• Två små underverk

Startproblem Ford Mondeo??? Snälla hjälp..

Har en ford mondeo -02 som hittills har startat utan problem.
    Men så igår så ville den inte starta, så jag fickk dra igång den med startkablar.
    Men i morse ville den inte starta på vanligt vis, utan jag måste först vrida nyckeln till läge 
    2 sedan vänta på att airbaglampan slocknat, sen kan jag starta den. Först så tänkte jag att
    det var batteriet som började bli gammalt, men eftersom den startar om man väntar ett par sekunder
    så måste det väl vara nåt annat som spökar?
    Någon som vet vad det kan vara för fel?

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden Startproblem Ford Mondeo??? Snälla hjälp..
  • Ulf Harrys Farsa
    Två små underverk skrev 2010-03-04 07:52:50 följande:
    Har en ford mondeo -02 som hittills har startat utan problem. Men så igår så ville den inte starta, så jag fickk dra igång den med startkablar. Men i morse ville den inte starta på vanligt vis, utan jag måste först vrida nyckeln till läge  2 sedan vänta på att airbaglampan slocknat, sen kan jag starta den. Först så tänkte jag att det var batteriet som började bli gammalt, men eftersom den startar om man väntar ett par sekunder så måste det väl vara nåt annat som spökar? Någon som vet vad det kan vara för fel?
    drar den runt, men startar ej`? eller är den helt död?
  • Ulf Harrys Farsa

händer inget alls? - batteri eller startmotor solenoid
    drar runt, tänder ej - bränslepump eller igensatt soppafilter

kan iofs vara vad som helst i en modern bil.

• Jaccan

Jag är inte riktigt med på noterna, startar den utan problem om du väntar med nyckeln i läge 2 några sekunder, men inte om du vrider till startläge direkt? Och så har det inte varit tidigare? Är det något skillnad om du startar direkt efter du har kört eller måste den stå en stund för att det ska bli så?

Går startmotorn runt lätt eller ganska segt och det är precis att bilen hoppar igång?

Går bilen normalt när den väl har startat?

Ínga varningslampor som lyser under körning?

• Fikabröds Kungen
    Två små underverk skrev 2010-03-04 07:52:50 följande:
    Har en ford mondeo -02 som hittills har startat utan problem. Men så igår så ville den inte starta, så jag fickk dra igång den med startkablar. Men i morse ville den inte starta på vanligt vis, utan jag måste först vrida nyckeln till läge  2 sedan vänta på att airbaglampan slocknat, sen kan jag starta den. Först så tänkte jag att det var batteriet som började bli gammalt, men eftersom den startar om man väntar ett par sekunder så måste det väl vara nåt annat som spökar? Någon som vet vad det kan vara för fel?
    Startmotorn är troligt men om det är så att du alltid är tvungen att vänta för att den ska starta så kan du ha fått en bugg i imobelizern (stöldspärr)
  • hasse h

Bugg? Min 98:a gör likadant. Hur komma till rätta med detta utan att det kostar tusenlappar?

• Givitupp

Den sekundära " datorn " har gått sönder.
    Denna styr startinpulsen, kopplas nu över till primära datorn.
    Du måste in på verkstaden och byta denna, ett kretskort.
    Nästa fel blir att broms och servostyrning börjar krångla.
    Bytet är svindyrt.
    Hade en ST220, samma elektronik, 13.600.-

Har du inte problem med att strålkastarna lägger av och blinkar ?

• Givitupp

Den sekundära " datorn " har gått sönder.
    Denna styr startinpulsen, kopplas nu över till primära datorn.
    Du måste in på verkstaden och byta denna, ett kretskort.
    Nästa fel blir att broms och servostyrning börjar krångla.
    Bytet är svindyrt.
    Hade en ST220, samma elektronik, 13.600.-

Har du inte problem med att strålkastarna lägger av och blinkar ?

Svar på tråden Startproblem Ford Mondeo??? Snälla hjälp..