• Jenx

PCO-s och överviktig - vad har ni fått för hjälp

Jag och min sambo skulle vara så glada om vi fick bli med barn. Tyvärr så verkar min kropp inte tycka samma. Ni som har PCO-s (som jag har alltså), vad har ni fått för hjälp. Jag vet inte riktigt vad man kan få för hjälp. Finns det något annat än p-piller för att rätta till hormonbalansen? Har ni fått hjälp att gå ner i vikt? Har ni fått hjälp att bli gravid även om ni varit överviktiga?

• Svar på tråden PCO-s och överviktig - vad har ni fått för hjälp
  • gullunge80

Jag har precis som du PCO-s men har aldrig fått någon hjälp överhuvudtaget. Fick diagnosen och en knuff ut genom dörren i princip, inget mer. Har frågat om diagnosen när jag varit hos gynekolog men aldrig fått några vettiga svar. Så jag har sökt info själv, iofs fick jag provera någon gång för att få igång mensen men that´s it! Jag är nu gravid i v.23 och detta har skett på egen hand.

• mikalala

Jag från läkarhåll fick jag  dietisthjälp, fick prova reduktil viktminskningspiller, och metformin själv har jag provat alla sätt men inget hjälpte. så tillsist sa min pcos läkare till mig att om jag ville leva längra än 50års åldern behövde jag en gastric bypass så det blev min sista hjälp. Att vara nästintill normalviktig har dock inte hjälpt min pcos, för 50% av de som lyckas hålla normalvikt så försvinner pcos symtomen helt och hållet men jag var i fel halva

i västerbotten får man inte hjälp att bli gravid om bmi överstiger 30 men nu får jag pergotime för att undersöka om man kan stimulera fram ägglossning hos mig

lycka till

• Sally01

Hej,
    Jag gick ner 37 kg med tabletten redutcil.
    Som jag böna och bad mig till av min husläkare när jag ätit den i 10 mån fick jag helt plötsligt ett pluss på stickan (har tidigare gjort ivf där det bara blit missfall.)
    Har nu 4 veckor till förlossningen.
    Mitt tips är att prova den och äta som en diabetiker.
    Jag träffa en ny karl och var gravid på en månad. /Dock chokad.

• Jenx

Härligt att ni lyckats. Jag fick oxå reductil men min läkare glömde kolla upp min historia innan han skrev ut det. Om man har varit deprimerad tidigare så ska man inte äta det, eftersom det från början var ett antidepp-medel som inte funkadet till det. Gick ner i vikt men efter tre veckor så blev jag manisk. Metformin fick jag just då jag fått diagnosen och av den gick jag inte ned något men fick ordentlig järnbrist. Hos oss får man inte gå till dietisten för att gå ner i vikt. Dietisten är till för sådana som behöver ändra sina matvanor av annat skäl. Den hjälp man får här förutom reductil (som inte får användas längre)och metformin är p-piller. Och det är ju inte riktigt vad jag vill ha nu

• EnsammaMamma

Den hjälp jag har fått fansn redan med här, ett tips är att om du vill ha kosthjälp kan du ringa till vården och säga att du är rätt för att få diabetes om det fortsätter så här och att du vill få hjälp innan det går för långt, det hjälpte för mig.

• Jeanettealice

Jag har ätit provera i över ett år för att få lite koll på hormonbalansen, den ända det hjälper mot är att jag får mycket mycket mindre finnar nu...
    JAg fick dock ingen hjälp alls med vikten Hon sa bara att jag måste gå ner i vikt.. hmm som om jag inte visste det.. Så då ringde jag själv vårdcentralen och fick remiss till en gastric bypass så nu står jag och väntar...

• IsaCMoJs

Om du verkligen vill bli gravid så tycker jag att du ska prova LCHF-kost. Den är hormonneutraliserande och vi som har PCO-S mår bra med den och många har blivit spontangravida på LCHF-kosten!! Alltid värt att prova tycker då jag!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Jenx
    IsaCMoJs skrev 2010-03-06 10:38:58 följande:
    Om du verkligen vill bli gravid så tycker jag att du ska prova LCHF-kost. Den är hormonneutraliserande och vi som har PCO-S mår bra med den och många har blivit spontangravida på LCHF-kosten!! Alltid värt att prova tycker då jag!
    Kanske något att testa. Vet att det inte är rätt av mig, men en del av mig är irriterad över dessa som blir gravid fastän de inte vill medans andra inte kan bli det fast de vill. Suck
  • Viggo och pyrets mamma

