålder.

De tär också så att även om man gömmer det är mat eller dryck, att det har en väldigt dominerande smak men det är klart man kan gömma det och det är väl det enklaste. Det spelar ju ingen roll om barnet inte får i sig allt, det är ju bättre än inget. Man kan ju också ge det vid fler tillfällen då. Att dricka det rent är nog svårt.

Vår äldsta drabbades av många biverkningar av laktulos.

Mycket förstoppning hos barn är övergående men tycker man barnet besväras mycket, som smärta, matlust, humör och det inte är direkt tillfälligt tycker jag man ska vända sig till en barnläkare. så tillkommer ju så klart att man ska se över kosten men det är ju mer aktuellt för lite äldre som äter mer riktig mat.

Hoppas det går över!

• Lizard19

Laktulos används mycket och är en ganska bra produkt men som alltid funkar det inte på alla.
    Movicol har jag oxå lång erfarenhet av och även där funkar det på vissa men inte alla.

Så ärligt får hon ner det med nått ni blandar så kör på =) Och funkar det, kanon. Men funkar det inte så prata med bvc igen och så får hon kanske ge förslag på nått annat =)

Men som sagt naturliga produkter som blåbär eller plommon är ju gott att ge oxå =)

Det kubike på.....
Svar på tråden Tips för att få ner laktulos?