• Anonym (står still)

barn=ångest

En klassiker, jag 31 år vill ha barn med honom 37. Tillsammans i tre år.
    Han är Inte sugen, vi har pratat mycket om varför, i lugn och ro, ältat...
    Nu har jag sagt att jag kan inte vänta hur länge som helst på att Inte Veta om han vill bilda familj eller inte. Har det jättebra i övrigt och jag vill ju helst slippa ställa ett ultimatum, vill ju inte lämna mannen med stort M!
    Han (och jag också numera) har en stark ångest över att vår relation ska knaka, att vi ska hamna i "hämta-lämna-ekorrhjulet"...Den ångesten är så stark att han inte kan se något positivt med att bilda familj, trots att vi inte har några problem nu. Jag kan ju tänka mig att klara det, längtar ju efter hela paketet, men han känner också obehag över det enorma ansvaret att bli förälder. Och i praktiken kan ju inte bara jag ha ansvaret, vi måste ju dela på det. Och det skrämmer honom. Under ett års tid har vi ältat, utan framgång. Han känner ingen lust. Finns den någon Du tycker vi kan/bör söka hjälp hos?
    Väldigt tacksam för svar!!

• Svar på tråden barn=ångest
  • Tommy parterapeuten

Hej

Barn kan verkligen bli en fråga som kan bi omöjlig att lösa. I många relationer kan man kompromissa med mycket men barnfrågan kan bli svår. Det är möjligt att ni skulle kunna få vägledning i era samtal om barn med en familjerådgivare eller en parterapeut
    Om det skrämmer honom så behöver han kanske själv ta reda vad det är som gör honom så orolig eller om det bara är så att han inte vill ha barn.
    Tommy
Svar på tråden barn=ångest