Jag är mycket överviktig och var så även när jag blev spontant gravid med sonen, den hjälp jag fått nu när vi vill ha syskon är Pergo och remiss till överviktenheten på Sahlgrenska , ska dit för provtagning i slutet av Mars och jag funderar starkt på att ställa mig i kö för en Gastric Bypass, men är inte villig att vänta på syskon så länge så att jag fått gjort min op, för då ska man vänta 1 år efter open innan man får försöka bli gravid. Med väntetid till open m.m så innebär det över 2 års väntan innan jag ens för föröska bli gravid och vi vill ha barn nu! Men för att svara på din fråga så har jag fått hjälp med Metformin (som jag inte kund eta för jag mådde så illa av det), och sen Provera och Pergotime. Bor i Hallands län, mitt tips är att söka sig privat, kostar inte mer än att gå till Landstinget.

Ett år går så fort... Viggo 080425
  • lisasalvin

Hej,

Jag har pco-s men är inte överviktig, har lyckats dra fördel av testosteronet ;)
    Det ligger säkert ingen vetenskaplig förklaring men jag gick och fick zonterapi, inte av hormonella anledningar, men jag blev spontangravid.
     Som jag sa, det behöver inte alls ha något samband..  .. men men

hoppas det löser sig

• Micalela
    mikalala skrev 2010-03-04 09:11:50 följande:
    Jag från läkarhåll fick jag  dietisthjälp, fick prova reduktil viktminskningspiller, och metformin själv har jag provat alla sätt men inget hjälpte. så tillsist sa min pcos läkare till mig att om jag ville leva längra än 50års åldern behövde jag en gastric bypass så det blev min sista hjälp. Att vara nästintill normalviktig har dock inte hjälpt min pcos, för 50% av de som lyckas hålla normalvikt så försvinner pcos symtomen helt och hållet men jag var i fel halva i västerbotten får man inte hjälp att bli gravid om bmi överstiger 30 men nu får jag pergotime för att undersöka om man kan stimulera fram ägglossning hos miglycka till
    Snyggt nickname;) har med pcos men har inte fått hjälp med viknedgång. Dock får jag all hjälp jag behöver i form av pergotime och snart sprutor. Får jag fråga vad du väger?Jag menar jag ligger nog ganska låångt över 30 i bmi:O

micalela.blogg.se
  • Jenx
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-03-07 11:08:57 följande:
    Jag är mycket överviktig och var så även när jag blev spontant gravid med sonen, den hjälp jag fått nu när vi vill ha syskon är Pergo och remiss till överviktenheten på Sahlgrenska , ska dit för provtagning i slutet av Mars och jag funderar starkt på att ställa mig i kö för en Gastric Bypass, men är inte villig att vänta på syskon så länge så att jag fått gjort min op, för då ska man vänta 1 år efter open innan man får försöka bli gravid. Med väntetid till open m.m så innebär det över 2 års väntan innan jag ens för föröska bli gravid och vi vill ha barn nu! Men för att svara på din fråga så har jag fått hjälp med Metformin (som jag inte kund eta för jag mådde så illa av det), och sen Provera och Pergotime. Bor i Hallands län, mitt tips är att söka sig privat, kostar inte mer än att gå till Landstinget.
    Härligt att du fått hjälp. Tycker att det är konstigt att man inte får samma vård i hela vart man än bor i landet. I mitt landsting måste man ha bmi<30.
  • USB

Jag rekommenderar också LCHF-kost. Har själv PCO och efter 6 veckor med LCHF-kost har jag gått ner 9 kg. Det bästa av allt är att mensen kommit igång av sig själv. Dessutom har jag inte haft en enda finne sedan jag började äta så här.

• Jenx

Ni som använde er om LCHF-kost, hur lärde ni hur man skulle göra? Känns som det är rätt långt från den vanliga som man fått itutat sig sen barnsben.

• USB
    Jenx skrev 2010-03-09 14:18:50 följande:
    Ni som använde er om LCHF-kost, hur lärde ni hur man skulle göra? Känns som det är rätt långt från den vanliga som man fått itutat sig sen barnsben.
    Jag har läst mycket på nätet och sen har jag läst Sten Sture Skaldemans böcker. Sen finns det några trådar här på FL som handlar om LCHF. Där kan man fråga allt möjligt och få svar!
  • Pikapika
    Jenx skrev 2010-03-09 14:18:50 följande:
    Det här är en bra nybörjar om LCHF;

http://www.alltomlchf.se/
Svar på tråden PCO-s och överviktig - vad har ni fått för hjälp