• Anonym (ledsen)

Snälla hjälp, hack i kintand?

Jag är jätterädd, har idag känt ett jack i min tand och de har inte varit där innan. Det måste ha kommit idag och jag har inte känt av att en bit lossnat.. Samt inte ätit något hårt, jag är 20 år och livrädd att jag ska ha massa problem nu med tänderna. Borstar alltid mina tänder, morgon och kväll. Ringa tandläkaren och boka akuttid imorgon eller? Kan de vara brist på nåt som gör att man tappar en bit av tanden? Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få

• Svar på tråden Snälla hjälp, hack i kintand?
  • LitenOchRädd

har du kikat med en sån där liten tandspegel? e 22 och "upptäcker" nya ojämnheter och hack för jämnan fast jag e jätte noga med tänder och mun hygien, så kika innan :D

• SuperDanil

kan du beskriva vilken tand det är? och var hacket är?

det är fullt normalt med hack, gropar och utbuktningar på tänderna. det är så de ser ut

• Anonym (ledsen)
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:23:26 följande:
    kan du beskriva vilken tand det är? och var hacket är?det är fullt normalt med hack, gropar och utbuktningar på tänderna. det är så de ser ut
    Det skär emot när jag drar tungan emot. Den andra tanden inifrån och detta är inte nog inte som de ska eftersom de skär emot tungan..
  • SuperDanil
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-03 21:26:21 följande:
    Det skär emot när jag drar tungan emot. Den andra tanden inifrån och detta är inte nog inte som de ska eftersom de skär emot tungan..
    har du fått dina visdomständer? bara så jag vet hur många tänder du har
    och inifrån menar du att du känner det från gommen så att säga?
    och andra tanden? menar du då bakifrån? hahaha lite svårt här
    är det i överkäken?
  • Anonym (ledsen)
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:42:25 följande:
    har du fått dina visdomständer? bara så jag vet hur många tänder du har och inifrån menar du att du känner det från gommen så att säga?och andra tanden? menar du då bakifrån? hahaha lite svårt här är det i överkäken?
    Nej jag har inte fått dom än, ja inifrån gummen men på den övre delen av tanden. Andra tanden bakifrån ja. Det är underkäken.. kan du något om detta eller? :)
  • SuperDanil
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-03 21:45:19 följande:
    Nej jag har inte fått dom än, ja inifrån gummen men på den övre delen av tanden. Andra tanden bakifrån ja. Det är underkäken.. kan du något om detta eller? :)
    jag läser till tandhygienist så lite kan jag hahahaa

sedan får man minnas att bara för att det finns en ram för hur tänder ser ut så finns det alltid undantag. det är det som gör det extra spännande

iaf. jag tror det är på en 6a. (tänderna har ju nr )
    och 6orna i överkäken har något som heter carabellis kusp. det är en liten knöl på tanden. jag känner mina väldigt väl! de är även väldigt vassa på just mig. medan många av mina kurskamrater inte känner alls

i underkäken så brukar det nog inte vara en sådan kusp MEN som jag sa så är det olika från person till person.
    har du det på båda sidorna?

jag tror nu inte att det är något fara
    MEN man kan ju alltid kolla ändå om man är jätteorolig

och nej du kan inte helt plötsligt "tappa" bitar av tänderna men man kan ju bita av. men om du inte minns att du gjort det så låter det otroligt att det skulle skett
  • Anonym (ledsen)
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:52:00 följande:
    jag läser till tandhygienist så lite kan jag hahahaasedan får man minnas att bara för att det finns en ram för hur tänder ser ut så finns det alltid undantag. det är det som gör det extra spännande iaf. jag tror det är på en 6a. (tänderna har ju nr )och 6orna i överkäken har något som heter carabellis kusp. det är en liten knöl på tanden. jag känner mina väldigt väl! de är även väldigt vassa på just mig. medan många av mina kurskamrater inte känner alls i underkäken så brukar det nog inte vara en sådan kusp MEN som jag sa så är det olika från person till person.har du det på båda sidorna?jag tror nu inte att det är något fara MEN man kan ju alltid kolla ändå om man är jätteoroligoch nej du kan inte helt plötsligt "tappa" bitar av tänderna men man kan ju bita av. men om du inte minns att du gjort det så låter det otroligt att det skulle skett
    jag har stor koll på mina tänder, alltså jag tittar alltid på dom och ser och känner så allt är som de ska och nu ser jag ett jack in i tanden som om den spruckit och en bit trillat av helt enkelt :( tror jag får ringa tandläkaren imorgon, tyvärr kostar de typ hela mitt studiebidrag men men!
  • SuperDanil
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-03 21:54:11 följande:
    jag har stor koll på mina tänder, alltså jag tittar alltid på dom och ser och känner så allt är som de ska och nu ser jag ett jack in i tanden som om den spruckit och en bit trillat av helt enkelt :( tror jag får ringa tandläkaren imorgon, tyvärr kostar de typ hela mitt studiebidrag men men!
    ja tyvärr är det ju dyrt och synd att något sådant händer när man är noggrann med sina tänder

hoppas att det går bra iaf och att de tinte är någon större fara. så att det kanske "bara" blir en undersökning!
Svar på tråden Snälla hjälp, hack i kintand?